ДПА УКРАЇНИ ВВАЖАЄ,
ЩО ПРОТЯГОМ 2004 РОКУ
ДЛЯ
ПОДАТКУ
З ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ СЛІД ЗАСТОСОВУВАТИ РОЗМІР ПРОЖИТКОВОГО МІНІМУМУ ДЛЯ
ПРАЦЕЗДАТНОІ ОСОБИ НА 2003 РІК
ДПА України вважає, що протягом
2004 року з метою застосування відповідних положень Закону України "Про податок
з доходів фізичних осіб" слід застосовувати розмір прожиткового мінімуму для
працездатноі особи на 2003 рік в сумі 365 гривень. Іншого від ДПА України ми і
не очікувли. І це незважаючи на те, що Мін’юст розглянув доручення
Прем'єр-міністра України В. Януковича від 10.08.2004 р. N 35680/1/1-04 щодо
листа видавничого дому "Галицькі контракти" від 04.08.2004 р. N 1169 (Лист
Мінюсту від 09.09.2004 р. №34-9-7411 "Щодо застосування розмірів державних
соціальних гарантій на 2004 рік", див. “ДК” №39/2004) щодо застосування розмірів
соціальних гарантій на 2004 рік і повідомив, що встановлений Законом України від
11.05.2004 р. N 1704-IV "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік"
розмір прожиткового мінімуму може застосовуватися з 1 січня 2004 року, а не 27
травня 2004 року.
ДПА України проти цього.
Аргументація проста – “у контексті формування доходної частини бюджету та
бюджетних відносин”. Мовляв – це є “більш виваженим, конструктивним, відповідає
суспільним інтересам”. І не береться до уваги, що кількість осіб, щодо яких
застосовуватиметься податкова соціальна пільга зросте на 40 відсотків. Крім того
ДПА України вважає, що немає законодавчих підстав для зміни у середині
бюджетного (податкового) року розміру прожиткового мінімуму (365 грн. для
працездатних осіб), встановленого Законом України "Про прожитковий мінімум на
2003 рік" від 28.11.2002 р. N 247-IV, оскільки саме цей розмір макроекономічного
показника було покладено в основу формування Державного бюджету України та
місцевих бюджетів на 2004 рік. Насправді після прийняття Закону України від
11.05.2004 р. N 1704-IV "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік"
було прийнято Закон України від 17.06.2004 р. №1801-IV "Про внесення змін до
Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік"" (див. “Документи для
роботи” №28/2004), яким доходи Держбюджету збільшено з 60.702.390,9 до
65.204.662,8 грн, а витрати з 64.192.219 до 72.179.687,6 грн. І це пов’язано,
зокрема, і зі збільшення прожиткового мінімуму на 2004 рік. І чомусь ДПА україни
не протестує, що протягом 2004 року Держбюджет змінювався декілька разів, а вот
через одноразові зміни прожиткового мінімуму стільки шуму. А тепер за логікою
ДПА України виходить, що прожитковий мінімум на 2004 рік
для Закону про податок з доходів фіз осіб застосовується з 2005 року ! Так
нерозторопність нардепів призводить до реальних збитків пересічних платників
податків. Таким чином для мети розрахунку податкової соціальної пільги і надалі
діє межа зарплати в 510 грн, а не 540 грн. 510 гр застосовуються і для
визначення безподаткового сум навчання, страхування працівників, права на
отимання неоподатковуваної матеріальної допомоги.
Кутки споживача від 99 до 399 грн. + все торговельне законодавство |
Універсальний вантажний велосипед + ручний вантажний візок в подарунок |
Ротаційна (гортальна) настільна
система (промо-стійка), 11 прозорих кишень А4, 250 грн.
|
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 24.09.2004 р. N 442/2/17-3210
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 21.07.2004 р. N
32118/1/1-04 (до листа Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і
банківської діяльності від 16.07.2004 р. N 06-10/10-919 щодо визначення періоду,
з якого слід застосовувати розмір прожиткового мінімуму, встановлений Законом
України від 11.05.2004 р. N 1704-IV, з метою визначення об'єкта оподаткування
доходів фізичних осіб згідно з нормами Закону України "Про податок з доходів
фізичних осіб"), Державна податкова адміністрація України всебічно розглянула
зазначене питання і повідомляє.
На виконання зазначеного доручення Кабінету Міністрів України співвиконавці (Мінфін,
Мінпраці та Мін'юст України) письмово висловили своє ставлення до цього питання.
