Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА XXVII. МАРАЗМИ ВНЕСКІВ ДО ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНВАЛІДІВ

НЕМА ПРИБУТКУ – НЕМА ШТРАФІВ ЗА НЕСТВОРЕННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ ДЛЯ ІНВАЛІДІВ. БЮДЖЕТНІ УСТАНОВИ НЕ СПЛАЧУВАЛИ САНКЦІЙ ЗА НЕПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ІНВАЛІДІВ ПРОТЯГОМ 2004-2005 РР.

В черговий раз Вищий господарський суд України Постановою від 25.05.2004 р. №2-23/10846-2003 “Про стягнення штрафів за кожне нестворене робоче місце для працевлаштування інвалідів” підтверджує, що відповідно   до   частини   третьої   статті   20   Закону України  "Про  основи соціальної захищеності інвалідів" підприємства  (об'єднання),  установи  і  організації сплачують штрафні санкції за рахунок прибутку,  який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).  Таким чином, підприємства, установи і організації, які у  тому  чи  іншому  звітному періоді не мають прибутку,  фактично звільняються від сплати згаданих санкцій.

Такий висновок лунав ще у Листі Вищого господарського суду від 07.12.2001 р. № 01-2.2/313  “Про необхідність законодавчого врегулювання відповідальності підприємств, установ і організацій, передбаченої Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів", Постанові Вищого господарського суду від 15.05.2003 р. № 17-4-22/02-9124 “Деякі аспекти судового розгляду спорів за участю фонду соціального захисту інвалідів, а також в Постанові Київського апеляційного суду від 27.03.2003 р. “Про стягнення штрафних санкцій за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом”.

ДПАУ також вважає, що відрахування   до  Фонду  України  соціального захисту  інвалідів  є  обов'язковими  лише  для  тих   підприємств (об'єднань),  установ і організацій, які не виконують вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності  інвалідів  в Україні"  в  частині  створення  визначеної  у  зазначеному Законі кількості робочих місць  для  інвалідів  і  мають  своїм  джерелом прибуток, що залишається у розпорядженні  підприємства після сплати всіх податків і зборів. Про це сказано ще в давньому і не відкликаному Листі ДПАУ № 15-0216/11-2846 від 18.04.1997 р. “Щодо відрахувань у Фонд соціального захисту інвалідів для їх працевлаштування”. Таким чином відсутність прибутку звільняє від штрафів за нестворення робочих місць для інвалідів, щоправда доводити цю законну норму чомусь доводиться в судах.

До речі, саме через принципову відсутність прибутку другий рік поспіль (2004-2005 рр.) від сплати штрафних санкцій за непрацевлаштованих інвалідів звільнені бюджетні установи та організації (у них прибуток може бути від господарської діяльності, але не всі вони нею займаються). Зокрема в 2004 році вони були звільнені пунктом 39 статті 80 Держбюджету-2004, а в 2005 році – відповідно до пункту 25 статті 73 Держбюджету-2005. Тому несплата штрафів збитковими підприємствами не виглядає чимось дивним чи аморальним, адже сама держава звільнила свої бюджетні установи від сплати штрафів, а саме в них інваліди могли би працевлаштовуватися в першу чергу, адже це не виробництво чи будівництво, а передусім офісна робота. Крім того Законом України від 25.03.2005 р. №2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України" частину першу статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (Відомості Верховної Ради УРСР, 1991 р., N 21, ст. 252; Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 45, ст. 237; 2004 р., N 17 - 18, ст. 250) після слів "Підприємства (об'єднання), установи і організації" доповнено словами: ", крім тих, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів".

