В Україні заборонено реалізацію нафтопродуктів за талонамиЗакон України від 01.06.2000 р. № 1776-III «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» поширюється на суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють операції з розрахунків у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо). Разом з тим Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти i нафтопродуктів на підприємствах i в організаціях України, затвердженою наказом Держнафтогазпрому, Мінекономіки, Мінтрансу, Держстандарту, Держкомстату України від 02.04.98 р. № 81/38/101/235/122 та зареєстрованою в Мін’юсті України 07.10.99 р. за № 685/3978, передбачено, що реалізацію нафтопродуктів за талони заборонено. Таким чином, реалізація пально-мастильних матеріалів на АЗС може провадитися як у готівковій, так i у безготівковій формах за винятком оплати талонами. Більше того, на думку ДПА України, реєстрація розрахунків у безготівковій формі має провадитися через належним чином зареєстрований РРО за окремою формою оплати «безготівкова оплата», але РРО застосовується лише при готівкових розрахунках. Зрозуміло, що використання талонів на бензин дає змогу підприємству запровадити свій облік такої реалізації, який не контролюється державою (як правило, відпускання за талонами не супроводжується видачею касового чека). Існує й інша загроза: підробити такі талони неважко. Отже, підприємство «обходить» законодавство, а винахідливий споживач, заправляючи за такими талонами свою особисту машину, «обдурює» підприємство. В той же час, наприклад, харчуватися за талонами у нас не заборонено, відпочивати за путівками теж ні, то навіщо забороняти заправлятися за заздалегідь проплаченими талонами? Маразм ліквідовано за Інструкцією про порядок
приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і
нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, яка в підпункті
10.3.3 передбачає відпуск нафтопродуктів за талонами. Мінпаливенерго,
Наказ № 281/171/578/155 від 20.05.2008 Віталій МОСЕЙЧУК 19.03.2014
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА
АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Щодо застосування реєстраторів розрахункових операційУ зв'язку з надходженням численних запитів щодо порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій при здійсненні операцій з відпуску через АЗС нафтопродуктів та газу, вартість яких попередньо оплачена шляхом перерахування коштів на рахунок продавця, Державною податковою адміністрацією України проведено аналіз скарг, що надійшли від суб'єктів господарювання, і повідомляє наступне. Серед рішень про застосування фінансових санкцій за порушення вимог пункту 1 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон), що були оскаржені, значна питома вага припадає на рішення, прийняті за результатами перевірок суб'єктів господарювання, що здійснювали відпуск через роздрібну мережу нафтопродуктів та газу із використанням пластикових карток, талонів та відомостей відпуску товарів за договорами купівлі-продажу. Аналіз апеляційної та судової практики щодо оскарження таких рішень свідчить, що питання застосування реєстратора розрахункових операцій при відпуску через роздрібну мережу попередньо оплачених товарів законодавством не повністю врегульовано. Зібрана за результатами перевірок, висновки яких оскаржуються, доказова база не є достатньою для обґрунтованого застосування норми пункту 1 статті 17 Закону за порушення у вищезазначених випадках вимог пункту 1 статті 3 Закону. Крім того, судами при розгляді справ з цього питання приймається до уваги, що згідно порядку оподаткування операцій з купівлі-продажу товарів (робіт, послуг) за першою з подій, яка відбулася (надходження коштів на рахунок продавця або відпуск товарів), продаж нафтопродуктів та газу на умовах попередньої оплати повинен відображатися у складі податкового зобов'язання підприємства-продавця при надходженні коштів на його рахунок, тобто до моменту відпуску таких товарів через роздрібну мережу. Однак відповідно до статті 2 Закону реєстратор розрахункових операцій визначено як пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), в тому числі для реєстрації їх кількості, але не для нарахування податків. Відповідно до статті 1 Закону реєстратори розрахункових операцій застосовуються фізичними особами — суб'єктами підприємницької діяльності або юридичними особами, які здійснюють операції з розрахунків в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. При цьому встановлення норм щодо застосування або незастосування реєстраторів розрахункових операцій в інших законах не допускається. Поряд з тим відповідно до норм Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати товар у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. Тобто продажем товару є не тільки сплата покупцем певної суми коштів, а й приймання-передача товару від продавця у власність покупця (фактичне набуття права власності на товар). Згідно з нормами Закону касовий чек є розрахунковим документом, який підтверджує факт продажу товару. Крім того згідно вимог чинного законодавства реалізація пального через АЗС повинна здійснюватись із застосуванням спеціалізованих комп'ютерно-касових систем, які включені до Держреєстру та відповідають Технічним вимогам до спеціалізованих контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій, затвердженим протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом від 27.06.2002 р. №13, і забезпечують відпуск пального в єдиному циклі з друкуванням фіскального касового чека. Однак пунктом 12 статті 9 Закону передбачено, що реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо). Таким чином, реєстратори розрахункових операцій можуть не застосовуватись лише при відпуску оптових партій пального, розрахунки за які здійснено шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку на рахунок, або шляхом взаємозаліку, або пального, яке знаходиться на відповідальному зберіганні, за умови, коли такий відпуск здійснюється з ємностей, спеціально призначених для зберігання та відпуску оптових партій пального. Враховуючи вищевикладене, при проведенні перевірок автозаправних (АЗС), автогазозаправних (АГЗС) та автомобільних газонаповнюючих компресорних (АГНКС) станцій у разі виявлення фактів відпуску без застосування реєстратора розрахункових операцій з окремих ємностей, не підключених до паливно-роздавальних колонок, попередньо оплачених оптових партій нафтопродуктів та газу, або нафтопродуктів та газу, що знаходяться на відповідальному зберіганні, без набуття права власності на них утримувачем, Державна податкова адміністрація України вважає за недоцільне застосовувати до суб'єктів господарювання, які здійснюють такі операції, фінансові санкції, передбачені пунктом 1 статті 17 Закону за незастосування реєстраторів розрахункових операцій. Лист Державної податкової адміністрації України від 07.12.2005 р. №24459/7/23-8017 з цього питання відкликається.
__________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/transport/8_68.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|