Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА IV. МАРАЗМИ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ

Реорганізація юридичної особи шляхом перетворення приводить до збільшення податкових зобов'язань по ПДВ на всю суму активів!?

У листах від 27.11.2009 № 14655, а також в його аналогу від 25.12.2009  N 16152/0/2-09 Державний комітет України з питань регуляторної політики і підприємництва заявив, що реорганізація юридичної особи шляхом перетворення не приводить до збільшення податкових зобов'язань по ПДВ на підставі пп. 3.2.8 і пп. 7.4.1 Закону про ПДВ, оскільки передача активів відповідно до розподільного балансу або передатному актові не є операцією постачання сукупних валових активів або товарів, послуг. Закон про ПДВ не передбачає також при здійсненні реорганізації суб'єкта господарювання шляхом перетворення анулювання реєстрації платника ПДВ, тому позиція ГНАУ, викладена в листі від 25.09.2009 № 11662/5/16-1516, у якому затверджується зворотне, помилкова.

Існує ще Лист Державної податкової адміністрації України від 07.05.2009 № 9479/7/16-1517-18, у якому говориться, що під реорганізацією (припиненням) юридичної особи мається на увазі передача його валових активів іншій юридичній особі. Компенсацією при такій передачі є придбання юридичною особою, що одержала такі активи, обов'язків юридичної особи, що них передало.

Апелюючи нормами Закону про ПДВ, Державна податкова адміністрація України вважає, що платник податку, активи якого в межах реорганізації передаються іншому платникові або розподіляються між декількома іншими платниками, повинний нарахувати податкові зобов'язання на вартість таких активів, виходячи з їхньої звичайної ціни, але не нижче ціни придбання.

Що стосується визнання умовного продажу товарних залишків або основних фондів, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулому або поточному податковому періодах, і відповідного збільшення податкових зобов'язань, зазначено, що на момент анулювання реєстрації платника ПДВ об'єкт для застосування вимог останнього абзацу пункту 9.8 Закону про ПДВ (товарні залишки або основні фонди) відсутній.

Таким чином, якщо ви хочете перетворити ТОВ в АТ або приватне підприємство в ТОВ або навпаки, те можете «потрапити» на торбу ПДВ від всіх активів!

У відповідності зі ст. 104 ЦКУ і ст. 33 Закону від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» юридична особа може бути припинене в результаті передачі усього свого майна, прав і обов'язків іншим юрособам-правоприємникам або в результаті його ліквідації. Датою припинення є дата внесення в Єдиний держреєстр юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців запису про його припинення.  У нас розглядається такий вид реорганізації, як перетворення. У відповідності зі ст. 108 ЦКУ перетворенням юрособи є зміна його організаційно-правової форми, у результаті чого до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права й обов'язки попередньої юридичної особи.

З погляду обкладання ПДВ при реорганізації шляхом перетворення виходить чомусь не використовується пп. 3.2.8 Закону про ПДВ, що не відносить до оподатковування поставку сукупних активів іншому платникові ПДВ за компенсацію. А активно працює пп. 7.4.1, що вимагає для цілей оподатковування вважати такі активи проданими за звичайною ціною (за умови наступного їхнього використання в неоподатковуваних операціях згідно ст. 3 Закону про ПДВ). Тобто простіше зробити поглинання ніж перетворення...

Віталій МОСЕЙЧУК

 

ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА

ЛИСТ

                    25.12.2009  N 16152/0/2-09

 

                                      Юрособам - платникам ПДВ

                   Щодо оподаткування податком

на додану вартість операції з реорганізації юридичної особи та анулювання реєстрації платниками ПДВ юридичних осіб, які проходять процедуру реорганізації

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва опрацював питання щодо оподаткування податком на додану вартість операції з реорганізації юридичної особи та в межах компетенції повідомляє таке.

Відповідно до статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов’язків іншим юридичним особам — правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Зазначена норма міститься і у статті 33 Закону України від 15.05.2003 р. N 755-IV “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців”.

Згідно зі статтею 108 Цивільного кодексу України перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми.

Згідно з частиною 2 статті 107 Цивільного кодексу України у разі злиття, приєднання або перетворення комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов’язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов’язання, які оспорюються сторонами.

Відповідно до підпункту 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97 “Про податок на додану вартість” (далі — Закон N 168) не є об’єктом оподаткування операції поставки за компенсацію сукупних валових активів платника податку (з урахуванням вартості гудвілу) іншому платнику податку. Під поставкою сукупних валових активів слід розуміти поставку підприємства як окремого об’єкта підприємництва або включення валових активів підприємства чи його частини до складу активів іншого підприємства. При цьому підприємство-покупець набуває прав і обов’язків (є правонаступником) підприємства, що продає такі активи.