Таким чином бюджетні установи та організації, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, знову, вже профільним Законом звільнено від сплати штрафних санкцій за недотримання нормативів працевлаштування інвалідів. Вот вона, турбота держави про інвалідів. Мовляв бізнесмени нехай працевлаштовують, а наші бюджетні установи – ні. Оскільки штрафів для них немає, то ніхто там не турбуватиметься про працевлаштування інвалідів. Таким чином навіть сам Фонд соціального захисту інвалідів звільнений від штрафів за непрацевлаштування інвалідів в межах норм. Маразм. Щоправда нормативів працевлаштування ніхто для бюджетників не відміняв. А керівників бюджетних установ, які не працевлаштовуватимуть інвалідів, штрафуватимуть в загальному порядку відповідно до статті 41  Кодексу про адміністративні правопорушення "Порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці", яка передбачає накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності від п'ятнадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, виплаті її не в повному обсязі, а також інших порушеннях вимог законодавства про працю. Або за статтею 188-1 цього Кодексу, за якою за невиконання посадовою особою, яка користується правом прийняття на роботу і звільнення, розпорядження виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, місцевої державної адміністрації або рішення служби у справах неповнолітніх чи рішення іншого органу про працевлаштування осіб, забезпечення роботою яких відповідно до законодавства покладено на ці органи, накладають штраф від п'яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Щоправда новою редакцією Закону України "Про Державний бюджет на 2005 рік", викладеною Законом України від 25.03.2005 р. N 2505-IV, зупинення дії статті 20 у частині сплати бюджетними установами штрафних санкцій не передбачено. І вже з 2006 року всі бюжетні установи мають дотримуватися нормативів працевлаштування інвалідів зі сплатою віповідних штрафів при їхньому недотриманні, оскільки Закон України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" не зупиняв відповідних норм Закону України  "Про  основи соціальної захищеності інвалідів".

Однак вже за Законом України від 23.02.2006 р. № 3483-IV  "Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації інвалідами права на трудову зайнятість" Закон України "Про основи соціальної захищеності  інвалідів  в Україні" у статті 20 частину першу доповнили реченням такого змісту: "Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів". Тобто знову з інвалідами мають справу лише підприємці.

Крім того, відповідно до вищезгаданого Листа Вищого господарського суду від 07.12.2001 р. №01-2.2/313 “Про необхідність законодавчого врегулювання відповідальності підприємств, установ і організацій, передбаченої Законом України “Про основи соціальної захищеності інвалідів”, фактично запроваджено мораторій на розгляд у господарських судах позовів Фонду про стягнення штрафних санкцій з підприємств, оскільки:

— законами України не передбачено право Фонду та його відділень на звернення з позовами до господарського суду про стягнення штрафних санкцій та пені, а також у разі відсутності коштів — звернення стягнення на майно підприємства;

— немає порядку звернення стягнення на майно підприємств, установ, організацій у разі відсутності в них коштів для сплати штрафних санкцій;

— не визначено розмір і порядок нарахування пені за порушення термінів сплати штрафних санкцій;

— немає законодавчого вирішення питання про те, чи має підприємство, установа, організація сплачувати штрафні санкції за умови, коли інваліди не працюють на цьому підприємстві, в установі чи організації у зв’язку з невиконанням чи неналежним виконанням органами соціального захисту інвалідів чи центрами зайнятості свого обов’язку щодо працевлаштування інвалідів. На жаль, незважаючи на такі негаразди в законодавстві щодо соціального захисту інвалідів, з місць приходять відомості про судове переслідування підприємств органами Фонду. Замість того, щоб врегульовувати законодавчу базу.

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 07.12.2001 р. N 01-2.2/313

Верховній Раді України 


Про необхідність законодавчого врегулювання відповідальності підприємств, установ і організацій, передбаченої Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів"

У судовій практиці господарських судів постали проблемні питання щодо застосування деяких норм Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" (далі - Закон).

Відповідно до статті 19 Закону (у редакції Закону України від 05.07.2001 N 2606-III) для підприємств (об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від загальної чисельності працюючих, а якщо працює від 15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.

У статті 20 Закону зазначено, що підприємства (об'єднання), установи і організації, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду України соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.

Згідно з цією ж статтею Закону порушення термінів сплати штрафних санкцій тягне за собою нарахування пені із суми недоїмки за кожний день прострочення, включаючи день сплати, в розмірі, передбаченому законом.

