Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА XI. МАРАЗМИ БАНКІВ

НБУ ЗОБОВ'ЯЗУЄ КОМЕРЦІЙНІ БАНКИ НАДАВАТИ ІНФОРМАЦІЮ ПРО РАХУНКИ ФІЗИЧНИХ ТА ЮРИДИЧНИХ ОСІБ НА ВИМОГУ СПЕЦПІДРОЗДІЛІВ МВС І СБУ ПО БОРОТЬБІ З ОРГЗЛОЧИННІСТЮ 

Постановою Національного банку України від 16.11.2000 р. №451 "Про затвердження Правил надання банками на письмову вимогу керівників відповідних спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю інформації і документів" (далі - Постанова) НБУ зобов'язав комерційні банки неухильно виконувати письмові вимоги керівників відповідних спецпідрозділів МВС і СБУ по боротьбі з оргзлочинністю щодо надання інформації і документів про операції, рахунки, вклади фізичних осіб, за якими провадяться справи органами служби безпеки, внутрішніх справ, і юридичних осіб. 

Відповідно до підпункту "б" пункту 2 статті 12 Закону України від 30.06.93 р. №3341-XII "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" (далі - Закон про оргзлочинність), при здійсненні заходів боротьби з організованою злочинністю спеціальним підрозділам по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ і Служби безпеки України надаються повноваження на письмову вимогу керівників відповідних спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю одержувати від банків, а також кредитних, митних, фінансових та інших установ, підприємств, організацій (незалежно від форм власності) інформацію і документи про операції, рахунки, вклади, внутрішні та зовнішні економічні угоди фізичних і юридичних осіб. 

Документи та інформація повинні бути подані негайно, а якщо це неможливо - не пізніш як протягом 10 діб. А відповідно до підпункту "д" пункту 2 статті 12 Закону про оргзлочинність, при здійсненні заходів боротьби з організованою злочинністю спеціальним підрозділам по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ і Служби безпеки України надаються повноваження в разі одержання фактичних даних про організовану злочинну діяльність для їх перевірки вимагати та одержувати від державних органів, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій (незалежно від форм власності) інформацію і документи. Витребовувані документи та інформація повинні бути подані негайно або не пізніш як протягом 10 діб. 

А відповідно до підпункту "а" пункту 4 статті 18 Закону про оргзлочинність, Національний банк України з метою реалізації державної політики в сфері боротьби з організованою злочинністю зобов'язаний забезпечувати виявлення порушень законодавства з боку комерційних банків та інших підконтрольних Національному банку України підприємств, установ, організацій, які створюють умови для організованої злочинної діяльності, і притягнення винних до відповідальності. 

Тому згідно з вищезгаданим законодавством і було прийнято Постанову, якою Нацбанк зобов'язав комерційні банки неухильно виконувати письмові вимоги керівників відповідних спецпідрозділів МВС і СБУ по боротьбі з оргзлочинністю щодо надання інформації і документів про операції, рахунки, вклади фізичних осіб, за якими провадяться справи органами служби безпеки, внутрішніх справ, і юридичних осіб. 

Така вимога має бути оформлена на фірмовому бланку, зареєстрована належним чином, за підписом керівника спецпідрозділу та з зазначенням законних підстав для цієї вимоги. Необхідна інформація надається банками негайно або у разі неможливості - протягом 10 діб. 

Таким чином, відповідно до частини другої статті 52 Закону України від 20.03.91 р. №872-XII "Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки), згідно з якою довідки про операції і рахунки юридичних осіб та інших організацій видаються у випадках, передбачених законодавством (яким є Закон про оргзлочинність та власне Постанова), на письмову вимогу органам прокуратури, служби безпеки, внутрішніх справ, можна констатувати, що банківської таємниці в Україні щодо рахунків юридичих осіб не існує (справедливо треба констатувати, що її ніколи і не було). 

Аналогічна ситуація і з рахунками фізичних осіб. Відповідно до частини третьої статті 52 Закону про банківську діяльність, довідки про рахунки і вклади громадян видаються, крім самих клієнтів та їх представників, також судам, органам прокуратури, служби безпеки, внутрішніх справ, податкової міліції у справах, що знаходяться в їх провадженні. 

Таким чином, щоб отримати довідку про рахунки фізичних осіб, органам внутрішніх справ досить лише завести навіть не кримінальну, а адміністративну або оперативно-розшукову справу на фізичну особу - і вся банківська таємниця людини вже такою не буде. Для юридичних осіб процес ще простіший: управлінню по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ і СБУ навіть не потрібно заводити жодних справ. 

Треба лише грамотно скласти запит на фірмовому бланку УБОЗу або СБУ до банку. В той же час зрозуміло, що Постанова не має жодної юридичної сили щодо рахунків українських підприємців, які перебувають за кордоном. В цілому постанова є "приємним" подарунком вкладникам банків та власне банкірам до Нового року та Різдвяних свят. 