З огляду на різноманітність поглядів щодо періоду, з якого слід застосовувати
розмір прожиткового мінімуму (386,73 грн. для працездатних осіб), встановлений
Законом України "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік" від
11.05.2004 р. N 1704-IV, який набрав чинності з дня його опублікування (з
27.05.2004 р.), для застосування положень Закону ДПА України запропонувала
Кабінету Міністрів України розглядати дане питання у контексті формування
доходної частини бюджету та бюджетних відносин (лист ДПА України від 20.08.2004
р. N 1064/3/17-3210).
Такий підхід є більш виваженим, конструктивним, відповідає суспільним інтересам.
Тобто ДПА України поділяє точку зору Міністерства фінансів України і вважає, що
немає законодавчих підстав для зміни у середині бюджетного (податкового) року
розміру прожиткового мінімуму (365 грн. для працездатних осіб), встановленого
Законом України "Про прожитковий мінімум на 2003 рік" від 28.11.2002 р. N
247-IV, оскільки саме цей розмір макроекономічного показника було покладено в
основу формування Державного бюджету України та місцевих бюджетів на 2004 рік,
зокрема для визначення об'єкта оподаткування (податкового кредиту, податкової
соціальної пільги, податкового зобов'язання) із доходів фізичних осіб, та
фактично використовувався із 1 січня 2004 року податковими агентами і платниками
податку.
Ґрунтуючись на нормі частини 1 ст. 2 та частини 3 ст. 4 Закону України "Про
прожитковий мінімум" від 15.07.99 р. N 966-XIV, розмір прожиткового мінімуму
(386,73 грн. для працездатних осіб, із заокругленням - 387 грн.), встановлений
Законом України "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік" від
11.05.2004 р. N 1704-IV, який набрав чинності з дня його опублікування (з
27.05.2004 р.), повинен застосовуватися як макроекономічний показник для
розрахунку показників Державного бюджету України на 2005 рік, в тому числі як
стандарт для визначення об'єкта оподаткування (податкового кредиту, податкової
соціальної пільги, податкового зобов'язання) у 2005 податковому році відповідно
до Закону.
За таких умов збережеться роль прожиткового мінімуму як макроекономічного
показника, усувається ризик втрат доходної частини місцевих бюджетів в умовах
зниженої ставки оподаткування (13 %), стає передбачуваним розрахунок обсягу
податкових соціальних пільг на бюджетний (податковий) рік, забезпечується
стабільність показника впродовж бюджетного року, нівелюється вплив фактору
руйнування податкової бази та не створюється негативний прецедент перегляду в
середині бюджетного року макроекономічного показника.
Утриматись від створення негативного прецеденту зобов'язує і Закон України "Про
систему оподаткування". Відповідно до ст. 3 Закону України "Про систему
оподаткування" принципами побудови системи оподаткування, зокрема, є:
стабільність - забезпечення незмінності податків і зборів (обов'язкових платежів)
і їх ставок, а також податкових пільг протягом бюджетного року:
економічна обґрунтованість - встановлення податків і зборів (обов'язкових
платежів) на підставі показників розвитку національної економіки та фінансових
можливостей з урахуванням необхідності досягнення збалансованості витрат бюджету
з його доходами.
Відповідно до Закону право на отримання податкової соціальної пільги
методологічно залежить від рівня прожиткового мінімуму (пп. 6.5.1 ст. 6) та
рівня мінімальної заробітної плати (пп. 6.1.1 ст. 6), встановленого законом на 1
січня звітного податкового року. У свою чергу, рівень мінімальної заробітної
плати розраховується із врахуванням рівня прожиткового мінімуму (абзац третій
ст. 2 Закону України "Про прожитковий мінімум"). Зміна розміру прожиткового
мінімуму на працездатну особу серед бюджетного року безпосередньо вплине на
зменшення суми нарахованого податку та спричинить руйнування податкової бази
2004 року (в умовах діючих норм Закону), оскільки розшириться коло осіб, які
матимуть право на отримання податкової соціальної пільги внаслідок підвищення
верхньої межі доходу, яка дає право на отримання цієї пільги (пп. 6.5.1 ст. 6).
Якщо оперувати даними щодо кількості осіб, які отримували оподатковуваний дохід
у першому кварталі 2004 року, відповідно до звітних даних за формою N 1ДФ (15402
тис. осіб), то за рахунок підвищення розміру прожиткового мінімуму (387 грн.
замість 365 грн.) кількість осіб, які будуть віднесені до пільгової категорії,
буде становити 9252 тис. осіб (60 % від загальної кількості).
Слід враховувати, що Законом (п. 22.3 ст. 22) на перехідний період запроваджено
поступове збільшення рівня податкової соціальної пільги (30, 50, 80, 100
процентів розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня
звітного податкового року), зокрема: у 2004 році - 30 %, у 2007 році - 100 %.
