НОВА АМОРТИЗАЦІЙНА ПОЛІТИКА ЛИШЕ ШКОДИТЬ ІНВЕСТИЦІЯМЗ метою активізації інвестиційної діяльності підприємств Кабінет Міністрів України своєю постановою запровадив нову систему амортизації з 1 січня 1997 р. З деякими змінами ця система діє з 1 липня 1997 р. відповідно до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Нова система амортизації зберегла основні вади попереднього варіанта нарахування амортизації і втратила багато його позитивних моментів. Так, попередній варіант системи амортизації передбачав регулярну щоквартальну індексацію основних фондів, якщо інфляція за попередній квартал перевищувала 2,5%, а новий варіант дозволяє підприємствам застосовувати тільки щорічну індексацію основних фондів, згідно з індексом інфляції за минулий рік, зменшеним на 10%. При цьому забезпечений у результаті індексації додатковий розмір амортизаційних відрахувань вважається "капітальним доходом" і оподатковується. Ніхто у світі не додумався до того, щоб частину витрат виробництва назвати доходом. Такий захід суперечить економічній теорії і здоровому глузду. У США, наприклад, практикується щорічна індексація основного капіталу відповідно до інфляції за минулий рік. За приблизними оцінками, річні норми амортизації для більшості видів основних фондів збільшено проти тих, що діяли раніше, від 2 до 5 разів, а нараховується амортизація від остаточної вартості. Це дозволяє дійти висновку, що для більшості видів основних фондів усіх трьох груп здійснено перехід від звичайного методу рівномірного нарахування амортизації до прискореного методу спадного залишку, хоча в названому документі ця обставина замовчується. Можливо тому, що метод спадного залишку, передбачений у новій системі амортизації, істотно відрізняється від відомого у теорії і світовій практиці, причому не у кращий бік. Спочатку зі знижувальним коефіцієнтом 0,7 повинні були застосовуватися норми амортизації тільки в 1997 р. Згодом дію коефіцієнта було продовжено до кінця 1998 р., а у лютому цього року знижувальний коефіцієнт до норм амортизації на 1998 р. було зменшено з 0,7 до 0,6. До цього зменшення вдалися з метою додатково залучити у державний бюджет 700 млн.грн., які призначалися для фінансування реконструкції вугільних шахт і підтримки суднобудівної промисловості ("Украинские деловые новости", №1, 1997, стор. 2). Такий захід практично адекватний підвищенню податку на прибуток підприємств. Господарники сприйняли його спокійно, хоча він запроваджений із грубим порушенням законодавства (після початку бюджетного року) і знижує інвестиційні можливості підприємств на зазначену суму. У новій системі амортизації для основних фондів групи 1 передбачено пооб'єктний облік нарахованої амортизації, а для основних фондів решти двох груп його не передбачено. Відмова від пооб'єктного обліку остаточної вартості основних фондів груп 2 і 3 означає створення живильного середовища для зловживань у процесі приватизації. Крім того, для основних фондів цих груп нарахування амортизації має провадитися поки балансова вартість груп не досягне нульового значення. Отже, період амортизації цих основних фондів теоретично розтягується нескінченно, а практично - на весь період експлуатації до списання або реалізації. Більш того, термін амортизації в Україні став залежати від ціни придбання, наприклад, при ціні "Таврії" $2800 та курсі 3,5$/грн. термін повної амортизації складатиме аж 32 роки, що точно не відповідає терміну її реального життя (в США, наприклад, легкові автомобілі амортизуються лише за 3 роки). Зазвичай, якщо б амортизація нараховувалася на первісну вартість за ставкою 6,25% в квартал для ІІ групи основних фондів (відповідно до п. 8.6.1 Закону Україна "Про оподаткування прибутку підприємств" (див. "ГК" №1/98 р.), то автомобіль будь-якої моделі, незалежно від вартості, був би повністю амортизованим уже за 4 роки. Для основних фондів групи 1 передбачено нарахування амортизації доти, доки балансова (остаточна) вартість не досягне 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, з повним віднесенням цієї величини до складу валових витрат виробництва. Наслідком такого підходу знову стане різна тривалість амортизаційного періоду для однотипних засобів праці, яка залежить тільки від їхньої вартості. (П. та С.Орлов. Державна амортизаційна політика, жур. "Економіка України", №8/1998 р., стор. 32-34)
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|