У разі відсутності коштів штрафні санкції застосовуються шляхом звернення стягнення на майно підприємства (об'єднання), установи, організації в порядку, передбаченому Законом.

Проблеми, пов'язані із застосуванням наведених законодавчих приписів, полягають у такому.

1. Залишається невирішеним (так само як і в попередній редакції відповідних статей Закону) питання щодо наявності у Фонду України соціального захисту інвалідів (далі - Фонд) та його відділень права на звернення до господарських судів з будь-якими позовами, у тому числі про стягнення згаданих штрафних санкцій. Адже згідно з частиною другою статті 1 Господарського процесуального кодексу України державні органи, до яких належить і Фонд (пункт 1 Положення про Фонд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.91 N 92), мають право звертатися до господарського суду лише у випадках, передбачених законодавчими актами України. Тим часом ні Закон, ані інші законодавчі акти не передбачають таких випадків для Фонду та його відділень.

Отже за змістом наведеної норми Господарського процесуального кодексу України Фонд та його відділення не мають права на звернення до господарських судів з позовами, зокрема про стягнення штрафних санкцій, а так само про їх застосування шляхом звернення стягнення на майно підприємств, установ, організацій.

У зв'язку з цим слід відзначити, що порядок і терміни сплати зазначених санкцій, який відповідно до частини шостої статті 20 Закону затверджується Кабінетом Міністрів України, досі не визначено. Але й у разі його затвердження питання стосовно права Фонду на звернення з позовами до господарських судів залишиться відкритим, оскільки право на таке звернення можливо встановити лише у законодавчому акті, тобто у відповідному законі.

Не вирішується та й не може вирішуватись це питання положеннями чинної Інструкції про порядок надходження, обліку й витрачання коштів Фонду України соціального захисту інвалідів, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України від 02.08.99 N 130/171/398 (з наступними змінами і доповненнями). До того ж цю Інструкцію прийнято і зміни до неї внесено до набрання чинності Законом України від 05.07.2 001 N 2606-III. Вона взагалі не узгоджується з чинною редакцією статей 19 і 20 Закону, оскільки в ній ідеться про відрахування до Фонду, які здійснюються підприємствами, установами, організаціями, і не згадується про нарахування та сплату штрафних санкцій.

2. Друга проблема безпосередньо пов'язана з першою і викликана неможливістю практичного застосування (без внесення належних змін і доповнень до чинного законодавства) частини четвертої статті 20 Закону. Законодавчо не врегульовано питання про те, хто і в якому порядку визначатиме факт відсутності у підприємств, установ, організацій коштів для сплати штрафних санкцій, та який орган і знову-таки в якому порядку вправі звертати стягнення на майно цих підприємств, установ, організацій.

3. Закон, а так само й інші законодавчі акти України, не визначають ні розміру, ані порядку нарахування і стягнення пені із суми недоїмки, яка може виникнути через порушення термінів сплати штрафних санкцій (частина друга статті 20 Закону). Отже й цю норму Закону неможливо реалізувати на практиці.

4. Відповідно до частини третьої статті 20 Закону підприємства (об'єднання), установи і організації сплачують штрафні санкції за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). Таким чином, підприємства, установи і організації, які у тому чи іншому звітному періоді не мають прибутку, фактично звільняються від сплати згаданих санкцій.

5. Закон покладає на підприємства (об'єднання), установи, організації обов'язок створювати для інвалідів певні умови праці і забезпечувати їм соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством. Що ж до працевлаштування інвалідів, то його віднесено до компетенції відповідних державних органів (стаття 18 Закону). Тим часом відповідальність підприємств (об'єднань), установ і організацій у вигляді штрафних санкцій згідно із статтею 20 Закону жодним чином не пов'язується з причинами, які зумовили недодержання підприємством, установою чи організацією нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів. За таких умов штрафні санкції за недодержання цього нормативу фактично набирають характеру не майнової відповідальності, а обов'язкового платежу, не передбаченого законом.

