Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА VIII. МАРАЗМИ ТРАНСПОРТУ

 

ВСІ МОРСЬКІ ПОРТИ В УКРАЇНІ - ДЕРЖАВНІ

 

Відповідно до статті 73 Кодексу торговельного мореплавства України морський порт є державним транспортним підприємством, призначеним для обслуговування суден, пасажирів і вантажів на відведених порту території і акваторії, а також перевезення вантажів і пасажирів на суднах, що належать порту. Однак на території порту можуть діяти підприємства та організації всіх форм власності, метою і видом діяльності яких є обслуговування суден, пасажирів і вантажів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. А морський порт не має права перешкоджати діяльності цих підприємств і організацій на території порту, а також втручатися в їх господарську діяльність, за винятком випадків, передбачених законодавством України, установчими документами цих підприємств і організацій. На території України існують торговельні, рибні та інші спеціалізовані морські порти.

На нашу думку те, що морські порти можуть бути лише державними підприємствами є обмеженням підприємницькою діяльністю. Шкода, що Конституційний Суд України вважає, що ніякого обмеження підприємицтва в цьому немає. Шкода. Єдина надія залишається на народних депутатів. Яким необхіно внести зміни до статті 73 Кодексу торговельного мореплавства України.

На сьгодні 20 морських портів підпорядковуються Державному департаменту морського та річкового транспорту (Укрморрічфлот), який входить в структуру Мінтрансу.

 

Відповідно до пункту 7 Збірника тарифів на комплекс робіт, пов'язаних з обробленням вантажів у портах України", який затверджено Наказом Мінтрансу від 31.10.1995 р. №392, порти за тарифними групами розподіляються:

 

1 тарифна група - Іллічівськ, Одеса, Южний;

 

2 тарифна група - Дніпро-Бузький, Миколаїв, Октябрськ, Херсон;

 

3 тарифна група - Євпаторія, Скадовськ, Ялта;

 

4 тарифна група - Бердянськ, Керч, Маріуполь, Севастополь, Феодосія;

 

5 тарифна група - Білгород-Дністровський, Ізмаїл, Рені;

 

6 тарифна група - Усть-Дунайськ;

 

7 тарифна група - усі річкові порти і пристані річок басейнів Дніпра та Південного Бугу.

Ще є Генічеський морський торговельний порт, який стоврено шляхом реорганізації Скадовський морський торговельний порт шляхом виділення з його складу Генічеського портопункту та створити на базі майна цього портопункту Генічеський морський торговельний порт, розташувавши його за адресою: м. Генічеськ, Херсонська обл., вул. Воровського, 3. Ще є спеціалізовані морськи порти, зокрема відомо про існування Спеціалізованого морського порту "Октябрьск".

 

 

 

 

 

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

РІШЕННЯ

КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

 

 

у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення частини першої статті 73 Кодексу торговельного мореплавства України

(справа про морський порт як державне підприємство)

 

м. Київ

15 грудня 2004 року

N 21-рп/2004 

 

Справа N 1-17/2004 

 

 

Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:

 

Селівона Миколи Федосовича - головуючий,

 

Вознюка Володимира Денисовича,

 

Євграфова Павла Борисовича,

 

Костицького Михайла Васильовича,

 

Мироненка Олександра Миколайовича - суддя-доповідач,

 

Німченка Василя Івановича,

 

Пшеничного Валерія Григоровича,

 

Савенка Миколи Дмитровича,

 

Скоморохи Віктора Єгоровича,

 

Станік Сюзанни Романівни,

 

Ткачука Павла Миколайовича,

 

Чубар Людмили Пантеліївни,

 

Шаповала Володимира Миколайовича,

 

розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення частини першої статті 73 Кодексу торговельного мореплавства України (далі - Кодекс) стосовно визначення морського порту державним підприємством.

 

Приводом для розгляду справи відповідно до статей 39, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" є конституційне подання 49 народних депутатів України.

 

Підставою для розгляду справи згідно зі статтею 71 Закону України "Про Конституційний Суд України" є наявність спору щодо конституційності зазначеного положення Кодексу.

 

Заслухавши суддю-доповідача Мироненка О. М. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України установив:

 

1. У конституційному поданні стверджується, що визначення у частині першій статті 73 Кодексу морського порту тільки державним підприємством порушує свободу підприємницької діяльності та свободу вибору споживачів, призводить до ущемлення інтересів суб'єктів господарювання недержавної форми власності, спричиняє неправомірне обмеження конкуренції у сфері торговельного мореплавства.

