Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА І. МАРАЗМИ ПОЛІТИКИ

Оновлення (переформатування) коаліції у Верховній Раді не викликає відставки уряду

Логічним є те, що розпад однієї коаліції та створення нової має викликати принаймні оновлення уряду. Але не в Україні. Наприклад, уряд Юлії Тимошенко жодним чином не змінився після утворення нової коаліції БЮТ, Наша Україна та Блоку Литвина 9 грудня 2008 року. Конституція такої процедури не передбачає. І Конституційний Суд України в Рішенні від 28.04.2009 р. № 8-рп/2009 підтвердив існування цього маразму.

Петро ПАТЛАТИЙ

Куток споживача. Куток покупця. Куточок споживача. Куточок покупця

Кутки споживача від 99 до 399 грн. + все торговельне законодавство

Вантажний велосипед. Грузовой велосипед. Велорикша Украина

Універсальний вантажний велосипед + ручний вантажний візок в подарунок

Рекламна стійка, інформаційний стенд вертиться, вертящаяся стійка, стенд-листалка, стенд-вертушка

Ротаційна (гортальна) настільна система (промо-стійка), 11 прозорих кишень А4, 250 грн.

 


З В Е Р Н Е Н Н Я

ПРЕМ’ЄР-МIНIСТРА УКРАЇНИ

Звернення Прем’єр-міністра Юлії Тимошенко до народу з приводу створення нової парламентської коаліції, обрання Голови Верховної Ради та ситуації в країні

Події в світі та Україні розгортаються дуже стрімко, і саме тому я хочу сьогодні обговорити з вами життєво важливі питання.

Майже всі країни земної кулі охопила найпотужніша за останні вісімдесят років економічна криза. Навіть у найбільших країнах світу почався масштабний економічний спад. В окремих країнах Європи на чверть скоротилося виробництво в будівництві, машинобудуванні, металопрокаті.

Міжнародний валютний фонд передбачає в 2009, наступному році, скорочення обсягу розвитку економіки досить і досить суттєво, що трапиться вперше з часів Другої світової війни. В багатьох країнах світу національні грошові одиниці знецінилися по відношенню до долара аж до 30 відсотів. За таких умов світ просто перестав будь-що купувати, в тому числі і продукцію наших заводів, наших аграріїв.

Але, незважаючи на ці сумні новини, в світі вже народжується перші слабкі паростки уповільнення кризи. Нарешті з’являється надія, що ця світова криза не буде затяжною. Україна теж мусить бути сильною в ці важкі часи всесвітнього фінансово-економічного розбалансування. В нашій країні світова криза вже вплинула більше ніж на 90 відсотків людей.

Ви знаєте, що ситуація в Україні в останній час ускладнювалась ще й свідомо створеною аморальною політичною кризою, яка ще і просто-напросто унеможливлювала протистояння фінансово-економічним викликам. Паралізований парламент, безвідповідальне, пусте критиканство, агресія та чорна пропаганда. Причина цього — пустопорожня боротьба за другий президентський термін за будь-яку ціну.

Але є й добрі новини. Вчора в парламенті була утворена нова коаліція трьох політичних сил: нашої фракції БЮТ, Блоку “Наша Україна — Народна самооборона” та Блоку Володимира Литвина. Нарешті був обраний спікер парламенту — Володимир Литвин.

Парламентська політична криза завершена. Завтра у Верховній Раді розпочнеться нормальна, послідовна робота. Тепер у нас звільнені руки від кайданів. Кремлівські змови, державні заколоти, позбавлення людей права обирати президента всенародно виявилися знову банальною неправдою. Хочу подякувати всім політичним силам, фракціям, народним депутатам, які своїм вчорашнім голосуванням припинили цю політичну ганьбу і створили коаліцію.

Всі ці позитивні кроки були зроблені не за допомогою президента, а всупереч його активній протидії створенню коаліції.

А тепер наші приоритетні кроки в парламенті після подолання політичної кризи будуть присвячені подоланню всіх негараздів, нормалізації життя кожного з Вас.