6. Згідно з пунктом 9 статті 26 Закону України "Про підприємства в Україні" підприємство з правом найняття робочої сили за рішенням відповідної місцевої ради відповідно до Законів України "Про зайнятість населення" та "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" забезпечує певну кількість робочих місць для працевлаштування, зокрема, інвалідів. У разі невиконання цієї вимоги або відмови у створенні робочих місць для даної категорії населення підприємство відраховує кошти на рахунок відповідної ради у порядку і розмірах, передбачених зазначеними Законами.

Наведена норма Закону України "Про підприємства в Україні" не узгоджується із статтею 20 Закону, яка передбачає сплату штрафних санкцій до відділень Фонду, а не здійснення відрахувань на рахунки рад.

Певні питання з числа наведених вже порушувалися Вищим господарським судом України у його зверненні до Верховної Ради України (лист від 01.09.98 N 01-2.2/220, копія додається), однак внесені до Закону зміни не вирішили деякі з цих питань і до того ж викликали нові, про які йдеться у цьому листі.

Враховуючи викладене, з метою вдосконалення правового регулювання передбаченої статтею 20 Закону відповідальності підприємств (об'єднань), установ і організацій вважали б за необхідне:

1. Внести доповнення до статей 19 і 20 Закону, передбачивши у них:

- право Фонду та його відділень на звернення з позовами до господарського суду про стягнення штрафних санкцій та пені;

- порядок звернення стягнення на майно підприємств, установ, організацій в разі відсутності у них коштів для сплати штрафних санкцій;

- розмір і порядок нарахування пені за порушення термінів сплати шт рафних санкцій;

- законодавче вирішення питання про те, чи повинне підприємство, установа, організація сплачувати штрафні санкції за умови, коли інваліди не працюють на даному підприємстві, в установі чи організації у зв'язку з невиконанням чи неналежним виконанням зазначеними у статті 18 Закону органами свого обов'язку щодо працевлаштування інвалідів.

Особливо підкреслюємо, що усі зазначені питання згідно із статтею 20 Закону та згаданою статтею 1 Господарського процесуального кодексу України потребують саме законодавчого вирішення і не можуть бути врегульовані підзаконними нормативно-правовими актами.

2. Узгодити згаданий пункт 9 статті 26 Закону України "Про підприємства в Україні" із статтями 19 і 20 Закону.

Додаток: за текстом на 4 арк.

 

Голова Вищого
господарського суду України  

 
Д. Притика 


Куток споживача. Куток покупця. Куточок споживача. Куточок покупця

Кутки споживача від 99 до 399 грн. + все торговельне законодавство

Вантажний велосипед. Грузовой велосипед. Велорикша Украина

Універсальний вантажний велосипед + ручний вантажний візок в подарунок

Рекламна стійка, інформаційний стенд вертиться, вертящаяся стійка, стенд-листалка, стенд-вертушка

Ротаційна (гортальна) настільна система (промо-стійка), 11 прозорих кишень А4, 250 грн.

 


ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

15.05.2003 р. 

N 17-4-22/02-9124 


Вищий господарський суд України розглянувши касаційну скаргу Одеського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів та касаційне подання заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.01.2003 р. у справі господарського суду N 17-4-22/02-9124 Одеської області за позовом заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави, в особі Одеського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів до ЗАТ "Ф..." про стягнення 5080, 28 грн.

Рішенням господарського суду Одеської області від 12.11.2002 р. в позові заступнику Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора, заявленому в інтересах Одеського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів, відмовлено.

Таке рішення суд прийняв з посиланням на те, що правових підстав для стягнення з відповідача заявлених фінансових санкцій на користь відділення Фонду соціального захисту інвалідів України немає, а отже, відсутні підстави для задоволення позову.

Одеський апеляційний господарський суд переглянув в апеляційному порядку рішення місцевого суду і постановою від 28.01.2003 р. залишив його без змін з тих самих підстав.

Одеське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, не погоджуючись з постановою апеляційного суду, подало касаційну скаргу в якій просить рішення та постанову скасувати, а позов задовольнити.

