Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА IV. МАРАЗМИ ПОДАТКУ З ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

ДПАУ ПРОПОНУЄ ОПОДАТКОВУВАТИ ВСІ ПОДАРУНКИ ВІД ЮРИДИЧНИХ ОСІБ З 2004 РОКУ

ДПАУ в Листі від 22.02.2005 р. №1516/6/17-3116 "Щодо оподаткування доходів, отриманих платником податку у вигляді подарунка від дарувальника - фізичної особи, та подарунків, отриманих платником податку від податкового агента" вважає, що повинно проводитися оподаткування подарунків, отриманих платником податку від податкового агента в 2004 році незалежно від трудових відносин з дарувальником. Аргумент - статтею 1216 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. N 435-IV встановлено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи - спадкодавця до інших осіб - спадкоємців, а положення статті 13 Закону про податок з доходів фізосіб поширюються лише на доходи, отримані платником податку у вигляді спадщини чи подарунків від спадкодавців чи дарувальників - фізичних осіб. Таким чином, на думку ДПАУ, оскільки спадкодавцем не може бути юридична особа, то подарунки від неї повинні оподатковуватися вже з 2004 року, незважаючи на те, що стаття 13 та 14 Закону про податок з доходів фізосіб набула чинності пізніше – з 1 січня 2005 року. Зауважимо, що досі думка ДПАУ була протилежною – подарунки оподатковувати з 1 січня 2005 року незалежно від статусу дарувальника (для робітника подарунок від роботодавця завжди оподатковувався як додаткове благо і не є фактично подарунком).

Таким чином відбувається реінкарнація п.п. "ч" п. 1ст. 5 Декрету про прибутковий податок громадян та підпункту 5.30 Інструкції про прибутковий податок з громадян, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України від 21.04.93 р. N 12 (з відповідними змінами і доповненнями), відповідно до яких починаючи з 19.05.2001 р. до сукупного оподатковуваного доходу, одержаного громадянами в період, за який здійснюється оподаткування, не включалися суми допомоги, вартість подарунків (призів), що надаватимуться один раз на календарний рік у межах розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом на працездатну особу, за рахунок юридичних, фізичних осіб та громадських організацій. Тобто вартість подарунків вартістю понад прожитковий мінімум з 19.05.2001 р. стала оподатковуватися. Але з 1 січня 2004 року до 1 січня 2005 року на оподаткування подарунків діяв мораторій, який заднім числом Листом ДПАУ скасовано щодо юридичних осіб - дарувальників.

Так само до 1 січня 2004 року не оподатковувалися п.п. "ж" п. 1ст. 5 Декрету про прибутковий податок громадян суми, одержувані в результаті успадкування i дарування, за винятком сум авторської винагороди, одержуваних неодноразово спадкоємцями (правонаступниками) авторів творів науки, літератури i мистецтва, а також відкриттів, винаходів та промислових зразків. З 1 січня 2004 року суми, тобто подаровані гроші, стали оподатковуватися, але власне матеріальні та  нематеріальні подарунки все одно мають оподатковуватися з 1 січня 2005 року.

Тому мудро робили ті юридичні особи, які не дарували непрацівникам, а продавали за символічну ціну в 1-10 гривень.

Однак з'явився дуже хороший лист ДПАУ від 21.04.2005 р. №3335/6/12-0216, в якому вона давала відповіді на питання Європейської бізнес-асоціації із протилежним висновком щодо оподаткування подарунків. Перше питання стосувалось порядку оподаткування подарунків, одержаних від юридичних осіб. У відповіді зазначалось, що юридична особа не зобов’язана утримувати податок з доходів при даруванні (оподаткування доходу, отриманого платником податку як подарунок або внаслідок укладення договору дарування, провадиться відповідно до статті 14 Закону про прибуток). Згідно із пунктом 14.1 кошти, майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, оподатковуються за правилами, встановленими для оподаткування спадщини. А як відомо, спадщина у 2005 році не оподатковується. Стаття 14 набирає чинності з 1 січня 2005 року (пп.22.1.5, п.22ю1, ст.22 Закону).

