ГЛАВА IV. МАРАЗМИ РЕНТИ |
ЩОДО РЕНТНИХ ПЛАТЕЖІВ ЗА НАФТУ, ПРИРОДНИЙ ГАЗ І ГАЗОВИЙ КОНДЕНСАТ В 2004 РОЦІ ДІЮТЬ ДВА ЗАКОНИ, ЯКІ СУПЕРЕЧАТЬ ОДИН ОДНОМУДПА України визначила особливості справляння в 2004 році рентних платежів з урахуванням норм нового Закону України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат». Платникам рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат необхідно обчислювати й сплачувати рентну плату в 2004 році в порядку, установленому ст. 3 Закону про Держбюджет-2004, а податкові пільги за Законом України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат» в 2004 році не застосовуються. ДПА України вважає, що вже з 1 січня, а не 4 березня 2004 року необхідно сплачувати ренту за газовий конденсат і природний газ, а не за стабільний газовий конденсат і товарний природний газ. ДПА України наполягає, щоб у 2004 році рентну плату сплачували філії нафтогазовидобувних підприємств.
31.03.2004 р.
Про окремі питання справляння у 2004 році рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат
Державна податкова адміністрація України у зв’язку з набранням чинності Закону України від 5 лютого 2004 року № 1456-IV «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат»!!! і постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 року № 255 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 р. № 256» повідомляє наступне. 1. Закон України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат» набрав чинності з 1 січня 2004 року, за винятком розділу III, що набирає чинності з 1 січня 2005 року. Відповідно до норм цього Закону: платники рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат, об’єкти і ставки рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат, порядок їх обчислення і сплати не можуть встановлюватись або змінюватись іншими законодавчими актами, крім законів про внесення змін до цього Закону (стаття 2); платниками рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат є суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють видобуток нафти, природного газу чи газового конденсату (стаття 3); об’єктом оподаткування для рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат є обсяги видобутих нафти, природного газу і газового конденсату (стаття 4); базою оподаткування для рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат є вартість обсягів видобутих нафти, природного газу і газового конденсату (стаття 5). На відміну від цього, статтею 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік»*** установлено, що підприємства, які здійснюють видобуток природного газу та газового конденсату (крім видобутку природного газу із морських родовищ, який реалізується за регульованими цінами) і нафти, вносять до Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рентну плату за природний газ у розмірі 30,6 гривні за 1.000 куб. метрів, за нафту – у розмірі 160 гривень за одну тонну і газовий конденсат - у розмірі 104,04 гривні за одну тонну. Порядок обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 року № 256 (із змінами і доповненнями). Відповідно до норм цього Порядку: механізм обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат визначено цим Порядком, а не Законом України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат», як це вимагається для встановлення механізму обчислення рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат; платниками рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат є підприємства, які здійснюють видобуток нафти, природного газу та газового конденсату, або за їх рішенням – філіали та інші відокремлені підрозділи, які мають поточні рахунки в установах банку, і, на відміну від платників рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат, не можуть бути фізичні особи - суб’єкти підприємницької діяльності; розміри (ставки) рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат встановлюються державним бюджетом, а не Законом України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат», як це вимагається для встановлення ставок рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат; об’єктом обчислення рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат є обсяги відпущених нафти, природного газу і газового конденсату, а не обсяг і вартість видобутих нафти, природного газу і газового конденсату, як встановлено об’єкт і база оподаткування для рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат відповідно до Закону України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат». Таким чином, рентна плата за нафту, природний газ і газовий конденсат, як єдиний платіж, що встановлений статтею 3 Закону України «Про Державний бюджету України на 2004 рік», колом платників, об’єктом оподаткування, ставками, механізмом запровадження, нормативно-правовим забезпеченням суттєво відрізняється від рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат, запроваджених Законом України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат». Слід також відмітити, що Закон України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат» не призупинив дію і не змінив норму статті 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік», а тільки доручив Кабінету Міністрів України привести власні нормативні акти у відповідність з ним. Поряд з цим, з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 року № 255 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 р. № 256» механізм обчислення рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат зазнав змін у зв’язку з набранням чинності з 01.01.2004 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» і не зазнав змін з набранням чинності з 01.01.2004 Закону України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат». Зазначене підкреслює різну нормативно-методологічну базу формування названих платежів. Таким чином, норми Закону України «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат», які не зупиняють і не змінюють норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік», не змінюють установленого постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 р. № 256 порядку обчислення та справляння (у тому числі порядку визначення пільг) рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, запровадженої статтею 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік», і не застосовуються при обчисленні цієї рентної плати. 2. Відповідно до статті 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» у 2004 році за газовий конденсат вноситься рентна плата у розмірі 104,04 гривні за одну тонну. Зазначена норма набрала чинності з 1 січня 2004 року. У зв’язку з цим, при обчисленні податкових зобов’язань з рентної плати за періоди 2004 року ставка 104,04 гривні застосовується по відношенню до тонни газового конденсату. Платникам рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, які всупереч статті 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» при поданні розрахунків рентної плати за періоди 2004 року обчислювали цю плату виходячи з обсягів стабільного газового конденсату або іншого об’єкту оподаткування, відмінного від газового конденсату, належить виправити податкові зобов’язання з рентної плати у порядку, встановленому пунктом 17.2 статті 17 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами». 3. Відповідно до статті 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» платниками рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат є підприємства, які здійснюють видобуток природного газу та газового конденсату (крім видобутку природного газу із морських родовищ, який реалізується за регульованими цінами) і нафти. Разом з цим, відповідно до пункту 5 Порядку обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 року № 256, за рішенням підприємства зазначену рентну плату можуть вносити безпосередньо його філіали та інші відокремлені підрозділи, які мають поточні рахунки в установах банку. Оскільки до податкових органів не надходило інформації щодо рішення нафтогазовидобувних підприємств про зміну порядку внесення у 2004 році рентної плати, то платниками рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат вважаються філії нафтогазовидобувних підприємств, які здійснюють видобуток нафти, природного газу, газового конденсату. Прошу довести зазначене до відома платників рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат і підпорядкованих податкових органів.
Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax_renta/4_1.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|