На думку скаржника, судами при прийнятті спірних рішень не правильно застосовані норми матеріального права.

Заступник прокурора Білгород-Дністровської міжрайонної прокуратури звернувся до Вищого господарського суду України з касаційним поданням в якому просить рішення місцевого господарського суду та постанову апеляційного господарського суду скасувати, а позов задовольнити.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши представника прокуратури, Вищий господарський суд України встановив:

Заступником Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави, в особі Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, заявлено позов до ЗАТ "Ф..." стягнення 5080,28 грн. штрафних санкцій за нестворення робочих місць для інвалідів.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач послався на те, що у 2001 році норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів на ЗАТ "Ф..." складав 6 чоловік, проте фактично на підприємстві працювало 5 чоловік, у зв'язку з чим, останньому було нараховано штрафні санкції у розмірі 5080 грн. за не створення робочого місця.

Приймаючи рішення про відмову в позові господарський суд Одеської області та Одеський апеляційний господарський суд виходили з того, що:

- відповідно до ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" місцеві ради спільно з підприємствами, установами, організаціями щорічно визначають нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, однак матеріалами справи не доведено, що ЗАТ "Ф..." одержувало пропозиції місцевих органів соціального захисту інвалідів, прийняти участь у розробці нормативів робочих місць, відсутні також докази того, що відповідач був повідомлений про затвердження місцевою радою зазначених нормативів. Позовні вимоги ґрунтуються виключно на твердженні позивача;

- згідно зі ст. 18 згаданого Закону працевлаштування інвалідів здійснюється органами Міністерства праці України, Міністерства соціального захисту населення України, місцевими радами, громадськими організаціями з урахуванням побажань інваліда, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекоменд ацій медико-соціальної експертизи. Однак, вказаними органами інваліди для працевлаштування до ЗАТ "Ф..." не направлялись і не було безпосереднього звернення інвалідів на підприємство з метою їх працевлаштування;

- відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону підприємства, установи та організації сплачують штрафні санкції за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). Позивач не подав суду доказів, що відповідач має у 2001 році прибуток, із якого мали бути здійснені відрахування коштів на створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів і на здійснення заходів щодо їх соціально-трудової та професійної реабілітації.

Вказаний висновок місцевого та апеляційного судів відповідає висновку Верховного суду України з зазначеного питання, що міститься у постанові від 15.01.2003 р. N 012/03, рішення якого є остаточним і оскарженню не підлягає.

Відповідно до ст. 1117 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази, або додатково перевіряти докази.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення касаційна інстанція перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених цими судами фактичних обставин справи.

З огляду на зазначене, та враховуючи, що господарським судом Одеської області та Одеським апеляційним господарським судами встановлено факт незалучення відповідача відповідними органами для визначення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, та факт недоведення відповідачу в установленому порядку згаданого нормативу. Вищий господарський суд України не має підстав для задоволення касаційної скарги Одеського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів та касаційного подання заступника прокурора Білгород-Дністровської міжрайонної прокуратури.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 1115, 1117, п. 1 ст. 1119, ч. 1 ст. 11110, ст. 11111 ГПК України, Вищий господарський суд України постановив:

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.01.2003 р. у справі N 17-4-22/02-9124 залишити без змін, а касаційну скаргу Одеського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів та касаційне подання заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора без задоволення.

____________

 

Надруковано:
"Вісник господарського судочинства",
N 3, 2003 р.

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

від 27 березня 2003 року

Київський апеляційний господарський суд <...>, розглянувши у відкритому судовому засіданні скаргу ТОВ "Ф." на рішення господарського суду Київської області від 22.11.2002 у справі за позовом Київського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів до ТОВ "Ф." про стягнення 31464,30 грн., встановив:

Рішенням господарського суду Київської області від 22.11.2002 <...> позов задоволено. На підставі рішення суду з відповідача підлягає стягненню на користь позивача 13110,13 грн. штрафних санкцій, до державного бюджету державне мито в розмірі 131,10 грн., на користь ДП "Судовий інформаційний центр" підлягає стягненню 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу та доповнення до неї, в яких просить рішення суду скасувати, оскільки вважає, що при його прийнятті суд допустив невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи, порушив і неправильно застосував норми матеріального і процесуального права, що спричинили прийняття неправильного рішення. При цьому заявник посилається на наступне.