Отже, зазначалось, що подарунок як від юридичної, так і від фізичної особи має обкладатися податком з доходів фізичних осіб. Тобто подарунок як від юридичної, так і від фізичної особи має оподатковуватися не у джерела виплати, а за підсумками року. При цьому, фізична особа – одержувач подарунка має за підсумками року подати декларацію і сплатити податок з отриманого нею подарунка.

Але потім Листі від 09.06.2005 р. №5257/6/17-3216 “Щодо оподаткування подарунків, одержаних фізичною особою від юридичної особи”  ДПАУ знову змінила свою думку і зазначає, що допустилась в Листі від 21.04.2005 р. №3335/6/12-0216 технічної помилки. Згідно з цими змінами ДПАУ продовжує наполягати, що стаття 14 Закону №889 поширюється лише на подарунки у відносинах між фізичними особами. Тобто, слово юридична особа – дарувальник слід замінити словом фізична особа – дарувальник. Відповідно, подарунки від юридичної особи мають оподатковуватися при їх видачі. Податковим агентом при цьому є дарувальник – юридична особа. Те ж саме стосується і надання підприємством додаткових благ фізичній особі, яка не є працівником підприємства. Якщо фізична особа дарує фізичній особі, то перша фізична особа не зобов’язана з другої фізичної особи утримувати податок. Те, що і без цього зрозуміло.

На думку експертів, позиція ДПАУ є помилковою. Адже стаття 14 Закону №889 звертається до статті 13 цього ж Закону лише в частині правил оподаткування. Тому поширювати на статтю 14 обмеження щодо суб’єктів правовідносин (лише між фізичними особами) абсолютно незаконно.

 

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 22.02.2005 р. N 1516/6/17-3116

Державна податкова адміністрація України розглянула вашого листа від 25.01.2005 р. N 64 і повідомляє.

Закон України від 22 травня 2003 року N 889 "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон) набрав чинності з 1 січня 2004 року і його положення застосовуються до доходів платника цього податку, одержаних ним у власність або нарахованих на його користь протягом відповідного звітного податкового періоду, починаючи з дня набрання чинності цим Законом (п. 1.2 ст. 1 Закону).

Статтею 1216 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. N 435-IV встановлено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи - спадкодавця до інших осіб - спадкоємців, а положення статті 13 Закону поширюються лише на доходи, отримані платником податку у вигляді спадщини чи подарунків від спадкодавців чи дарителей - фізичних осіб.

Отже, починаючи з 1 січня 2005 року (пп. 22.1.5 п. 22.1 ст. 22 Закону), за правилами, встановленими статтями 13 та 14 Закону, оподатковуватимуться доходи, отримані платником податку у вигляді подарунку від дарителя - фізичної особи.

Що стосується оподаткування подарунків, отриманих платником податку від податкового агента, то їх вартість включається до складу загального місячного оподатковуваного доходу такого платника податку. Податковий агент провадить оподаткування зазначених доходів за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону (13 % на період 2004 - 2006 роки) з урахуванням вимог статей 8 та 16 Закону, з повідомленням про це у встановленому порядку податковим органам за формою N 1-ДФ.

 Заступник Голови 

С. І. Лекарь 

 

Надруковано:
"Все про бухгалтерський облік",
N 22, 3 березня 2005 р.

  

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 08.06.2004 р. N 4527/6/17-3116

ДПАУ розглянула лист і повідомляє.

Закон України від 22.05.2003 р. N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон) набрав чинності з 01.01.2004 p. і його положення застосовуються до доходів платника цього податку, одержаних ним у власність або нарахованих на його користь протягом відповідного звітного податкового періоду, починаючи з дня набрання чинності цим Законом (п. 1.2 ст. 1 Закону). До таких доходів, одержаних з джерел їх походження з України, відносяться і подарунки, одержані платником податку у вигляді об'єкта нерухомого майна, зокрема квартири (пп. "и" п. 1.3 ст. 1 Закону).