По-перше, нова коаліція ініціює вже завтра заслуховування звіту керівництва Нацбанку щодо вкрай ненормальної ситуації, яка склалася в банківській сфері. Будемо вимагати припинення корупції та спекуляцій на ринку гривні та долара, а також наполягатимемо на забороні банкам на власний розсуд підвищувати відсотки по кредитах, взятих на купівлю квартир, на розвиток аграрного, малого та середнього бізнесу. Це ж саме стосується і споживчих кредитів, які громадяни взяли для своїх домашніх потреб.

Так само завтра ми приймемо всі закони та зміни до бюджету, які забезпечать стабільну та в повному обсязі виплату пенсій. Не звертайте увагу на жодні провокаційні чутки відносно зменшення пенсій, або невиплат пенсій працюючим пенсіонерам. Такі розмови є повною провокацією.

I ще. Всі пільги та державні виплати, в тому числі і виплати на народження дітей будуть збережені. Завтра у парламенті ми приймемо закон про посилення кримінальної відповідальності за невиплату, або затримку виплат пенсій, зарплат, стипендій, та незаконне звільнення з роботи. Завтра як першочерговий буде розглядатися закон про заборону конфіскації банками квартир, які заходяться в кредитній заставі в банках. Саме завтра ми розглядаємо два важливих закони для захисту аграріїв та будівельників в період кризи. I це лише початок нормальної роботи після завершення ганебної, навмисно створеної політичної кризи.

Я заявляю, що я особисто буду берегти цей парламент, новостворену коаліцію. Я ніколи не допущу знущання над Верховною Радою, над країною, які ми спостерігали останні місяці. Бо жодні президентські вибори не варті того, щоб політичні авантюристи кидали країну в прірву протистояння та хаосу.

Дорогі мої!

Я знаю як вам сьогодні важко. Важко багатьом людям у світі.

Але я дуже хочу, щоб ви знали: є всі ресурси, необхідний потенціал, щоб захистити вас і гідно вийти із кризи. Після кризи завжди приходить піднесення.

Просто вірте в Україну.

Україна — сильна!

10 грудня 2008 року

 

І М Е Н Е М УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

у справі за конституційним поданням Президента України щодо офіційного тлумачення положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України Рішення Конституційного Суду України

у справі за конституційним поданням Президента України

щодо офіційного тлумачення положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України

м. Київ Справа N 1-20/2009 28 квітня 2009 року N 8-рп/2009

Конституційний Суд України у складі суддів:

Стрижака Андрія Андрійовича — головуючого,

Бауліна Юрія Васильовича,

Вдовіченка Сергія Леонідовича,

Головіна Анатолія Сергійовича,

Джуня В’ячеслава Васильовича,

Дідківського Анатолія Олександровича,

Домбровського Івана Петровича,

Кампа Володимира Михайловича,

Колоса Михайла Івановича,

Лилака Дмитра Дмитровича,

Маркуш Марії Андріївни,

Мачужак Ярослави Василівни,

Нікітіна Юрія Івановича — доповідача,

Овчаренка В’ячеслава Андрійовича,

Стецюка Петра Богдановича,

Шишкіна Віктора Івановича,

за участю представника суб’єкта права на конституційне подання Ставнійчук Марини Іванівни — Представника Президента України у Конституційному Суді України, Постійного представника Верховної Ради України у Конституційному Суді України Селіванова Анатолія Олександровича, Постійного представника Кабінету Міністрів України у Конституційному Суді України Німченка Василя Івановича

розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням Президента України щодо офіційного тлумачення положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України.

Приводом для розгляду справи відповідно до статей 39, 41 Закону України “Про Конституційний Суд України” стало конституційне подання Президента України.

Підставою для розгляду справи згідно зі статтею 93 Закону України “Про Конституційний Суд України” є практична необхідність в офіційному тлумаченні положення частини восьмої статті 83 Конституції України.