Позивач неправомірно нарахував штрафні санкції, починаючи з 01.01.2001, оскільки відповідачу не доводились нормативи робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2001 році, тільки після внесення 05.07.2001 змін до Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон) було визначено, за рахунок яких коштів стягуються штрафні санкції за нестворення робочих місць для працевлаштування інвалідів.

За результатами діяльності у 2001 р. товариство прибутку не мало і станом на 01.01.2002 його збитки становили 422,6 тис. грн., а відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону сплата штрафних санкцій здійснюється виключно за рахунок прибутку, що залишається у розпорядженні підприємства після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).

Позивач не вправі звертатися з даним позовом до господарського суду, оскільки Законом та іншими законами не передбачено прав Фонду України соціального захисту інвалідів і його відділень на звернення до суду (далі - Фонд).

Позивач, в свою чергу, надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Позивач посилається на те, що Законом та Порядком сплати підприємствами, установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду, акумуляції, обліку та використання цих коштів, затвердженим постановою КМУ N 1767 від 28.12.2001, на відділення Фонду покладено обов'язок здійснювати контроль за своєчасним і повним надходженням штрафних санкцій від підприємств, які не забезпечують нормативу робочих місць. Відповідач не створив робочі місця для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ст. 19 Закону, а тому не може бути звільнений від обов'язку щодо сплати штрафних санкцій, передбачених ст. 20 вказаного Закону.

При розгляді апеляційної скарги колегією суддів були заслухані пояснення представників сторін, досліджені наявні матеріали справи та встановлено наступне.

Позивач подав до господарського суду Київської області позов про стягнення з відповідача 31464,30 грн. штрафних санкцій за 2001 р., передбачених ст. 20 Закону.

В процесі розгляду справи позивач зменшив розмір позовних вимог і просив стягнути з відповідача штрафні санкції у сумі 13110,13 грн. за 5 місяців 2001 р. за період з 01.08.2001 по 31.12.2001 з підстав того, що місцевою радою народних депутатів не приймалося рішення про встановлення відповідачу на 2001 р. нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів і тільки після внесення 05.07.2001 змін до Закону у відповідача виникло зобов'язання щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплати штрафних санкцій .

Приймаючи рішення про стягнення з відповідача штрафних санкцій у сумі 13110,13 грн., господарський суд першої інстанції виходив з того, що якщо створене робоче місце інваліда фактично не введено в дію шляхом працевлаштування інваліда, то відповідач не звільняється від обов'язку сплатити штрафні санкції до Фонду на підставі ст. 20 Закону, оскільки вказана норма не ставить відповідний обов'язок підприємства у залежність від будь-яких обставин, з яких інвалід не працює на даному підприємстві, а також у залежність від наявності чи відсутності у підприємства прибутку.

Колегія суддів не погоджується з висновками господарського суду першої інстанції, викладеними в оскарженому рішенні, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 19 Закону, в редакції від 05.07.2001, для підприємств (об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від загальної чисельності працюючих, а якщо працює від 15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.

З наявного у матеріалах справи звіту відповідача про зайнятість та працевлаштування інвалідів по формі 10-III (річна) за 2001 р. вбачається, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу товариства становила 84 чоловіка, а кількість робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів відповідачем відповідно до ст. 19 зазначеного Закону становить 3 місця, які фактично не були зайняті інвалідами.

Згідно зі ст. 18 Закону працевлаштування інвалідів на підприємствах здійснюється органами Міністерства праці України, Міністерства соціального захисту населення України, місцевими радами народних депутатів, громадськими організаціями інвалідів.