При цьому у разі отримання платником податку квартири у подарунок від працедавця, визначення якого наведено у п. 1.17 ст. 1 Закону, з метою оподаткування така квартира розглядається як додаткове благо (п. 1.1 ст. 1 та пп. 4.2.9 ст. 4 Закону) і його вартість (визначена з застосуванням положень п. 3.4 ст. 3 Закону) враховується при визначенні загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку і оподатковується на загальних підставах.

Оподаткування доходу, отриманого платником податку як подарунок (не від працедавця), провадиться відповідно до ст. 14 Закону.

Стаття 14 Закону набирає чинності з 01.01.2005 р. (пп. 22.1.5 ст. 22 Закону).

Вартість подарунків у вигляді нерухомого майна оподатковується за ставками, встановленими в окремих підпунктах ст. 13 Закону.  

 Заступник Голови 

С. Лекарь 

 

Надруковано:
"Бухгалтерія",
N 37, 13 вересня 2004 р.

Куток споживача. Куток покупця. Куточок споживача. Куточок покупця

Кутки споживача від 99 до 399 грн. + все торговельне законодавство

Вантажний велосипед. Грузовой велосипед. Велорикша Украина

Універсальний вантажний велосипед + ручний вантажний візок в подарунок

Рекламна стійка, інформаційний стенд вертиться, вертящаяся стійка, стенд-листалка, стенд-вертушка

Ротаційна (гортальна) настільна система (промо-стійка), 11 прозорих кишень А4, 250 грн.

 


  ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 29.04.2004 р. N 3380/6/17-3116

ДПАУ розглянула додаткові питання, наведені у листі, щодо оподаткування подарунків, отриманих фізичними особами в результаті рекламних акцій, і повідомляє.

Як уже роз'яснювалося, з набранням з 1 січня 2004 року чинності Законом України "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон) порядок оподаткування вартості подарунків залежить від того, на підставі яких правовідносин їх надано.

З першого питання щодо набрання чинності окремими взаємопов'язаними нормами Закону зазначаємо таке. Виходячи зі змісту норми підпункту 22.1.5 статті 22 Закону, статті 11, 13 і 14 Закону набирають чинності з 1 січня 2005 року. У зв'язку із цим відповідні взаємопов'язані норми пункту 4.2 статті 4 Закону, зокрема щодо включення до складу загального місячного оподатковуваного доходу суми (вартості) подарунків (підпункт 4.2.3), матимуть практичне застосування (набирають чинності) з 1 січня 2005 року.

Що стосується додаткових благ, в тому числі у вигляді подарунків і цінових знижок, то з цього питання слід додати таке. Визначення терміна "додаткові блага" надано у пункті 1.1 статті 1 Закону. В абзаці другому цього пункту зазначено, що виплата (надання) платнику податку додаткових благ третьою особою від імені та за дорученням працедавця (самозайнятої особи) за її рахунок прирівнюється до надання таких додаткових благ таким працедавцем (самозайнятою особою).

Вимоги до договору дарування викладені у Цивільному кодексі України (глава 55, статті 717 - 730), згідно з якими за договором дарування одна сторона (дарувальник) передає або зобов'язується передати в майбутньому другій стороні (обдаровуваному) безоплатно майно (дарунок) у власність. Дарунком можуть бути рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, нерухомі речі, майнові права. Договір дарування нерухомої речі укладається в письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню. Договір дарування предметів особистого користування та побутового призначення може бути укладений усно.

Отже, з вищевикладених норм ЦКУ випливає, що у разі дарування сувенірної чи рекламної продукції, побутової техніки договір дарування може укладатися усно.

Відповідно до підпункту 4.2.9 "е" пункту 4.2 статті 4 Закону до складу загального місячного оподатковуваного доходу включається дохід, отриманий платником податку від його працедавця як додаткове благо (за винятками, передбаченими пунктом 4.3 цієї статті) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).

