ПІДПРИЄМЦІВ-ПЛАТНИКІВ ЄДИНОГО ПОДАТКУ, У ЯКИХ СУМА ЗА ПОПЕРЕДНІ 12 КАЛЕНДАРНИХ МІСЯЦІВ ВІД 1 КВІТНЯ 2005 РОКУ ПЕРЕВИЩУЄ 300 ТИС. ГРН., ПРИМУШУЮТЬ РЕЄСТРУВАТИСЯ ПЛАТНИКАМИ ПДВДПАУ в телеграмі від 15.04.2005 р. №7240/7/17-2317 "Про необхідність реєстрації платником ПДВ" вважає, що починаючи з 1 квітня 2005 року, якщо у підприємця-платника єдиного податку загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг) за попередні 12 календарних місяців перевищує 300 тис. грн., він повинен був до 20 квітня 2005 року подати заяву про реєстрацію як платника ПДВ, оскільки пп. 2.3.1 говорить "Коли загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартість) незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством". Однак це протизаконно, оскільки Закон України від 25.03.2005 р. №2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України", якій запровадив обов’язковий критерії для реєстрації платником ПДВ набув чинності лише 31 березня 2005 року і він не має зворотної сили відповідно до статті 68 Конституції України, яка передбачає, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Аналогічно на думку ДПАУ, висловлену в Листі від 15.04.2005 р. N 7325/7/15-1217 “Щодо порядку сплати єдиного податку та податку на додану вартість суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами” для платників єдиного податку – юросіб період, з якого слід починати рахувати 12 місяців, протягом яких загальний обсяг оподатковуваних операцій має перевищувати 300000 гривень для обов’язкової реєстрації платником ПДВ, - з квітня 2004 р. по травень 2005 р.; Крім того платник єдиного податку за ставкою 10%, який підпадає під дію пп. 2.3.1 та пп. 2.3.4 Закону про ПДВ і зареєструється платником ПДВ, має перейти на сплату єдиного податку за ставкою 6%. Ми вважаємо, що вищенаведені вимоги ДПАУ є неправомірними, оскільки норми ст. 2 Закону про ПДВ набирають чинності тільки з 31.03.2005 р. і є нормами прямої дії, а отже не мають зворотної дії в часі (ст. 58 Конституції України). Крім того, наслідки підрахунку оподатковуваних оборотів "заднім числом" вражають. Відповідно до пп. 2.3.1 оновленої редакції Закону про ПДВ, оподатковувані обороти слід рахувати "згідно з цим Законом" (тобто відповідно до чинної редакції Закону про ПДВ). Тому виходить ситуація, що платник податків повинен розглянути кожну конкретну операцію на предмет її відповідності об’єктам оподаткування відповідно до оновленого Закону про ПДВ, адже Закон №2505 "перекроїв" також і операції, які є та не є об’єктом оподаткування. І якщо з операції, проведеної за останні 12 місяців, раніше не справлявся ПДВ, а після внесення змін до закону справляється, то формально виходить, що суму такої операції слід брати до уваги при розрахунку 300-тисячної межі. Штраф у розмірі 340 грн. за несвоєчасну реєстрацію платником ПДВ тепер не може бути застосований, оскільки він був передбачений у ст. 14, 15 Указу Президента від 07.08.98 р. №857/98. Цей Указ втратив чинність відповідно до Закону №2505. Але водночас зауважимо, що відповідно до п. 10.2 Закону про ПДВ платники податку, визначені ст. 2 Закону про ПДВ, відповідають за дотримання достовірності та своєчасності визначення сум податку, а також за повноту та своєчасність його внесення до бюджету відповідно до закону. Цей маразм було виправлено 30 червня Законом України від 03.06.2005 р. № 2642-ІV „Про внесення змін до деяких законів України», за яким у підпункті 2.3.1 пункту 2.3 Закону про ПДВ слова "незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством" було виключено. Для полегшення виходу з числа платників ПДВ ДПАУ навіть не вимагає залишатися ними 24 календарних місяці. ДПАУ у Листі від 07.07.2005 N 13492/7/15-2417 відмічає, що анулювання реєстрації платника податку на додану вартість здійснюється відповідно до підпункту "в" пункту 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість". Цей підпункт передбачає анулювання реєстрації платником ПДВ у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку або стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від тих, що встановлені цим Законом, чи звільняють таку особу від сплати цього податку за рішенням суду або з будь-яких інших причин. Таким чином ДПАУ вважає, що Закон України від 03.06.2005 р. № 2642-ІV „Про внесення змін до деяких законів України» і є "будь-якими іншими причинами".