Одразу зазначимо, що щодо пересічних фізичних осіб Постанова виконуватиметься з великими труднощами, адже в Україні немає єдиного банку даних щодо відкритих рахунків пересічних фізичних осіб (на відміну від рахунків юридичних осіб та рахунків підприємців), тому у разі справжнього пошуку вкладів фізичних осіб підрозділам по боротьбі з організованою злочинністю доведеться писати близько 150 листів на кожну особу в кожний працюючий комерційний банк України. 

В той же час НБУ Постановою залишив банкірів сам на сам з МВС та СБУ, як це було рівно рік тому з ДПА України, тому після прийняття Постанови Правління НБУ від 14.12.99 р. №587 "Про створення належних умов органам Державної податкової адміністрації України щодо контролю з питань оподаткування, належного забезпечення надходження коштів до Державного бюджету України та вдосконалення порядку обміну інформацією між Національним банком України, комерційними банками та їх установами і органами Державної податкової адміністрації України"

В той же час НБУ міг би власними силами, а не за рахунок комерційних банків, допомагати СБУ та МВС у виявленні організованої злочинності, адже переважна більшість безготівкових платежів в Україні провадиться через систему електронних платежів саме НБУ, а не комерційних банків, а більша частина готівкових розрахунків провадиться поза будь-яким банківським контролем. 

Особливо це актуально в контексті того, що НБУ повинен попередньо інформувати спеціальні підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю про великомасштабні операції фізичних осіб (у розмірі понад сто мінімальних заробітних плат) чи юридичних осіб (у розмірі понад п'ять тисяч мінімальних заробітних плат), здійснені одноразово або протягом 30 діб. 

Безумовно, завзяття держави зробити банківські операції прозорими похвальне. Особливо на фоні тенденції, яка сформувалася останнім часом у світовій фінансовій спільноті. Напевно, не зайвим буде нагадати, що останнім часом найбільші і найнадійніші банки світу, наприклад, швейцарські, збираються поступово підготувати своїх клієнтів до думки про те, що банківська таємниця може бути розкрита на першу вимогу правоохоронних органів, але там до цього йшли віками, а не галопом. 

Новий Закон України від 07.12.2000 р. №2121-III "Про банки і банківську діяльність" нічого не змінив. Про всі сумнівні операції банки повинні повідомляти спецпідрозділи, але визначення сумнівних  операцій цим законом не дано !

Стаття 62. Порядок розкриття банківської таємниці

Інформація щодо юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, розкривається банками: 

1) на письмовий запит або з письмового дозволу власника такої інформації; 

2) на письмову вимогу суду або за рішенням суду; 

3) органам прокуратури України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України - на їх письмову вимогу стосовно операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності за конкретний проміжок часу; 

4) органам Державної податкової служби України на їх письмову вимогу з питань оподаткування або валютного контролю стосовно операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності за конкретний проміжок часу. 

Вимога відповідного державного органу на отримання інформації, яка містить банківську таємницю, повинна: 

1) бути викладена на бланку державного органу встановленої форми; 

2) бути надана за підписом керівника державного органу (чи його заступника), скріпленого гербовою печаткою; 

3) містити передбачені цим Законом підстави для отримання цієї інформації; 

4) містити посилання на норми закону, відповідно до яких державний орган має право на отримання такої інформації. 

Довідки по рахунках (вкладах) у разі смерті їх власників надаються банком особам, зазначеним власником рахунку (вкладу) в заповідальному розпорядженні банку, державним нотаріальним конторам або приватним нотаріусам, іноземним консульським установам по справах спадщини за рахунками (вкладами) померлих власників рахунків (вкладів). 

Банку забороняється надавати інформацію про клієнтів іншого банку, навіть якщо їх імена зазначені у документах, угодах та операціях клієнта. 

Банк має право надавати загальну інформацію, що становить банківську таємницю, іншим банкам в обсягах, необхідних при наданні кредитів, банківських гарантій. 

Обмеження стосовно отримання інформації, що містить банківську таємницю, передбачені цією статтею, не поширюються на службовців Національного банку України або уповноважених ними осіб, які в межах повноважень, наданих Законом України "Про Національний банк України", здійснюють функції банківського нагляду або валютного контролю. 

Національний банк України має право відповідно до міжнародного договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності надати інформацію про банк органу банківського нагляду іншої країни, якщо: 

1) це не порушує державні інтереси та банківську таємницю; 

2) є гарантії того, що отримана інформація буде використана виключно з метою банківського нагляду; 

3) є гарантія того, що отримана інформація не буде передана за межі органу банківського нагляду. 

Положення цієї статті не поширюються на випадки повідомлення банками відповідно до законодавства про операції, що мають сумнівний характер, та на інші передбачені законом випадки повідомлень про банківські операції спеціальним підрозділам по боротьбі з організованою злочинністю. 

Особи, винні в порушенні порядку розкриття та використання банківської таємниці, несуть відповідальність згідно із законами України. 


Попередня статтяНаступна стаття


[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"