ТРАНСПОРТНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ГОТІВКИ – ОПОДАТКОВУЄТЬСЯ ПДВ ЧИ НІ ? НБУ ВИПРАВЛЯЄ СПІЛЬНУ З ДПА УКРАЇНИ ПОМИЛКУ І ПОГОДЖУЄТЬСЯ, ЩО, ЯК І РАНІШЕ, ЦІ ОПЕРАЦІЇ Є ЗВІЛЬНЕНИМИ ВІД ПДВ ЯК ПОСЛУГИ З ІНКАСАЦІЇВідповідно до підпункту 3.2.5 Закону України від 03.04.97р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість" не є об'єктом оподаткування операції з надання послуг з інкасації, розрахунково-касового обслуговування, залучення, розміщення та повернення грошових коштів за договорами позики, депозиту, вкладу, страхування або доручення; надання, управління і переуступки фінансових кредитів, кредитних гарантій і банківських поручительств особою, що надала такі кредити, гарантії або поручительства. На жаль, останній Перелік операцій з розрахунково-касового обслуговування та операцій з цінними паперами, що здійснюються банками України і які відповідно до підпунктів 3.2.5 та 3.2.7 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" не є об'єктом оподаткування, доведений до банків спільним Листом Національного банку та ДПА України від 04.08.2003 р. №12-210/1023-5614, 12049/7/15-2317 "Щодо узгодженого Переліку операцій з розрахунково-касового обслуговування та операцій з цінними паперами, що здійснюються банками України, і які відповідно до пп. 3.2.5 та 3.2.7 п. 3.2 ст. 3 ЗУ "Про податок на додану вартість" не є об'єктом оподаткування" не містить згадки про транспортне обслуговування перевезень готівки. Таким чином у банків під час інкасації та касового обслуговування клієнтів виникає ніби оподатковувана ПДВ операція. Але НБУ в Листі від 01.10.2003 N 11-109/2242-7190 погодився, що таке тлумачення неправильне і може зашкодити банківський діяльності, оскільки без транспортного обслуговування інкасація та розрахунково-касове обслуговування є пустим звуком. Зі свого боку подивимося на ситуацію інакше. По-перше, зауважимо, що спільними листами в 1998 і в 2003 роках затверджено Перелік операцій з розрахунково-касового обслуговування та операцій з цінними паперами, а підпункту 3.2.5 Закону України від 03.04.97р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість" передбачає, що не є об'єктом оподаткування операції не лише з розрахунково-касового обслуговування, але і з надання послуг з інкасації. А вот Переліку послуг з інкасації НБУ та ДПА України не затверджувала, хоча перелік 1998 року і містить звільнення щодо “інкасації готівки”, але в 2003 році і цих двох слів немає. Що таке інкасація ? Відповідно до Наказу МВС від 23.09.1997 N 643 "Про створення в системі Державної служби охорони при МВС України Служби інкасації, охорони грошових знаків і цінних паперів, що перевозяться, та затвердження нормативних актів з питань діяльності цієї Служби", інкасація – це збирання інкасаторами в касах підприємств, установ та організацій усіх форм власності грошових знаків, цінних паперів та інших цінностей і доставляння їх до кас банківських установ або підприємств зв'язку чи інших організацій. Таким чином доставляння відноситься до послуг інкасації. А доставляти можна як із застосуванням транспорту, так і без нього (останній випадок для операцій з грошима є небезпечним для життя інкасаторів, тому практично не застосовується). Натомість ДПА України бачить інкасацію у вузькому сенсі, зокрема відповідно до Наказу ДПА України від 16.09.2003 N 434 "Про затвердження Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій з купівлі-продажу іноземної валюти", інкасація – це лише передача касиром цінностей уповноваженій особі, а те, що з цими грішми робить ця уповноважена особа, мовляв не інкасація. До речі. Відповідно до вищезгаданого Наказу МВС інкасатор – це уповноважений працівник Державної служби охорони зі спеціальною компетенцією, який доставляє грошові знаки, цінні папери та інші цінності з кас підприємств, установ та організацій усіх форм власності до кас банківських установ або підприємств зв'язку чи інших організацій та в зворотному напрямку. Крім того, за затвердженою цим Наказом Інструкцією про охорону Службою інкасації та охорони грошових знаків і цінних паперів, що перевозяться, Державної служби охорони при МВС України грошових знаків і цінних паперів, що перевозяться уповноваженими на те особами підприємств, установ та організацій усіх форм власності визначено порядок охорони грошових знаків і цінних паперів, що перевозяться уповноваженими на те особами підприємств, установ та організацій усіх форм власності, на підставі укладених договорів між Державною службою охорони при МВС України (далі - Охорона) та власниками. Також є Інструкція з організації перевезення валютних цінностей та інкасації коштів у банківських установах України, яку затверджено Постановою Національного банку України від 14.02.2007 р. № 45 (зареєстровано у Мін’юсті України 03.03.2007 за № 181/13448). Тобто транспорт та інкасатори нерозривні. Тому відсутність в Переліку розрахунково-касових операцій транспортних послуг з перевезення готівки не є перешкодою вважати ці послуги складовою частиною послуг з інкасації. Віталій МОСЕЙЧУК
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ ЛИСТ 01.10.2003 N 11-109/2242-7190
Щодо операцій з транспортного обслуговування перевезення готівки