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ ТЕЛЕГРАМА від 15.04.2005 р. N 7240/7/17-2317
З метою приведення у відповідність до вимог Закону України від 25.03.2005 р. N 2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів" (далі - Закон), яким змінено визначення та порядок реєстрації платників податку на додану вартість СГД - фізичних осіб, зокрема, платників єдиного податку, Департамент оподаткування фізичних осіб ДПАУ повідомляє. Платник єдиного податку - фізична особа, у якого загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі коли загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300 тис. гривень (без урахування ПДВ), повинен обов'язково зареєструватись як платник податку на додану вартість. Тобто, починаючи з 1 квітня 2004 року, якщо у платника єдиного податку загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг) перевищує 300 тис. грн., він повинен до 20 квітня 2005 року подати заяву про реєстрацію платника єдиного податку. З метою забезпечення положень Закону Департамент оподаткування фізичних осіб ДПАУ зобов'язує станом на 31 березня поточного року здійснити інвентаризацію платників єдиного податку, які підлягають обов'язковій реєстрації як платники ПДВ. До зазначеної категорії платників податку необхідно направити запрошення - нагадування про необхідність реєстрації платником ПДВ та повідомити, що у разі нереєстрації він несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування. Інформацію про результати інвентаризації надати до 12 години 25 квітня 2005 року в довільній формі на адресу (1723 ДДММ.nn), де (ДДММ) - день і місяць відправки файла, (nn) - код області.
Надруковано:
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА
АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Департамент оподаткування юридичних осіб у зв'язку із змінами щодо порядку сплати єдиного податку та податку на додану вартість суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами, встановленими Законом України від 25.03.2005 N 2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України" (далі - Закон N 2505), повідомляє таке. Статтею 48 Закону N 2505-IV визначено, що до доходів загального фонду місцевих бюджетів у 2005 році належить, зокрема, єдиний податок для суб'єктів малого підприємництва (крім частини цього податку, що зараховується до Пенсійного фонду України, та відрахувань на обов'язкове соціальне страхування). Згідно із пунктом 4 Прикінцевих положень Закону N 2505-IV сплата та зарахування до бюджетів і державних цільових фондів сум єдиного податку для суб'єктів малого підприємництва здійснюється у порядку та на умовах, які діяли до 1 січня 2005 року. Відповідно до пункту 1 Прикінцевих положень цей Закон набирає чинності з дня опублікування (опубліковано 31 березня 2005 року в газеті "Урядовий кур'єр" N 58 - 59). Таким чином, платники єдиного податку - юридичні особи з 31 березня поточного року повинні сплачувати єдиний податок у порядку та на умовах, які діяли до 1 січня 2005 року, тобто згідно з Указом Президента України від 03.07.98 N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (в редакції Указу від 28.06.99 N 746/99) (далі - Указ). Відповідно до Указу суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа, яка здійснює діяльність на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, сплачує єдиний податок за такими ставками: - 6 відсотків суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без урахування акцизного збору у разі сплати податку на додану вартість згідно із Законом України "Про податок на додану вартість"; - 10 відсотків суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), за винятком акцизного збору, у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку. Враховуючи наведене, платники єдиного податку за I квартал 2005 року подають до державних податкових органів два Розрахунки сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою (далі - Розрахунок), перший з яких складається за період з 1 січня по 30 березня 2005 року включно з використанням ставки 3 або 5 відсотків, а другий окремо за 31 березня 2005 року за ставкою 6 або 10 відсотків. Платники єдиного податку, які виявили помилки в поданих розрахунках за I квартал 2005 року, мають право не пізніше 19.04.2005 подати нові без застосування штрафних санкцій або подати після 19.04.2005 р. уточнюючі розрахунки у порядку, установленому пунктом 17.2 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181 "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами". Також звертаємо вашу увагу, що підпунктом 4 