Зазначена послідовність була обумовлена необхідністю збереження податкових
надходжень до місцевих бюджетів в умовах різкого зниження ставки оподаткування
(13 %) податком з доходів фізичних осіб.
У зв'язку з особливостями бюджетного процесу ДПА України не поділяє точки зору
Міністерства юстиції України (останній абзац листа Мін'юсту України від
27.07.2004 р. N 20-9-6655) про неможливість застосування у наступному році
мінімального прожиткового мінімуму, встановленого законом на попередній рік
(зокрема, щодо дії розміру прожиткового мінімуму, встановленого Законом України
"Про прожитковий мінімум на 2003 рік" лише у 2003 році).
Не погодився з такою точкою зору Мін'юсту України також і Комітет Верховної Ради
України з питань фінансів і банківської діяльності, який з порушеного питання
під час розгляду законопроекту (реєстр N 5275 від 17.03.2004 р.) "Про внесення
змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" чітко висловив свою
позицію про необхідність застосування для цілей справляння податку з доходів
фізичних осіб впродовж 2004 року розміру прожиткового мінімуму, який діяв на
початок 2004 бюджетного (податкового) року.
З метою однакового розуміння зазначеного питання Комітет запропонував Верховній
Раді України внести редакційні зміни до Закону, зокрема у підпункті 6.5.1 пункту
6.5 статті 6 Закону слова "суми місячного мінімального прожиткового рівня для
працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року" замінено
словами "суми, яка дорівнює сумі місячного прожиткового мінімуму, діючого для
працездатної особи на 1 січня звітного податкового року". В даний час саме такий
зміст положень Закону закріплено Законом України від 01.07.2004 р. N 1958-IV
"Про внесення змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", який
набирає чинності з 1 січня 2005 року.
Одночасно повідомляємо, що за дорученням Кабінету Міністрів України від
31.08.2004 р. N 32118/3/1-04 Державна податкова адміністрація України 6 вересня
2004 року провела узгоджувальну нараду за участю представників Міністерства
фінансів України, Міністерства праці та соціальної політики України,
Міністерства юстиції України.
Предметом розгляду зазначеної узгоджувальної наради було питання щодо
правомірності поширення прожиткового мінімуму, встановленого Законом України від
11.05.2004 р. N 1704-IV, на правовідносини, що виникають під час застосування
норм Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб".
За підсумками наради уповноважені представники Мінфіну України, Мінпраці України
та ДПА України дійшли спільної згоди про те, що протягом 2004 року з метою
застосування відповідних положень Закону України "Про податок з доходів фізичних
осіб" слід застосовувати розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи в
сумі 365 гривень, який використовувався з початку 2004 року.
Тобто немає законодавчих підстав для зміни у середині бюджетного (податкового)
року розміру прожиткового мінімуму (365 грн. для працездатних осіб),
встановленого Законом України "Про прожитковий мінімум на 2003 рік" від
28.11.2002 р. N 247-IV, оскільки саме цей розмір макроекономічного показника був
покладений в основу формування Державного бюджету України та місцевих бюджетів
на 2004 рік, зокрема для визначення об'єкта оподаткування, податкового кредиту,
податкової соціальної пільги, податкового зобов'язання із доходів фізичних осіб,
та фактично використовувався з 1 січня 2004 року податковими агентами і
платниками податку.
Особлива думка була висловлена представником Мін'юсту України, а саме про
неможливість застосування у наступному році мінімального прожиткового мінімуму,
встановленого законом на поточний чи попередній рік (наприклад, щодо обмеження
дії розміру прожиткового мінімуму, встановленого Законом України "Про
прожитковий мінімум на 2003 рік", лише періодом 2003 року).
За підсумками спільної наради ДПА України листом від 07.09.2004 р. N
1137/3/17-3210 висловила пропозицію Кабінету Міністрів України щодо
недоцільності прийняття додаткового рішення Кабінету Міністрів України з
порушеного питання.
Враховуючи викладене, ДПА України вважає за необхідне довести до відома органів
державної податкової служби на місцях, платників податку та податкових агентів
відповідне податкове роз'яснення, що протягом 2004 року з метою застосування
відповідних положень Закону слід застосовувати розмір прожиткового мінімуму для
працездатної особи в сумі 365 гривень.
Заступник Голови
С. Лекарь
Надруковано:
"Бухгалтерія",
N 43, 25 жовтня 2004 р.
Постійна адреса статті
в Інтернеті:
http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax_fiz/4_10.html