Заслухавши суддю-доповідача Нікітіна Ю.І., пояснення Ставнійчук М.І., Селіванова А.О., Німченка В.І. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України

у с т а н о в и в:

1. Суб’єкт права на конституційне подання — Президент України — звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням дати офіційне тлумачення положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України.

Практичну необхідність у роз’ясненні норми частини восьмої статті 83 Конституції України глава держави обґрунтовує неоднозначним розумінням цієї норми суб’єктами реалізації відповідних повноважень, що є підставою для її офіційного тлумачення Конституційним Судом України.

2. Свої позиції стосовно предмета конституційного подання висловили Голова Верховної Ради України, Прем’єр-міністр України, науковці Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Львівського національного університету імені Івана Франка, Одеської національної юридичної академії.

3. Вирішуючи порушене у конституційному поданні питання, Конституційний Суд України виходить з такого.

3.1. Україна є республікою; носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади (частини перша, друга статті 5 Конституції України). Визначальне значення для функціонування демократичної держави, її республіканських засад має встановлений Основним Законом України порядок формування органів державної влади, зокрема періодичність їх обрання та призначення.

Конституція України після внесення до неї змін Законом України від 8 грудня 2004 року N 2222-IV закріпила новий порядок призначення Прем’єр-міністра України та формування складу Кабінету Міністрів України, за яким Прем’єр-міністр України призначається Верховною Радою України за поданням Президента України; кандидатуру для призначення на посаду Прем’єр-міністра України вносить Президент України за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, або депутатської фракції, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України; Міністр оборони України, Міністр закордонних справ України призначаються Верховною Радою України за поданням Президента України, інші члени Кабінету Міністрів України призначаються Верховною Радою України за поданням Прем’єр-міністра України (частини друга, третя, четверта статті 114).

Згідно з пунктом 9 частини першої статті 106 Конституції України Президент України вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України подання про призначення Верховною Радою України Прем’єр-міністра України в строк не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після одержання такої пропозиції.

Таким чином, Конституція України визначила коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України як окремого суб’єкта, який бере участь у формуванні Кабінету Міністрів України, із самостійними конституційно визначеними повноваженнями. Основний Закон України уповноважує коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформовану відповідно до частин шостої, сьомої статті 83 Конституції України, вносити Президенту України пропозиції щодо кандидатури Прем’єр-міністра України та пропозиції Прем’єр-міністру України щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.

3.2. Згідно з Конституцією України у Верховній Раді України за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України (частина шоста статті 83).

Конституційний Суд України у Рішенні від 17 вересня 2008 року N 16-рп/2008 (справа про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України) встановив, що визначення словосполучення “коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України” має ґрунтуватися на конституційній основі, поєднуючи в собі політичні і правові аспекти формування коаліції депутатських фракцій, організації та припинення її діяльності, зокрема враховувати і основну мету її створення, закріплену в частині восьмій статті 83, пункті 9 частини першої статті 106, частині третій статті 114 Конституції України, — формування Уряду України (абзац другий підпункту 3.2 пункту 3 мотивувальної частини).

Саме участь коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України у формуванні Кабінету Міністрів України, передбачена частиною восьмою статті 83 Конституції України, належить виключно до її конституційних повноважень.

За частиною сьомою статті 83 Конституції України коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України, що проводиться після чергових або позачергових виборів Верховної Ради України, або протягом місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.

Отже, цією нормою передбачено можливість формування коаліції депутатських фракцій як у новообраній Верховній Раді України, так і в разі припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України (наступна коаліція), тобто впродовж періоду діяльності Верховної Ради України відповідного скликання.

3.3. Системний аналіз положень частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частини третьої статті 114 Конституції України свідчить, що поняття “коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформована відповідно до статті 83 Конституції України”, включає як коаліцію депутатських фракцій, створену у новообраній Верховній Раді України, так і коаліцію депутатських фракцій, сформовану у разі припинення діяльності попередньої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.