 

У зв'язку з цим автори конституційного подання звернулися до Конституційного Суду України з клопотанням визнати положення частини першої статті 73 Кодексу про визначення морського порту лише державним підприємством таким, що не відповідає приписам частин першої, третьої статті 42 Конституції України.

 

2. В одержаних на запити Конституційного Суду України відповідях Президента України, Голови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства транспорту України, Фонду державного майна України, Антимонопольного комітету України, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Одеської обласної державної адміністрації констатується, що оспорюване положення частини першої статті 73 Кодексу не суперечить ні частинам першій, третій статті 42, ні іншим статтям Конституції України.

 

На обгрунтування зазначеної у листах позиції наведено такі основні аргументи: а) поєднання державного регулювання діяльності морського порту як суб'єкта природних монополій з визнанням на території порту можливості господарювання підприємств та організацій всіх форм власності забезпечує баланс інтересів суспільства, всіх суб'єктів господарської діяльності та споживачів послуг у сфері торговельного мореплавства; б) специфічні функції державного порту не належать до підприємницької діяльності, а є обов'язковими державними послугами відповідно до зобов'язань України за міжнародними договорами; в) визначення морського порту як державного підприємства є гарантією реалізації обов'язку держави щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, екологічної і економічної безпеки, безпеки мореплавства; г) згідно з Конституцією України суспільні відносини у сфері підприємництва, в тому числі й обмеження права на підприємницьку діяльність, можуть бути врегульовані законодавством, а правовий статус морських портів визначається законами України.

 

Президент Українського союзу промисловців і підприємців підтримав точку зору суб'єкта права на конституційне подання та наведену ним аргументацію.

 

3. Дослідивши поставлене в конституційному поданні питання, Конституційний Суд України зазначає таке.

 

3.1. Частина перша статті 42 Конституції України, про яку йдеться у клопотанні, гарантує кожному "право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом".

 

Реалізація конституційного припису "яка не заборонена законом" не обмежується положеннями Закону України "Про підприємництво", на який посилаються народні депутати України при обгрунтуванні своєї позиції. Обмеження підприємницької діяльності може встановлюватися й іншими законами, зокрема Кодексом.

 

Визначаючи морський порт державним підприємством, Кодекс водночас (частини третя, четверта статті 73) не виключає можливості господарської діяльності на його території підприємств та організацій будь-яких форм власності з метою обслуговування суден, пасажирів і вантажів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і забороняє порту втручатися в таку діяльність та перешкоджати їй, за винятком випадків, передбачених законодавством України, установчими документами цих підприємств і організацій. Ці положення означають, що конституційне право кожного на підприємницьку діяльність на території державного транспортного підприємства, яким є морський порт, державою не забороняється.

 

Отже, визначення морського порту державним підприємством не суперечить частині першій статті 42 Конституції України.

 

3.2. Висновок такого ж змісту можна зробити і щодо відповідності оспорюваного положення Кодексу частині третій статті 42 Конституції України. У ній йдеться про обов'язок держави забезпечувати захист конкуренції у підприємницькій діяльності, не допускати зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісну конкуренцію.

 

Аналіз частин третьої, четвертої статті 73, статті 76 Кодексу свідчить, що визначені законодавцем засади підприємницької діяльності не тільки не обмежуються, а й захищаються державою. Що ж стосується встановлення статусу морського порту як державного транспортного підприємства, якщо навіть вважати це різновидом монополії, то таке повноваження законодавця закріплюється приписом тієї ж частини третьої статті 42 Конституції України: види і межі монополії визначаються законом. Тобто це регулюється не лише Законом України "Про природні монополії", на який посилається суб'єкт права на конституційне подання, а й іншими законами України.

 

Встановлення статусу морського порту як державного транспортного підприємства відповідає також положенням пунктів 7, 8 частини першої статті 92 Конституції України про визначення виключно законами України правового режиму власності, правових засад і гарантій підприємництва, правил конкуренції та норм антимонопольного регулювання.

 

Виходячи з наведеного та керуючись статтями 147, 150 Конституції України, статтями 51, 61, 63, 65, 73 Закону України "Про Конституційний Суд України", Конституційний Суд України вирішив:

 

1. Визнати таким, що відповідає Конституції України (є конституційним), положення частини першої статті 73 Кодексу торговельного мореплавства України про визначення морського порту державним підприємством.

 

2. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.

 

Рішення Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у "Віснику Конституційного Суду України" та в інших офіційних виданнях України.

 

 

 

КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ

 

 

 

Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/transport/8_33.html


Попередня статтяНаступна стаття

[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"