Відповідно до пункту 1.4 статті 1 Закону N 168 поставкою  товарів  є будь-які операції,  що здійснюються згідно з договорами   купівлі-продажу,    міни,    поставки    та    іншими цивільно-правовими  договорами,  які  передбачають  передачу  прав власності на такі товари за компенсацію незалежно від  строків  її надання,   а   також   операції  з  безоплатної  поставки  товарів (результатів робіт) та  операції  з  передачі  майна  орендодавцем (лізингодавцем)  на  баланс  орендаря (лізингоотримувача) згідно з договорами фінансової оренди (лізингу) або поставки майна згідно з будь-якими іншими договорами, умови яких передбачають відстрочення оплати та передачу права власності на таке майно не  пізніше  дати останнього платежу.

Своєю чергою, визначення поняття договору міститься у статті 626 Цивільного кодексу України. Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків.

Враховуючи вищенаведене, передача згідно з розподільчим балансом або передавальним актом основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, дебіторської та кредиторської заборгованості, інших активів та зобов’язань за рішенням власників або уповноваженого ними органу при утворенні нового підприємства шляхом реорганізації не є операцією поставки сукупних валових активів або товарів, послуг. Таким чином, реорганізація юридичної особи шляхом перетворення не призводить до збільшення податкових зобов’язань з податку на додану вартість на підставі підпункту 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 і підпункту 7.4.1 пункту 7.4 статті 7 Закону N 168.

Щодо анулювання реєстрації платниками ПДВ юридичних осіб, які проходять процедуру реорганізації повідомляємо таке.

Статтею 9  Закону  N  168  визначено випадки анулювання  реєстрації  особи   платником   ПДВ,   зокрема,   якщо ліквідаційна  комісія  платника  податку,  оголошеного  банкрутом, закінчує  роботу  або  платник  податку  ліквідується  за  власним бажанням  чи  за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб'єкта господарювання).

Таким чином,  Закон  N  168  (  168/97-ВР  )  не   передбачає анулювання   реєстрації   платника  ПДВ  у  випадку  реорганізації суб'єкта господарювання шляхом перетворення.

Державна податкова адміністрація України надала роз’яснення щодо порядку оподаткування податком на додану вартість операції з реорганізації юридичної особи листом від 25.09.2009 р. N 11662/5/16-1516 на адресу Держкомпідприємництва (лист додається).

Окремо повідомляємо, що відповідно до статті 2 Закону України від 04.12.90 р. N 509-XII “Про державну податкову службу в Україні” та підпункту 4.4.2 пункту 4.4 статті 4 Закону від 21.12.2000 р. N 2181-III “Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” (із змінами і доповненнями) роз’яснення законодавства з питань оподаткування серед платників податків надаються органами державної податкової служби України.

Згідно з підпунктами “г”, “і” підпункту 4.4.2 пункту 4.4 статті 4 Закону N 2181 податкове роз’яснення є оприлюдненням офіційного розуміння окремих положень податкового законодавства контролюючими органами в межах їх компетенції. Платник податків може оскаржити до суду рішення органу державної податкової служби щодо видання інструкцій чи податкових роз’яснень, які, за висновком такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку, збору (обов’язкового платежу). Визнання судом інструкції або податкового роз’яснення податкового органу недійсними є підставою для відповідної зміни положень інструкцій чи роз’яснень з цього питання.

Заступник Голови М.Приступа

(Лист N 11662/5/16-1516 не наводиться)

 

ГОСУДАРСТВЕННЫЙ КОМИТЕТ УКРАИНЫ ПО ВОПРОСАМ РЕГУЛЯТОРНОЙ ПОЛИТИКИ И ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВА

П И С Ь М О

                       27.11.2009  N 14655

Государственный комитет Украины по вопросам регуляторной политики и предпринимательства проработал вопрос относительно обложения налогом на добавленную стоимость операции по реорганизации юридического лица и в пределах компетенции сообщает следующее.

В соответствии со статьей 104 Гражданского кодекса Украины юридическое лицо прекращается в результате передачи всего своего имущества, прав и обязанностей другим юридическим лицам — правопреемникам (слияния, присоединения, разделения, преобразования) или в результате ликвидации. Юридическое лицо является прекратившимся со дня внесения в единый государственный реестр записи о его прекращении.