Основний Закон України також передбачає участь коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, створеної у разі припинення діяльності попередньої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, у формуванні Кабінету Міністрів України, що здійснюється шляхом реалізації нею визначених частиною восьмою статті 83 повноважень стосовно внесення відповідно до Конституції України пропозицій Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України, а також відповідно до Конституції України щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України через визначений Конституцією України механізм призначення Прем’єр-міністра України, інших членів Кабінету Міністрів України (пункт 9 частини першої статті 106, частини третя, четверта статті 114).

Саме таким чином втілюється основна мета створення коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, її конституційні повноваження як суб’єкта формування уряду та забезпечується політико-правовий зв’язок існуючої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України.

Конституційний Суд України дійшов висновку, що внесення пропозицій Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України та кандидатур до складу Кабінету Міністрів України належить виключно до повноважень коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150, 153 Конституції України, статтями 51, 63, 67, 69, 93, 95 Закону України “Про Конституційний Суд України”, Конституційний Суд України

в и р і ш и в:

1. В аспекті конституційного подання

положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України слід розуміти так, що внесення пропозицій відповідно до Конституції України Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України та щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України належить виключно до повноважень коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої згідно з частинами шостою, сьомою статті 83 Конституції України.

2. Рішення Конституційного Суду України є обов’язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.

Рішення Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у “Віснику Конституційного Суду України” та в інших офіційних виданнях України.

                                        КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ

 

 

                           ОКРЕМА ДУМКА

 

судді Конституційного Суду України Кампа В.М.

стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі

за конституційним поданням Президента України

       ( n0006100-09 ) щодо офіційного тлумачення положення

частини восьмої статті 83 Конституції України

        ( 254к/96-ВР ) у системному зв'язку з положеннями

частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої,

четвертої статті 114 Конституції України

1. У Рішенні від 28 квітня 2009 року N 8-рп/2009 (далі -

Рішення) Конституційний Суд України дав тлумачення положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України. Згідно з позицією Конституційного Суду України зазначені положення слід розуміти так, що внесення пропозицій відповідно до Конституції України Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України та щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України належить виключно до повноважень коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої згідно з частинами шостою, сьомою статті 83 Конституції України.

На підставі статті 64 Закону України “Про Конституційний Суд України” вважаю за доцільне висловити окрему думку стосовно деяких положень Рішення.

2. Конституційний Суд України, даючи тлумачення зазначених положень Конституції України, обійшов увагою питання практики їх застосування коаліціями депутатських фракцій у Верховній Раді України. Ця практика підтверджує наявність фактів як добросовісного, так і недобросовісного їх застосування. Власне, такий дуалізм застосування цих положень Конституції України і став підставою для відкриття конституційного провадження у справі.

Аналізуючи відповідні положення Конституції України, практику Конституційного Суду України, єдиний орган конституційної юрисдикції у цій справі повинен був з’ясувати причини недобросовісного застосування положень Конституції України, які він тлумачив, та вжити конституційних заходів для їх усунення. Однією з головних причин такого застосування, на мою думку, є невиконання окремими учасниками коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, зокрема їх представниками на керівних посадах в органах законодавчої та виконавчої влади, угоди про цю коаліцію, насамперед, її положень про порядок припинення діяльності такої коаліції, в тому числі про відставку цих представників.

3. Очевидно, що у разі коли одна угода про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України не вичерпала свою дію, не можна впроваджувати наступну угоду вже іншої коаліції депутатських фракцій, тому що незакінченість дії однієї угоди про коаліцію може перешкоджати реалізації іншої. Ця колізія угод носить правовий, а не політичний характер, оскільки зазначені угоди містять конвенційні норми конституційного права (1), що відповідно до принципу верховенства права мають обов’язковий характер для їх учасників тощо та можуть захищатися позасудовими і судовими способами (2). Так, одним із проявів верховенства права є те, що “право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об’єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України” (абзац другий підпункту 4.1. пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 2 листопада 2004 року N 15-рп/2004). Отже, угоду про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України слід розглядати як акт, що має правову природу, хоча цим і не вичерпується.

