Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА IV. МАРАЗМИ, НОВИНИ ПОДАТКІВ

В РАЗІ ЯКЩО ПОДАТКОВІ ОРГАНИ НЕ ПРОВОДИЛИ ПЕРЕВІРКУ ПІДПРИЄМСТВА, ТО ПЕРВИННІ ДОКУМЕНТИ ЩОДО ПОДАТКОВОЇ ЗВІТНОСТІ МАЮТЬ ЗБЕРІГАТИСЯ ПОНАД 3 РОКИ ?

В консультації Алли Ліщименко, начальника відділу інформаційно-довідкової служби ДПА у м. Києві (газета “Консультант податковий, банківський, митний” №  36 (567) від 11.09.2006 р.) на питання “Скільки часу зберігаються документи, що підтверджують податкову звітність ?” було дано відповідь, що в разі якщо податкові органи не проводили перевірку підприємства, то первинні документи і додатки до них, на підставі яких була складена податкова звітність, повинні зберігатися підприємством понад 3 роки. Чи так це насправді ?

Терміни зберігання документів визначено в Переліку типових документів, що створюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств, із зазначенням термінів зберігання документів, затвердженому наказом Головного архівного управління при Кабінеті Міністрів України від 20.07.98 № 41 та зареєстрованому в Мін’юсті України 17.09.98 за № 576/3016 (із змінами і доповненнями), який є нормативним актом, обов’язковим для використання всіма підприємствами незалежно від форми власності.

Зокрема, для первинних документів і додатків до них, що фіксують факт виконання господарських операцій і є підставою для записів у реєстрах бухгалтерського обліку та податкових записах (касові, банківські документи, повідомлення банків і переказні вимоги, виписки банків, наряди на роботу, табелі, акти про приймання, здавання і списання майна й матеріалів, квитанції і накладні з обліку товарно-матеріальних цінностей, авансові звіти та ін.) термін зберігання визначено 3 роки за умови завершення перевірки державними податковими органами з питань дотримання податкового законодавства, а для бюджетних установ та організацій, а також для госпрозрахункових підприємств і організацій, які знаходяться у сфері управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, – ревізії, а у разі виникнення суперечок, спорів, слідчих і судових справ – зберігаються до ухвалення остаточного рішення.

На підставі цього і було висловлено думку про те, що  якщо податкові органи не проводили перевірку підприємства, то первинні документи мають зберігатися понад 3 роки. Ми з цим не погоджуємося. Адже якщо перевірки не було 5-10 років, то це не є підстава накопичувати макулатуру, особливо для приватних підприємців та невеликих підприємств в умовах нестачі та дорожнечі офісних площ. Вартість стороннього архивування теж не маленька.

Підійдемо до питання строку зберігання податкових документів методом зворотного інжинірингу. Поставимо питання навпаки, що загрожує підприємству, яке не зберігало важливі для податкових органів документи понад 3 роки ?

Податкові органи цікавить в першу чергу недоплата податків, це їхня альфа та омега. Але час на стягнення податків для податківців обмежений терміном позовної давності, який складає в загальному випадку 1095 днів. Адже відповідно до підпункту 15.1.1 пункту 15.1 Закону України від 21.12.2000 р. №2181-III “Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” (далі – Закон №2181) за винятком випадків, визначених підпунктом 15.1.2 цього пункту, податковий орган має право самостійно визначити суму податкових зобов’язань платника податків у випадках, визначених цим Законом, не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, а у разі, коли така податкова декларація була надана пізніше, — за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку податковий орган не визначає суму податкових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого податкового зобов’язання, а спір стосовно такої декларації не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Підпунктом 15.1.2 Закону №2181 визначено два такі виключення:

1) податкову декларацію за період, коли виникло податкове зобов’язання, не було подано (тому декларацію бажано подавати навіть тим, хто її не повинен подавати, наприклад, підприємцям на єдиному податку);

2) судом встановлено скоєння злочину посадовими особами платника податків або фізичною особою — платником податків щодо умисного ухилення від сплати зазначеного податкового зобов’язання.

Умисне ухилення від сплати податкового зобов’язання передбачено статтею 212 Кримінального кодексу України, яка передбачає максимальне покарання за цей злочин - позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна. Це якщо податки не сплачено особою, раніше судимою за ухилення від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах (в п’ять тисяч і більше разів перевищення установленого законодавством неоподатковуваного мінімуму доходів громадян в половину мінімальної заробітної плати).

В той же час переслідування за ухилення від оподаткування теж не вічне. Згідно з частиною першою статті 49 Кримінального кодексу особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки:

1) два роки — у разі вчинення злочину невеликої тяжкості, за який передбачене покарання менш суворе, ніж обмеження волі;

2) три роки — у разі вчинення злочину невеликої тяжкості, за який передбачене покарання у виді обмеження або позбавлення волі;

3) п’ять років — у разі вчинення злочину середньої тяжкості;

4) десять років — у разі вчинення тяжкого злочину;

5) п’ятнадцять років — у разі вчинення особливо тяжкого злочину.

Ухилення від оподаткування в особливо великих розмірах відноситься до тяжких злочинів, оскільки згідно з частиною четвертою статті 12 Кримінального кодексу України тяжким злочином є злочин, за який передбачене покарання у виді позбавлення волі на строк не більше десяти років.

Таким чином випливає такий висновок, якщо платник податків справно платив податки та подавав податкову звітність, то він може зберігати податкові документи, на підставі яких складено податкову звітність не більше 1095 днів з дня подання податкової декларації за цими документами. А якщо декларація не подавалася або є загроза переслідування за статтею 212 Кримінального кодексу, то для вашого же блага (якщо впевнені у своїй правоті, невпевнені не триматимуть документів і року) тримати документи бажано не менше 10 років. Це може врятувати.

Крім того зазначимо, що Перелік типових документів, що створюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств, із зазначенням термінів зберігання документів, який затверджено наказом Головного архівного управління при Кабінеті Міністрів України від 20.07.98 № 41, затверджено до набрання чинності Законом №2181, а тому строки зберігання податкової звітності (якщо подавалася декларація і не скоєно злочину щодо ухилення від оподаткування) понад 3-х роки суперечать Закону №2181, а тому діє Закон №2181, а не Наказ, як сильніший нормативно-правовий акт.

Віталій МОСЕЙЧУК

 ____________

 Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/tax/4_82.html 


Попередня статтяНаступна стаття


[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2018. All rіghts reserved. Тел. (032) 243-43-23, (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв
[an error occurred while processing this directive]


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"