Пунктами 5, 10, 11, 12, 13, 14 Положення про робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою КМУ від 03.05.95 N 314, передбачено, що підприємства інформують центри зайнятості, місцеві органи соціального захисту населення та відділення Фонду про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, а працевлаштування інвалідів здійснюється державною службою зайнятості, органами Мінсоцзахисту, місцевими радами народних депутатів, громадськими організаціями інвалідів з урахуванням повноважень, стану здоров'я, здібностей і професійних навичок відповідно до висновків МСЕК.

Отже, нормами чинного законодавства щодо соціальної захищеності інвалідів в Україні на підприємства покладено обов'язок по забезпеченню певної кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів, а не обов'язок їх працевлаштування.

При дослідженні матеріалів справи встановлено, що визначеними органами інваліди для працевлаштування на підприємство відповідача не направлялися, так само як і не було безпосереднього звернення інвалідів на підприємство для працевлаштування.

За таких обставин колегія суддів вважає, що на відповідача не може бути покладена відповідальність за неналежне виконання обов'язків по працевлаштуванню інвалідів органами, зазначеними у ст. 18 Закону.

Статтею 20 Закону передбачено, що підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.

Однак, при вирішенні питання щодо наявності підстав для стягнення з відповідача штрафних санкцій слід врахувати частину 3 ст. 20 Закону, якою передбачено сплату штрафних санкцій підприємством, установою, організацією за рахунок прибутку, що залишається в їх розпорядженні після всіх податків, зборів (обов'язкових платежів).

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами фінансово- господарської діяльності за 2001 р. підприємство відповідача працювало збитково і прибутку не отримало (звіт про фінансові результати за 2001 р. та баланс підприємства на 01.01.2002).

Під час розгляду апеляційної скарги відповідач надав суду також довідку ДПІ у Вишгородському районі Київської області, з якої вбачається, що згідно поданих до податкової інспекції декларацій за 2001 рік ТОВ "Ф." отримало збитки у сумі 341,3 тис. грн.

Наведене свідчить про те, що судом першої інстанції були неповно з'ясовані обставини справи і висновки, викладені в оскарженому рішенні, не відповідають чинному законодавству та обставинам справи, а тому рішення господарського суду Київської області від 22.11.2002 підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у позові.

У той же час колегія суддів зазначає, що твердження відповідача, викладене в апеляційній скарзі про те, що позивач не вправі звертатися з даним позовом до господарського суду, не приймається до уваги, оскільки відповідно до п. 11 Положення про Фонд України соціального захисту інвалідів, затвердженого постановою КМУ N 92 від 18.07.91 (у редакції від 28.09.98 N 1538), Фонд і його відділення в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі є юридичними особами.

Згідно з абзацом 4 частини 3 цього Положення Фонд здійснює контроль за своєчасним і повним надходженням до бюджету Фонду коштів від підприємств (об'єднань), установ та організацій, які не забезпечують установлених нормативів робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів. Тобто, наведене свідчить, що здійснювати функції контролю за своєчасним і повним надходженням коштів до бюджету Фонду неможливо без застосування і стягнення Фондом штрафних санкцій з підприємств, установ, організацій, які не забезпечують установлених нормативів робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, якщо ними добровільно не сплачуються до відповідного відділення Фонду штрафні санкції за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.

З урахуванням викладеного та керуючись ст. ст. 99, 101, п. 3 ст. 103, пп. 1, 3 ст. 104, ст. 105 ГПК України, суд постановив:

Рішення господарського суду Київської області від 22.11.2002 скасувати.

В позові відмовити.

Стягнути з Київського обласного відділення Фонду України соціального захисту інвалідів на користь ТОВ "Ф." 66,14 грн. державного мита, сплаченого за розгляд апеляційної скарги.

Видачу наказу доручити господарському суду Київської області.

____________

 

Надруковано:
"Закон & Бізнес",
N 28, 12 липня 2003 р.

 

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

 25.05.2004 р. 