Прикінцевих положень Закону N 2505-IV установлено, що з 1 липня 2005 року до прийняття Закону України "Про спрощену систему оподаткування" Указ Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" застосовується з урахуванням таких особливостей. Спрощена система оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва не поширюється на: - суб'єктів підприємницької діяльності, які провадять діяльність у сфері грального бізнесу (у тому числі діяльність, пов'язану із влаштуванням казино, інших гральних місць (домів), гральних автоматів з грошовим або майновим виграшем, проведенням лотерей (у тому числі державних) та розіграшів з видачею грошових виграшів у готівковій або майновій формі), здійснюють обмін іноземної валюти; - суб'єктів підприємницької діяльності, які є виробниками підакцизних товарів, здійснюють господарську діяльність, пов'язану з експортом, імпортом та оптовим продажем підакцизних товарів, оптовим та роздрібним продажем підакцизних пально-мастильних матеріалів; - суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють операції у сфері обігу дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, що підлягають ліцензуванню відповідно до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності". Враховуючи наведене, спрощена система оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності, визначених статтею 7 Указу, а з 1 липня 2005 року також не поширюється на суб'єктів підприємництва, визначених пунктом 4 Прикінцевих положень Закону N 2505-IV. Згідно з розділом 2 Закону N 2505 статтю 2 Закону України "Про податок на додану вартість" (далі - Закон) викладено в новій редакції. Відповідно до підпункту 2.3.1 пункту 2.3 нової редакції Закону особа підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку, у разі коли загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартість) незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством. Згідно з підпунктом 2.3.4 цього пункту обов'язковій реєстрації як платник податку на додану вартість підлягає також особа, що здійснює операції з реалізації конфіскованого майна, незалежно від того, чи досягає вона загальної суми операцій з поставки товарів (послуг), визначеної підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 цієї статті, чи ні, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством. Вищевказані норми поширюються також на платників єдиного податку - юридичних осіб, які здійснюють діяльність на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності за ставкою 10 відсотків. Таким чином, платники єдиного податку, які здійснюють діяльність за ставкою 10 відсотків та у яких за квітень 2004 - березень 2005 загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, сукупно перевищує 300000 грн., повинні: зареєструватися платниками податку на додану вартість та сплачувати ПДВ відповідно до Закону України "Про податок на додану вартість"; не пізніше 20 квітня 2005 року подати до державних податкових органів за місцем реєстрації платників заяви про реєстрацію їх платниками податку на додану вартість відповідно до наказу ДПА України від 01.03.2000 N 79 "Про затвердження Положення про Реєстр платників податку на додану вартість"; одночасно з цим подати заяви про перехід на сплату єдиного податку за ставкою 6 відсотків або на загальну систему оподаткування. Враховуючи наведене, вказані платники єдиного податку за II квартал поточного року подають до державних податкових органів два розрахунки: а) у першому Розрахунку за період з 01.04.2005 р. до дня видачі свідоцтва про реєстрацію платником податку на додану вартість і платником єдиного податку за ставкою 6 відсотків, застосовують ставку єдиного податку 10 відсотків; б) у другому Розрахунку за період з дня видачі зазначених свідоцтв і до 30 червня застосовувати ставку єдиного податку 6 відсотків; в) декларацію з ПДВ за період від дня видачі свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ до останнього дня першого повного (тобто наступного за місяцем отримання свідоцтва) календарного місяця. Зазначене просимо довести до відома підпорядкованих підрозділів оподаткування юридичних осіб для організації роботи з платниками податків, зокрема, направити інформаційні повідомлення платникам єдиного податку про необхідність подання заяв про реєстрацію платниками ПДВ та єдиного податку за ставкою 6 відсотків або про перехід на загальну систему оподаткування, та надати Департаменту оподаткування юридичних осіб інформацію щодо кількості наданих заяв для отримання свідоцтва про реєстрацію платником ПДВ станом на 20 квітня.