_______________

(1) Про конвенційні норми конституційного права XIX ст., напр., див.: Дайси А.В. Основы государственного права Англии. Введение в изучение английской конституции. — М., 1907. — С. 28

(2) Така правова позиція відрізняється від підходів, поширених у країнах європейської демократії, де традиція парламентаризму, включаючи виконання угод, має сталий характер.

Щодо способів захисту положень угоди про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України, то ними можуть бути внутрішні, позасудові, наприклад, арбітраж, звернення до авторитетних вчених тощо. Судові способи такого захисту відповідно до статті 124 Конституції України поширюються на всі правовідносини, що виникають у державі, в тому числі — коаліції депутатських фракцій.

Таким чином, правова колізія угод про коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України повинна вирішуватися не інакше як у порядку, визначеному чинним законодавством.

4. Особливу увагу Конституційного Суду України у цій справі повинні були привернути положення угод про коаліції депутатських фракцій, що передбачають відставку представників цих фракцій з керівних посад в органах законодавчої та виконавчої влади. Відповідно до статті 61 Закону України “Про Конституційний Суд України” єдиний орган конституційної юрисдикції зобов’язаний був перевірити конституційність постанов Верховної Ради України, які не втратили чинність через невиконання цими представниками своїх зобов’язань щодо відставки у разі припинення діяльності відповідної коаліції депутатських фракцій.

Отже, Конституційний Суд України повинен забезпечувати верховенство права в додержанні кожної угоди учасниками коаліції депутатських фракцій, їх представниками на керівних посадах в органах законодавчої та виконавчої влади. Фактично йдеться про забезпечення Конституційним Судом України конституційного механізму належного здійснення будь-якої угоди про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України.

Крім того, підтвердження Конституційним Судом України обов’язкового характеру угоди про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України та можливість захисту її положень мало б наслідком забезпечення встановленого частиною восьмою статті 83 Конституції України, як зазначено в Рішенні, “виключного конституційного повноваження” коаліції депутатських фракцій вносити Президенту України пропозицій щодо кандидатури Прем’єр-міністра України та призначеному Верховною Радою України Прем’єр-міністру України — кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.

Вважаю, що в мотивувальній частині Рішення Конституційного Суду України необхідно було зазначити, що внесення новоствореною коаліцією депутатських фракцій пропозицій Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України можливе лише після виконання умов угоди, зокрема, щодо припинення повноважень обраних чи призначених за ініціативою попередньої коаліції депутатських фракцій їх представників на керівних посадах в органах законодавчої і виконавчої влади.

Суддя Конституційного Суду України В.КАМПО

ОКРЕМА ДУМКА

судді Конституційного Суду України Домбровського І.П.

стосовно Рішення Конституційного Суду України

у справі за конституційним поданням Президента України

       ( n0006100-09 ) щодо офіційного тлумачення положення

частини восьмої статті 83 Конституції України

        ( 254к/96-ВР ) у системному зв'язку з положеннями

частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої

          статті 114 Конституції України ( 254к/96-ВР )

У резолютивній частині Рішення від 28 квітня 2009 року N 8-рп/2009 (далі — Рішення) за конституційним поданням Президента України Конституційний Суд України (далі — Суд) зазначив таке: “В аспекті конституційного подання положення частини восьмої статті 83 Конституції України у системному зв’язку з положеннями частин шостої, сьомої статті 83, пункту 9 частини першої статті 106, частин третьої, четвертої статті 114 Конституції України слід розуміти так, що внесення пропозицій відповідно до Конституції України Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України та щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України належить виключно до повноважень коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої згідно з частинами шостою, сьомою статті 83 Конституції України “.

У конституційному поданні Президент України звернувся до Суду з клопотанням дати офіційне тлумачення частини восьмої статті 83 Конституції України щодо необхідності внесення новоствореною коаліцією депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованою відповідно до статті 83 Конституції України після припинення діяльності попередньої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, пропозицій Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України, а після призначення Прем’єр-міністра України — Прем’єр-міністру України щодо кандидатур до складу Кабінету Міністрів України.