Указанная норма содержится и в статье 33 Закона Украины от 15.05.2003 г. N 755-IV “О государственной регистрации юридических лиц и физических лиц — предпринимателей”.

Согласно статье 108 Гражданского кодекса Украины

преобразованием юридического лица является изменение его организационно-правовой формы.

Согласно части 2 статьи 107 Гражданского кодекса Украины в случае слияния, присоединения или преобразования комиссия по прекращению юридического лица составляет передаточный акт или распределительный баланс (в случае разделения), которые должны содержать положения о правопреемстве в отношении всех обязательств прекращаемого юридического лица касательно всех его кредиторов и должников, включая обязательства, оспариваемые сторонами.

В соответствии с подпунктом 3.2.8 пункта 3.2 статьи 3 Закона Украины от 03.04.97 г. N 168/97 “О налоге на добавленную стоимость” (далее — Закон N 168) не являются объектом налогообложения операции поставки за компенсацию совокупных валовых активов плательщика налога (с учетом стоимости гудвила) другому плательщику налога. Под поставкой совокупных валовых активов следует понимать поставку предприятия как отдельного объекта предпринимательства или включение валовых активов предприятия или его части в состав активов другого предприятия. При этом предприятие-покупатель приобретает права и обязанности (является правопреемником) предприятия, продающего такие активы.

В соответствии   с   пунктом   1.4  статьи  1  Закона  N  168 ( 168/97-ВР )  поставкой   товаров   являются   любые    операции, осуществляемые согласно договорам купли-продажи,  мены, поставки и другим гражданско-правовым договорам,  предусматривающие  передачу прав  собственности  на  такие товары за компенсацию независимо от сроков ее предоставления,  а также операции по бесплатной поставке товаров  (результатов  работ)  и  операции  по  передаче имущества арендодателем    (лизингодателем)     на     баланс     арендатора (лизингополучателя) согласно договорам финансовой аренды (лизинга) или поставке имущества согласно любым  другим  договорам,  условия которых   предусматривают   отсрочку   оплаты   и  передачу  права собственности  на  такое  имущество  не  позднее  даты  последнего платежа.

В свою очередь, определение понятия договора содержится в статье 626 Грданского кодекса Украины. Договором является договоренность двух или более сторон, направленная на установление, изменение или прекращение гражданских прав и обязанностей.

С учетом вышеприведенного передача согласно распределительному балансу или передаточному акту основных фондов, товарно-материальных ценностей, денежных средств, дебиторской и кредиторской задолженности, других активов и обязательств по решению собственников или уполномоченного ими органа при образовании нового предприятия путем реорганизации не является операцией поставки совокупных валовых активов или товаров, услуг. Таким образом, реорганизация юридического лица путем преобразования не приводит к увеличению налоговых обязательств по налогу на добавленную стоимость на основании подпункта 3.2.8 пункта 3.2 статьи 3 и подпункта 7.4.1 пункта 7.4 статьи 7 Закона N 168.

Относительно аннулирования регистрации в качестве плательщиков НДС юридических лиц, проходящих процедуру реорганизации, сообщаем следующее.

Статьей 9 Закона  N  168  определены  случаи аннулирования  регистрации  лица  в  качестве  плательщика НДС,  в частности,  если  ликвидационная  комиссия   плательщика   налога, объявленного  банкротом,  завершает  работу либо плательщик налога ликвидируется  по  собственному  желанию  или  по   решению   суда (физическое лицо лишается статуса субъекта хозяйствования).

Таким образом,  Закон  N 168 не предусматривает аннулирование регистрации плательщика НДС в  случае  реорганизации субъекта хозяйствования путем преобразования.

Государственная налоговая администрация Украины предоставила разъяснение относительно порядка обложения налогом на добавленную стоимость операции по реорганизации юридического лица письмом от 25.09.2009 г. N 11662/5/16-1516 в адрес Госкомпредпринимательства.

Отдельно сообщаем, что в соответствии со статьей 2 Закона Украины от 04.12.90 г. N 509-XII “О государственной налоговой службе в Украине” и подпунктом 4.4.2 пункта 4.4 статьи 4 Закона от 21.12.2000 г. N 2181-III “О порядке погашения обязательств плательщиков налогов перед бюджетами и государственными целевыми фондами” (с изменениями и дополнениями) разъяснения законодательства по вопросам налогообложения среди плательщиков налогов предоставляются органами государственной налоговой службы Украины.

