ЕКСПОРТ СПЛАВІВ КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ МОЖЕ ЗДІЙСНЮВАТИСЯ ЛИШЕ СПЕЦІАЛІЗОВАНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ, ЯКІ МАЮТЬ ВЛАСНІ АКРЕДИТОВАНІ ЛАБОРАТОРІЇ КОНТРОЛЮ ЯКОСТІЗ прийняттям Закону України від 16.11.2000р. №2114-III "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо операцій з металобрухтом)" було докорінно змінено порядок здійснення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності експорту сплаву і зливків з брухту та відходів кольорових металів. Так, передбачено, що експорт сплаву і зливків з брухту та відходів кольорових металів може здійснюватись при наявності експортного сертифіката якості спеціалізованими металургійними переробними підприємствами, які сертифіковані відповідно до вимог міжнародних стандартів ISO серії 9002 (ч.3 чт.9). Також за цим законом експорт брухту легованих чорних металів (легованого металобрухту), брухту та відходів кольорових металів забороняється. До прийняття цього Закону поняття "спеціалізовані металургійні переробні підприємства" в правовому полі України не існувало і експортувати таку продукцію можна було спеціалізованим підприємствам при наявності сертифіката якості, виданого лабораторією, при цьому не обов'язково щоб вона була власністю підприємства, але вона повинна була пройти державну атестацію. Згідно з ст.1 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо операцій з металобрухтом)" від 16.11.2000р. №2114-III спеціалізованими металургійними переробними підприємствами вважаються ті, що відповідають вимогам визначення спеціалізованого підприємства, мають виробниче обладнання і технологію для металургійної переробки брухту та відходів металів, пов'язану зі зміною структури металу, його хімічного складу, та які пройшли атестацію у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади з питань промислової політики. Експортний сертифікат якості - це документ, що підтверджує відповідність хімічного складу сплаву і зливків кольорових металів стандартам України, міжнародним стандартам та виданий власною акредитованою лабораторією, занесеною до реєстру органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у здійсненні операцій з металобрухтом. Таким чином, вищезгаданим Законом право здійснювати експорт сплавів і зливків з брухту та відходів кольорових металів надано лише спеціалізованим переробним металургійним підприємствам при наявності в них експортного сертифіката якості, виданого власною акредитованою лабораторією. Право спеціалізованих підприємствам, в яких відсутня власна акредитована лабораторія, здійснювати експорт сплавів і зливків з брухту та відходів кольорових металів Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо операцій з металобрухтом)" від 16.11.2000р. №2114-III не передбачено. Отож, зареєстрованих до моменту набуття чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо операцій з металобрухтом)" від 16.11.2000р. №2114-III суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності (спеціалізовані підприємства) тепер зобов'язано підтверджувати право на здійснення експорту сплаву і зливків кольорових металів експортним сертифікатом якості, виданим власною акредитованою лабораторією Таке нововведення нічого крім подиву та здивування не викликає, оскільки запроваджено воно з порушенням Конституції та Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91р. №959-XII. Конституцією України встановлено правову норму, згідно якої усі суб'єкти права власності рівні перед законом (ст.13). Крім того, Законом України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91р. №959-XII заборонено після реєстрації суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності обмежувати його права на здійснення зовнішньоекономічної діяльності, в тому числі у формі встановлення процедур, які вимагають від такого суб'єкта доказу чи підтвердження будь-яким чином існування у нього права на таку діяльність або ускладнюють порядок реалізації цього права (ст.5). В порушення зазначених вище нормативно-правових актів суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які не мають власної акредитованої лабораторії поставлено в нерівні можливості стосовно тих суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які мають таку лабораторію, щодо права здійснювати експорт сплаву і зливків з брухту та відходів кольорових металів. Хоча в ст.ст. 7 та 8 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91р. №959-XII і передбачено, що регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні здійснюється в тому числі за допомогою інших законів, а держава та її органи не мають права безпосередньо втручатися в зовнішньоекономічну діяльність суб'єктів такої діяльності, за винятком випадків, коли таке втручання здійснюється згідно з цим та іншими законами України, вказане положення не може реалізовуватись з порушенням ст.13 Конституції та ст.5 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91р. №959-XII. Викликає здивування та подив така позиція ще й тому, що підтвердження відповідності хімічного складу сплаву та зливків кольорових металів, які експортуються, стандартам України і міжнародним стандартам могли б видавати і самостійні лабораторії, які жодним чином не є залежні від власників таких підприємств, а тому саме їх висновки (експортні сертифікати) були б найоб'єктивніші. Сама лише приналежність лабораторії підприємству - експортеру сплавів і зливків з брухту та відходів кольорових металів ще не може гарантувати відповідності його продукції стандартам України і міжнародним стандартам. Заборона спеціалізованим підприємствам здійснювати експорт сплавів і зливків з брухту та відходів кольорових металів потягне невиконання договірних зобов'язань перед нерезидентами, що спричинить застосування штрафних санкцій до резидентів, але в першу чергу це негативно вплине на імідж України як держави з нестабільним законодавством. Крім того, усунення підприємств, в яких немає можливості придбати необхідну лабораторію, від експорту сплавів і зливків з брухту та відходів кольорових металів спричинить звільнення їх працівників та повне припинення діяльності. Не важко передбачити, що внаслідок цього збільшиться кількість безробітних, а також зменшаться надходження до Державного бюджету України, про розміри чого можна лише здогадуватись. ____________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/zed/17_29.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|