Практичну необхідність такого тлумачення він обґрунтував тим, що 18 грудня 2008 року Голова Верховної Ради України офіційно оголосив про підписання угоди про створення нової коаліції, однак до цього часу новостворена коаліція не внесла подання Президенту України щодо кандидатури Прем’єр-міністра України.

У статтях 147, 150 Конституції України

визначено повноваження Суду давати офіційне тлумачення положень Конституції України та законів України.

У Конституції України визначення поняття терміна “офіційне тлумачення” немає. Певною мірою про це йдеться у статті 93 Закону України “Про Конституційний Суд України”, де зазначено про “практичну необхідність у з’ясуванні або роз’ясненні, офіційній інтерпретації положень Конституції України і законів України”.

У теорії конституційного права під тлумаченням положень Конституції України (законів) розуміється:

- з’ясування і наступне роз’яснення волі законодавця в конкретному змісті конституційного (законодавчого) положення, тобто виявлення дійсного змісту такого положення;

- роз’яснення справжнього смислу (змісту) права, що здійснюється компетентним суб’єктом в особливому порядку, встановленому законодавством, та має для всіх інших суб’єктів права обов’язковий характер.

Офіційне тлумачення Конституції України

(законів) — це діяльність уповноваженого органу держави з роз’яснення змісту норми шляхом усунення неточностей в її розумінні, з’ясування сенсу норми з метою її реалізації та пристосування до потреб держави і суспільства.

З наведеного випливає, що офіційне тлумачення, зокрема у цій справі, мало за мету з’ясування і роз’яснення істинного змісту положення частини восьмої статті 83 Конституції України в аспекті порушеного у конституційному поданні Президента України питання і надання такому розумінню офіційного характеру.

Прийняття Судом Рішення по суті свідчить про необхідність такого тлумачення, яке мало знайти своє обґрунтування у мотивувальній частині, а чітке і зрозуміле формулювання — у резолютивній.

Аналіз як мотивувальної, так і резолютивної частин Рішення свідчить, на мою думку, про те, що саме такого чіткого і зрозумілого тлумачення немає.

Так, в підпунктах 3.1, 3.2, 3.3 пункту 3 мотивувальної частини Рішення фактично розкрито зміст положень статей 5, 83 (частини шоста, сьома, восьма), 106 (пункт 9 частини першої), 114 (частини друга, третя, четверта) Конституції України, зроблено посилання на одне із рішень Суду і висновок про те, що створена у разі припинення діяльності попередньої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України нова коаліція має такі ж повноваження щодо формування Кабінету Міністрів України, як і попередня.

У відкритій частині пленарного засідання під час виступів учасників конституційного провадження, як і в досліджуваних матеріалах справи, порушувалося питання щодо особливостей реалізації новоствореною коаліцією одного і того ж скликання Верховної Ради України повноважень щодо формування Кабінету Міністрів України з визначеними у Конституції України підставами припинення його діяльності як умови для формування нового складу (стаття 115 Конституції України). Однак це питання залишилося поза увагою Суду.

Що ж стосується резолютивної частини Рішення Суду, то в ній, крім викладення змісту суто конституційних положень, є тільки посилання на те, що встановлені у частині восьмій статті 83 Конституції України повноваження коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України належать “виключно” саме їй (тобто нікому іншому), хоча питання про необхідність у такому тлумаченні Президентом України не порушувалося, і не було такої необхідності.

Таке викладення резолютивної частини Рішення не усуває суперечностей у розумінні зазначеного положення Конституції України між суб’єктами відповідних правовідносин, які існували і стали підставою для відкриття конституційного провадження та розгляду справи.

Суддя Конституційного Суду України І.ДОМБРОВСЬКИЙ

(Тексти окремих думок взято з сайту Конституційного Суду України)

 

 Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/polit/1_113.html


Попередня статтяНаступна стаття


[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"