Якщо додаткові блага надаються у формах, відмінних від грошової, об'єкт оподаткування обчислюється за правилами, визначеними пунктом 3.4 статті 3 цього Закону.

Проте, якщо додаткові блага надаються особою, що не є працедавцем платника податку, чи особою, яка діє від імені або за дорученням такого працедавця, то такі доходи прирівнюються з метою оподаткування до подарунків з їх відповідним оподаткуванням.

Для визначення звичайної ціни товару (робіт, послуг) враховуються звичайні при укладанні угод між непов'язаними особами надбавки чи знижки до ціни. Зокрема, але не виключно, враховуються знижки, пов'язані з сезонними та іншими коливаннями споживчого попиту на товари (роботи, послуги), втратою товарами якості або інших властивостей закінченням (наближенням дати закінчення) строку зберігання (придатності, реалізації); збутом неліквідних або низьколіквідних товарів; маркетинговою політикою, у тому числі при просуванні товарів (робіт, послуг) на ринки: наданням дослідних моделей і зразків товарів з метою ознайомлення з ними споживачів.

Знижки, що надаються підприємствами покупцям (не працівникам і не пов'язаним особам) без персоніфікації конкретної особи, не є знижками, що належать до категорії доходу, які охоплюються поняттям додаткове благо у розумінні цього Закону.

Виходячи з наведеного, подарунки (кошти, сувенірна продукція, побутова техніка, інше рухоме чи нерухоме майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг тощо), що безпосередньо надаються підприємствами, які надають рекламні послуги чи виконують доручення, у 2004 році не оподатковуються, а їх вартість не включається до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб, оскільки відповідно до підпункту 22.1.5 статті 22 Закону статті 11, 13, 14 і відповідно з ними підпункт 4.2.3 в частині вартості подарунків набирають чинності з 1 січня 2005 року.

 

Заступник Голови 

 

С. Лекарь 

 

 Надруковано
"Бухгалтерія",
N 34, 23 серпня 2004 р.

  

КОМИТЕТ ВЕРХОВНОЙ РАДЫ УКРАИНЫ ПО ВОПРОСАМ ФИНАНСОВ И БАНКОВСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

ПИСЬМО

от 04.08.2004 г. N 06-10/11-964

<...>

В Комитете Верховной Рады Украины по вопросам финансов и банковской деятельности рассмотрен направленный Вами запрос относительно того, по нормам какого закона и с какого времени осуществляется налогообложение доходов физических лиц в виде подарков. В связи с указанным Комитет сообщает следующее. 

Налогообложение доходов физических лиц в виде подарков предусмотрено нормами статьи 14 Закона Украины от 22 мая 2003 года N 889-IV "О налоге с доходов физических лиц", которая в соответствии с подпунктом 22.1.5 пункта 22.1 статьи 22 названного Закона вступает в силу с 1 января 2005 года.

Согласно статье 14 указанного Закона денежные средства, имущество, имущественные или неимущественные права, стоимость работ, услуг, которые подарены плательщику налога, облагаются налогом по правилам, установленным данным Законом для налогообложения наследства (статья 13 указанного Закона).

С целью налогообложения к доходам в виде подарков (с их соответствующим обложением налогом с доходов физических лиц) в соответствии с нормами подпункта 4.2.9 пункта 4.2 статьи 4 названного Закона приравниваются также дополнительные блага, предоставляемые лицом, не являющимся работодателем физического лица - плательщика налога с доходов физических лиц, либо лицом, действующим от имени или по поручению такого работодателя.

С уважением,

 Председатель Комитета 

С. Буряк 

  

Напечатано:
"Бухгалтер",
N 35, сентябрь, 2004 г. 