Надруковано:
ГОСУДАРСТВЕННАЯ НАЛОГОВАЯ АДМИНИСТРАЦИЯ УКРАИНЫ ПИСЬМОот 30.04.2005 г. N 8533/7/15-2417
Государственная налоговая администрация Украины по поручению Комитета Верховной Рады Украины по вопросам финансов и банковской деятельности <...> рассмотрела письмо Союза налоговых консультантов Украины <...> относительно предоставления разъяснения по вопросам применения отдельных положений Закона Украины от 25.03.2005 г. N 2505-IV "О внесении изменений в Закон Украины "О Государственном бюджете Украины на 2005 год" и некоторые другие законодательные акты Украины" и сообщает. Законом Украины от 25.03.2005 г. N 2505-IV "О внесении изменений в Закон Украины "О Государственном бюджете Украины на 2005 год" и некоторые другие законодательные акты Украины" внесен ряд изменений в Закон Украины "О налоге на добавленную стоимость", в том числе и в части регистрации плательщиков налога на добавленную стоимость. Пунктом 2.3 статьи 2 Закона Украины "О налоге на добавленную стоимость" (в редакции с учетом изменений, внесенных в данный Закон Законом Украины от 25.03.2005 г. N 2505-IV) [(далее- Закон)] предусмотрен ряд условий, при наступлении которых является обязательной регистрация лица в качестве плательщика налога на добавленную стоимость. Так, согласно подпункту 2.3.1 пункта 2.3 статьи 2 Закона независимо от того, какой режим налогообложения используется субъектом предпринимательской деятельности согласно законодательству, регистрация в качестве плательщика налога на добавленную стоимость является обязательной, если объем налогооблагаемых операций по поставке товаров (услуг), осуществляемых таким субъектом предпринимательской деятельности, в течение последних двенадцати календарных месяцев [совокупно] превысил 300000 грн. Указанная норма касается и субъектов предпринимательской деятельности, находящихся на упрощенной системе налогообложения, учета и отчетности (это физические лица - неплательщики налога на добавленную стоимость и юридические лица, уплачивающие единый налог по ставке 10 %), поскольку упрощенная система налогообложения, учета и отчетности является одним из режимов налогообложения (согласно Указу Президента Украины "Об упрощенной системе налогообложения, учета и отчетности [субъектов малого предпринимательства]" у субъектов такой упрощенной системы, за исключением уплачивающих единый налог по ставке 6 %, налог на добавленную стоимость включается в единый налог). Объем налогооблагаемых операций по поставке товаров (услуг) определяется исходя из размера операций, которые согласно условиям Закона Украины "О налоге на добавленную стоимость" являются объектом налогообложения. Это операции по поставке товаров (услуг) на таможенной территории Украины и операции по вывозу товаров (сопутствующих услуг) в таможенном режиме экспорта или реэкспорта. При этом учитываются операции, которые согласно Закону должны облагаться налогом по ставке 20 %, 0 %, а также освобожденные от налогообложения. Объем налогооблагаемых операций исчисляется за последние двенадцать календарных месяцев начиная с месяца вступления в силу Закона Украины от 25.03.2005 г. N 2505-IV (март 2005 года) включительно. Для тех лиц, которые на дату вступления в силу указанного Закона не достигли установленного данным Законом объема налогооблагаемых операций, такой объем пересчитывается каждый отчетный период с целью определения необходимости подачи заявления для регистрации в качестве плательщика налога на добавленную стоимость.
Напечатано:
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax_edin/4_15.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|