Спирт етиловий, незважаючи на те, що він зареєстрований як лікарський засіб, при продажу обкладається ПДВ, адже він є підакцизним товаром
У Листі ДПА України висловила думку: незважаючи на те, що для лікарських засобів, які зареєстровані та дозволені до медичного застосування в Україні у встановленому законодавством порядку, встановлено пільговий режим обкладення податком на додану вартість, такий пільговий режим не поширюється на підакцизні товари, зокрема спирт етиловий, зареєстрований як лікарський засіб. З такою думкою треба погодитися. Але аргументи мають бути простішими, аніж висловила податкова (якщо підакцизний товар, - мусить бути і ПДВ без посилання на закони, де про це сказано). Відповідно до підпункту 5.1.7 пункту 5.1 статті 5 Закону України від 03.04.97 р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість" (зі змінами та доповненнями, далі - Закон), звільнено від обкладення ПДВ операції з продажу лікарських засобів i виробів медичного призначення, зареєстрованих в Україні в установленому порядку, в тому числі з надання послуг з такого продажу аптечними установами. При цьому необхідно врахувати, що при продажу лікарських засобів i виробів медичного призначення, звільнених від оподаткування, суми ПДВ, сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких включається до складу валових витрат виробництва (обігу), основних фондів та нематеріальних активів, що підлягають амортизації, відносяться відповідно на валові витрати виробництва (обігу) i на збільшення вартості основних фондів та нематеріальних активів. До податкового кредиту такі суми не включаються (підпункт 7.4.2 пункту 7.4 статті 7 Закону). Відповідно до деяких наказів Міністерства охорони здоров'я, низка вітчизняних виробників зареєструвала спирт етиловий (70, 90%) як лікарський засіб. Зокрема, Наказом Міністерства охорони здоров'я від 18.04.2001 р. №151 "Про державну реєстрацію лікарських засобів" обласне комунальне підприємство "Фармація" з м. Дніпропетровська зареєструвало як лікарські засоби спирт етиловий у вигляді розчину 70%-го спирту етилового по 50 мл, 100 мл у флаконах; по 20 л у бутлях, а також спирт етиловий 96%-й у вигляді розчину 96%-го спирту етилового по 50 мл, 100 мл у флаконах; по 20 л у бутлях. Аналогічну процедуру провели й інші підприємства, про що йдеться у Наказах Міністерства охорони здоров'я від 22.02.2001 р. №70, від 04.04.2000 р. №67 тощо. Тобто сумнівів у тому, що спирт етиловий є лікарським засобом, при відповідній реєстрації виробником (точніше - фасувальником), ні у кого не виникає. Однак у Листі податківці чомусь не згадують про пункт 5.6 Закону України від 03.04.97 р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість", відповідно до якого звільнення від оподаткування, передбачені пунктами 5.1 (саме підпунктом 5.1.7 цього пункту і передбачена пільга для лікарських засобів), 5.2 та 5.5 цієї статті, не поширюються на операції з підакцизними товарами. От і вся відповідь. Таким чином, медичний етиловий спирт підлягає обкладенню ПДВ, незважаючи на те, що він є ліками. У разі якщо суб'єкт підприємницької діяльності здійснює операції з продажу як лікарських засобів i виробів медичного призначення, звільнених від ПДВ, так i товарів загальноторговельного асортименту, які є об'єктом оподаткування, i в процесі здійснення таких операцій використовуються одночасно одні й ті самі товари (роботи, послуги), то між цими операціями варто здійснювати розподіл сум податку на додану вартість, сплачених (нарахованих) при придбанні таких товарів (робіт, послуг). Для мінімізації обкладення ПДВ реалізації лікарських підакцизних товарів пропонуємо в цьому випадку перехід на 10-відсоткову ставку єдиного податку. Суб'єкти малого бізнесу - підприємства з реалізації лікарських засобів будь-яких організаційно-правових форм i форм власності можуть перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності (сплату єдиного податку в розмірі 6 або 10% суми виторгу від реалізації). Таке право їм надано Указом Президента України в редакції від 28.06.99 р. №746/99 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва". При цьому середньооблікова кількість працюючих на таких підприємствах не повинна перевищувати 50 чоловік, а обсяг річного виторгу від реалізації - 1 млн грн. Крім того, у статутному фонді таких підприємств частки, що належать юридичним особам - учасникам i засновникам цих суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, не повинні перевищувати 25%. В той же час чомусь, якщо зареєструвати як лікарський засіб лікеро-горілчаний напій, то ПДВ вдається уникнути. Державним стандартом України ДСТУ 3297–95 «Виробництво лікеро-горілчаних напоїв. Терміни та визначення» установлено терміни та визначення основних понять у галузі лікеро-горілчаної промисловості (затверджено наказом Держстандарту України від 28.12.95 р. № 444).
АПАРАТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЛИСТвід 01.06.2001 р. N 07/8-291 Про ПДВ при реалізації спирту етилового як лікарської сировиниУ Головному юридичному управлінні Апарату Верховної Ради України розглянуто питання щодо оподаткування податком на додану вартість спирту етилового, який використовується як лікарський засіб, з приводу чого повідомляється таке. Відповідно до підпункту 5.1.7 ст. 5 Закону України "Про податок на додану вартість", операції з продажу лікарських засобів та виробів медичного призначення, зареєстрованих в Україні в установленому законодавством порядку, в тому числі надання послуг з такого продажу аптечними установами, звільнено від сплати податку на додану вартість. Спирт етиловий як лікарський засіб внесено до Державного реєстру лікарських засобів, який веде Міністерство охорони здоров'я України, відповідно до компетенції, визначеної Законом України "Про лікарські засоби". Проте у пункті 5.6 статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" встановлено, що звільнення від оподаткування, передбачене у пункті 5.1 ст. 5 цього Закону, не поширюється на операції з продажу підакцизних товарів. У той же час спирт етиловий згідно з положеннями Закону України "Про ставки акцизного збору та ввізного мита на спирт етиловий та алкогольні напої" визнано підакцизним товаром незалежно від сфери його застосування. Отже, враховуючи наведене, вважаємо, що у даній ситуації існує певна неузгодженість законів України "Про податок на додану вартість" та "Про ставки акцизного збору і ввізного мита на спирт етиловий та алкогольні напої" в частині оподаткування операцій з продажу спирту етилового як лікарського засобу податком на додану вартість. Зазначену колізію, на наш погляд, слід усунути шляхом внесення змін до відповідних законів. Що ж до застосування положень вищезгаданих законів, то Комітетом з питань фінансів та банківської діяльності, який був головним при їх прийнятті, була відповідь з цього питання (лист Комітету від 3 травня 2001 року N 06-10/247), що відповідає статті 14 Закону України "Про комітети Верховної Ради України".
Надруковано:
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|