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 21.04.2005 р. N 3335/6/12-0216

Європейській Бізнес Асоціації
вул. Ігоревська, 7-а
Київ, 04070 


Про надання відповідей
[відповідно до домовленості, досягнутої під час зустрічі представників Європейської Бізнес Асоціації з Головою ДПА О. Кірєєвим 13.04.2005, Державна податкова адміністрація надала Європейській Бізнес Асоціації своє бачення питань оподаткування, поставлених у листі Асоціації від 05.04.2005] 

Державна податкова адміністрація України розглянула питання надіслані листом Європейської Бізнес Асоціації від 05.04.2005 та відповідно до домовленостей, досягнутих під час зустрічі Голови ДПА України О. І. Кірєєва з представниками Європейської Бізнес Асоціації 13.04.2005, надає своє бачення поставлених питань.

1. Порядок оподаткування подарунків, одержаних від юридичних осіб.

Підпунктом 4.2.3 пункту 4.2 статті 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" визначено, що до складу загального місячного оподатковуваного доходу включаються сума (вартість) подарунків у межах, що підлягають оподаткуванню згідно з нормами статті 14 Закону.

Оподаткування доходу, отриманого платником податку як подарунок або внаслідок укладення договору дарування, провадиться відповідно до статі 14 Закону, згідно із пунктом 14.1 якої кошти, майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, оподатковуються за правилами, встановленими для оподаткування спадщини. Стаття 14 Закону набирає чинності з 1 січня 2005 року (пп. 22.1.5, п. 22.1, ст. 22 Закону).

Враховуючи, що пп. 13.4 статті 13 визначено, що особами, відповідальними за сплату (перерахування) податку до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину, а оподаткування подарунків здійснюється за такими ж правилами, то юридична особа - дарувальник не повинен виконувати функції податкового агента. Фізична особа - обдарована має самостійно включити до складу загального річного доходу платника податку та відобразити у річній податковій декларації про майновий стан і доходи (податковій декларації), доходи отримані нею як подарунок.

Юридична особа - дарувальник зобов'язана надіслати інформацію податковому органу у строки, встановлені для податкового кварталу про видачу подарунку фізичній особі.

 

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

 від 09.06.2005 р. N 5257/6/17-3216

 Європейській Бізнес Асоціації
вул. Ігорівська, 7-а, Київ, 04070 

 

Державна податкова адміністрація України повідомляє, що при підготовці відповіді на ваші пропозиції, викладені у листі від 05.04.2005 року, у абзаці третьому пункту 1 "Порядок оподаткування подарунків, одержаних від юридичних осіб" листа ДПА України від 21.04.2005 N 3335/6/12-0216 допущена технічна помилка: слова "юридична особа - дарувальник" слід замінити словами "фізична особа - дарувальник".

Одночасно щодо оподаткування подарунків, одержаних фізичною особою від юридичної особи, повідомляємо наступне.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон) фізична особа є відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів, одержаних від інших фізичних осіб та іноземних доходів.

Особою, відповідальною за оподаткування доходів у вигляді заробітної плати та інших доходів з джерелом їх походження з України, є податковий агент.

Оподаткування подарунків регулюється ст. 14 Закону і здійснюється за правилами, встановленими ст. 13 Закону щодо оподаткування спадщини.

При цьому статтею 1216 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 N 435-IV встановлено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи - спадкодавця до інших осіб - спадкоємців, тому положення статті 13 Закону поширюється лише на доходи, отримані платником податку у вигляді спадщини від спадкодавців - фізичних осіб.

Отже, за правилами, встановленими статтями 13 та 14 Закону, оподатковуються доходи, отримані платником податку у вигляді подарунку від дарувателя - фізичної особи.

Враховуючи зазначені законодавчі норми, вартість подарунків, отриманих платником податку від податкового агента, включається до складу загального місячного оподатковуваного доходу такого платника податку. Податковий агент провадить оподаткування зазначених доходів за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону (13 % на період 2004 - 2006 роки) з урахуванням вимог статей 8 та 16 Закону, та повідомляє про це у встановленому порядку податковим органам за формою N 1ДФ.

  

 

Заступник Голови 

 

С. І. Лекарь 

 

 

Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax_fiz/4_21.html


Попередня статтяНаступна стаття

 

[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"