Національний банк України розглянув запит Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності від 19.09.2003 р. N 06-10/689 з приводу листа народного депутата України Черновецького Л.М. від 08.09.2003 р. N 485 щодо визначення природи операції з транспортного обслуговування перевезення готівки та правового висновку наявності правових підстав для звільнення від сплати податку на додану вартість вищезазначених операцій і повідомляє таке. Відповідно до статті 47 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, банки мають право здійснювати банківські операції, зокрема, перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів. До таких операцій включається доставка валютних цінностей до кас банків, із кас банків надлишків готівки, інших цінностей, зношених, пошкоджених банкнот і монет до Національного банку України, а також збирання та доставка валютних цінностей підприємств, установ та організацій до кас банків та в зворотному порядку. Отже, операції щодо надання послуг банками з перевезення банкнот і монет, які відповідають вимогам наведеного вище законодавчого акта, відносяться до послуг з інкасації і підпадають під норму, що регулюється підпунктом 3.2.5 пункту 3.2 статті 3 Закону України “Про податок на додану вартість”, і не є об’єктом оподаткування. Одночасно повідомляємо, що Національним банком України підготовлено проект відповідного роз’яснення для узгодження його в установленому порядку з Державною податковою адміністрацією України стосовно того, що операції з транспортного обслуговування перевезень готівки не є об’єктом обкладення податком на додану вартість. Про результати розгляду зазначеного питання повідомлено народного депутата України Л.М. Черновецького. В. о. заступника голови В.Пасічник
КИЇВСЬКИЙ БАНКІВСЬКИЙ СОЮЗ ЛИСТ N 485 від 08.09.2003
Щодо оподаткування операції з надання послуг з інкасації, розрахунково-касового обслуговування Відповідно до пп. 3.2.5 п. 3.2 ст. 3 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97-ВР “Про податок на додану вартість”, не є об’єктом оподаткування операції з надання послуг з інкасації, розрахунково-касового обслуговування. Для належного виконання цього пункту Закону спільним листом Державної податкової адміністрації України (N 6137/11/16-1101 від 09.06.98 р.) та Національного банку України (N 12-116/770-4061 від 08.06.98 р.) “Про перелік операцій з розрахунково-касового обслуговування та операцій з цінними паперами, що здійснюються банками України і які відповідно до підпунктів 3.2.5 та 3.2.7 п. 3.2 статті 3 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97-ВР “Про податок на додану вартість” не включаються до об’єкта обкладення податком на додану вартість” було надано роз’яснення з переліком операцій, які відносяться до операцій з розрахунково-касового обслуговування. Однією з таких операцій, яку слід було відносити до операцій з розрахунково-касового обслуговування та яка звільнялась від обкладання податком на додану вартість, була зазначена операція з транспортного обслуговування перевезень готівки. Однак з 04.08.2003 р. спільним листом Національного банку України та Державної податкової адміністрації України від 04.08.2003 р. N 12-210/1023-5614 та N 12049/7/15-2317 був доведений до відома та використання в роботі банків новий Перелік операцій з розрахунково-касового обслуговування та операцій з цінними паперами, що здійснюються банками України і які відповідно до пп. 3.2.5 та 3.2.7 п. 3.2 ст. 3 Закону України “Про податок на додану вартість” не є об’єктом оподаткування (далі — Перелік). Відповідно до вказаного Переліку Національним банком України спільно з Державною податковою адміністрацією України без наявних на те причин вилучена така операція, як “транспортне обслуговування перевезень готівки”, що мала місце раніше у спільному листі Державної податкової адміністрації України (N 6137/11/16-1101 від 09.06.98 р.) та Національного банку України (N 12-116/770-4061 від 08.06.98 р. “Про перелік операцій з розрахунково-касового обслуговування та операцій з цінними паперами, що здійснюються банками України і які відповідно до підпунктів 3.2.5 та 3.2.7 п. 3.2 статті 3 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97-ВР “Про податок на додану вартість” не включаються до об’єкта обкладання податком на додану вартість”, який втратив чинність. Таке вилучення вищезазначеної операції з Переліку викликає суперечності в правильному її тлумаченні як банками, з одного боку, так і органами податкової служби України і Національного банку України — з іншого. Це пояснюється ось чим. Нині банками здійснюється перевезення готівки, цінностей і документів з філій (агентств, кас) власними силами або за допомогою інкасаторського апарату Національного банку, а також операції транспортного обслуговування перевезення готівки клієнтів, доставка підкріплень готівкою установами банків підлеглим їм філіям або іншим банкам, операції інкасації. Усі ці операції об’єднує одне — транспортне перевезення готівки. Тому виникає запитання: до чого слід відносити в теперішній час таку операцію, як транспортне обслуговування перевезення готівки, до операцій з інкасації чи операцій касового обслуговування? Оскільки на даний час це питання не визначено, а також з метою уникнення двозначного його тлумачення та створення перепон для здійснення функціонування в правовому полі як банківських установ України, з одного боку, так і державних органів — з іншого, воно потребує негайного вирішення. З огляду на вищевикладене Київський банківський союз звертається до Вас, вельмишановний Сергію Васильовичу, з проханням розглянути питання щодо визначення природи операції з транспортного обслуговування перевезення готівки, а саме: чи може відноситися вона до операцій інкасації чи касового обслуговування, або до якоїсь іншої. До цього просимо також надати правовий висновок наявності правових підстав для звільнення від сплати податку на додану вартість операцій з транспортного обслуговування перевезень готівки. З повагою, Президент Київського банківського союзу, народний депутат України, заслужений артист України Л.Черновецький "Галицькі контракти — Документи для роботи”, N 44, 3 листопада 2003 р.
___________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax_pdv/4_58.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|