 N 2-23/10846-2003 

 Відмовлено у порушенні провадження з перегляду
ухвалою Судової палати у господарських справах
Верховного Суду України
від 2 вересня 2004 року

Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В. П. - головуючий, судді Бенедисюк І. М. і Джунь В. В. за участю представників сторін: позивача - Николюка Д. А., відповідача - не з'явився, розглянувши касаційну скаргу Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів, м. Сімферополь (далі - республіканське відділення ФСЗІ) на постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 09.02.2004 зі справи N 2-23/10846-2003 за позовом республіканського відділення ФСЗІ до агропромислового комплексу "Кримрадгоспвинпром" агропромислової фірми "Прибережна", с. Мєдвєдєво Чорноморського району, Автономна Республіка Крим (далі - АПК "Кримрадгоспвинпром") про стягнення 26272,00 грн., встановив:

Республіканське відділення ФСЗІ подало до господарського суду Автономної Республіки Крим позов до АПК "Кримрадгоспвинпром" про стягнення 26272 грн. штрафних санкцій відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон).

Рішенням господарського суду від 21.10 - 03.11.2003 (суддя Іщенко Г. М.) у задоволенні позову відмовлено. У прийнятті рішення суд виходив з того, що: у 2002 році органами, зазначеними у частині першій статті 18 Закону, інваліди для працевлаштування в агропромислову фірму "Прибережна" не направлялися і безпосередньо з цією метою також не зверталися; АПК "Кримрадгоспвинпром" у 2002 році працював збитково і прибутку не одержував.

Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 09.02.2004 (колегія суддів у складі: головуючий - суддя Лисенко В. А., судді Видашенко Т. С. і Латинін О. А.) рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Колегія суддів погодилася з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача штрафних санкцій.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України республіканське відділення ФСЗІ просить скасувати зазначену постанову апеляційної інстанції та "розглянути справу по суті без направлення до суду першої інстанції". Скаргу мотивовано тим, що у прийнятті оскаржуваної постанови суд не з'ясував усі обставини справи та в зв'язку з цим припустився неправильного застосування норм матеріального права, зокрема, статей 19, 20 Закону, пункту 3 Положення про робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.95 N 314 (далі - Положення).

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Сторони відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, заслухавши пояснення представника позивача, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для скасування судових рішень, прийнятих по суті даної справи.

Судовими інстанціями у справі встановлено, що:

- у 2002 році АПК "Кримрадгоспвинпром" зобов'язаний був створити 20 робочих місць для працевлаштування інвалідів, фактично створив 12 робочих місць, не створено 8 робочих місць;

- у зв'язку з цим він на підставі статті 20 Закону зобов'язаний був сплатити 26272,00 грн. з розрахунку вартості одного робочого місця 3284,00 грн.;

- позивач уточнив свої вимоги та просив стягнути 19704,00 грн. за 6 робочих місць, оскільки відповідач надав додаткові дані про працюючих інвалідів;

- у 2002 році органи, зазначені в частині першій статті 18 Закону, інвалідів для працевлаштування в агропромислову фірму "Прибережна" не направляли, безпосередньо інваліди з метою працевлаштування до неї не зверталися;

- у 2002 році АПК "Кримрадгоспвинпром" працював збитково і прибутку не одержував.

Згідно з частиною третьою статті 20 Закону сплата передбачених цією статтею штрафних санкцій проводиться підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).

Таким чином, судовими інстанціями було встановлено відсутність прибутку підприємства у період, за який стягуються санкції. Отже, апеляційний господарський суд дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог та вимог апеляційної скарги.

Аналогічної позиції притримується і Верховний Суд України у постанові від 15.01.2003 у справі N 4292/1-36.

З огляду на зазначене у Вищого господарського суду України відсутні підстави для задоволення касаційної скарги.

Керуючись статтями 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України постановив:

Постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 09.02.2004 зі справи N 2-23/10846-2003 залишити без змін, а касаційну скаргу Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів - без задоволення.

 

Суддя 

 В. Селіваненко 

 Суддя 

 І. Бенедисюк 

 Суддя 

В. Джунь 

 
Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/strax_invalid/28_2.html

 


Попередня статтяНаступна стаття

[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"