Согласно подпунктам “г”, “і” и подпункту 4.4.2 пункта 4.4 статьи 4 Закона N 2181 налоговое разъяснение является обнародованием официального понимания отдельных положений налогового законодательства контролирующими органами в пределах их компетенции. Плательщик налогов может обжаловать в суд решение органа государственной налоговой службы относительно издания инструкций или налоговых разъяснений, которые, согласно выводу такого плательщика налогов, противоречат нормам или содержанию соответствующего налога, сбора (обязательного платежа). Признание судом инструкции или налогового разъяснения налогового органа недействительными является основанием для соответствующего изменения положений инструкций или разъяснений по данному вопросу.

Заместитель Председателя Н.Приступа

 

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

                 07.05.2009  N 9479/7/16-1517-18

     <...> Згідно зі  статтею  33  Закону  України  "Про  державну реєстрацію   юридичних   осіб   та   фізичних  осіб - підприємців" ( 755-15 ) юридична  особа  припиняється  в  результаті  передання всього  свого  майна,  прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам  у   результаті   злиття,   приєднання,   поділу, перетворення (реорганізації).  Тобто відбувається передача валових активів однієї юридичної особи іншій юридичній особі. Компенсацією при  такій  передачі є набуття юридичною особою,  що отримала такі активи, обов'язків юридичної особи, що їх передала.

Відповідно до підпункту 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 Закону України “Про податок на додану вартість” (далі — Закон) операції з поставки за компенсацію сукупних валових активів платника податку (з урахуванням вартості гудвілу) іншому платнику податку не є об’єктом оподаткування.

Під поставкою сукупних валових активів слід розуміти поставку підприємства як окремого об’єкта підприємництва або включення валових активів підприємства чи його частини до складу активів іншого підприємства. При цьому підприємство-покупець набуває прав і обов’язків (є правонаступником) підприємства, що продає такі активи.

При здійсненні операції з включення активів підприємства, що реорганізується, до складу активів іншого підприємства компенсацією визнаються корпоративні та майнові права і обов’язки стосовно пасивів реорганізованого підприємства.

Останнім абзацом підпункту 7.4.1 пункту 7.4 статті 7 Закону встановлено, що у випадку, якщо у подальшому товари (послуги), стосовно яких платником було отримано податковий кредит, починають використовуватися в операціях, які не є об’єктом оподаткування згідно зі статтею 3 цього Закону або звільняються від оподаткування згідно зі статтею 5 цього Закону, чи основні фонди переводяться до складу невиробничих фондів, то з метою оподаткування такі товари (послуги), основні фонди вважаються проданими за їх звичайною ціною у податковому періоді, на який припадає початок такого використання або переведення, але не нижче ціни їх придбання (виготовлення, будівництва, спорудження).

У такому разі відповідно до вимог останнього абзацу підпункту 7.4.1 пункту 7.4 статті 7 Закону активи підприємства, що передаються, з метою оподаткування вважаються проданими за їх звичайною ціною у податковому періоді, на який припадає така передача, але не нижче ціни їх придбання (виготовлення, будівництва, спорудження).

У зв’язку з цим платник податку, активи якого в межах реорганізації передаються іншому платнику або розподіляються між кількома іншими платниками, повинен нарахувати податкові зобов’язання на вартість таких активів, виходячи з їх звичайної ціни, але не нижче ціни придбання.

     <...>

Стосовно застосування вимог останнього абзацу пункту 9.8 статті 9 Закону (визнання умовного продажу товарних залишків або основних фондів, стосовно яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, та відповідне збільшення податкових зобов’язань) Державна податкова адміністрація України зазначає таке.

На момент анулювання реєстрації в зв’язку з припиненням юридичної особи в результаті реорганізації (ліквідації) товарні залишки або основні фонди особи, реєстрація якої анулюється, в повному обсязі передаються новоствореній юридичній особі — правонаступнику.

Така передача здійснюється з урахуванням норм підпункту 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 Закону з одночасним застосовуванням останнього абзацу підпункту 7.4.1 пункту 7.4 статті 7 Закону, а суми бюджетного відшкодування, задекларовані платником у попередніх податкових періодах в рахунок погашення податкових зобов’язань майбутніх звітних періодів, мають бути погашені податковими зобов’язаннями, нарахованими за наслідками останнього податкового періоду.

Таким чином, у розглянутій ситуації на момент анулювання реєстрації платника податку на додану вартість об’єкт для застосування вимог останнього абзацу пункту 9.8 статті 9 Закону (товарні залишки або основні фонди) відсутній.

Заступник Голови С.Чекашкін

___________

 Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax_pdv/4_94.html


Попередня статтяНаступна стаття

[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"