ГЛАВА
XXIII.
МАРАЗМИ
ПЕНСІЙНОГО СТРАХУВАННЯ
|
ОБ'ЄКТ ОБКЛАДАННЯ ВНЕСКАМИ НА ЗАГАЛЬНООБОВ'ЯЗКОВЕ ДЕРЖАВНЕ ПЕНСІЙНЕ СТРАХУВАННЯ ДЛЯ СТАВОК 1-2% І 32% ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ МІЖ СОБОЮЯк це не дивно, об’єкти нарахування внесків на пенсійне страхування за ставками 1-2% та 32% іноді відрізняються між собою. Так, відповідно до п.1 ст. 19 Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-ІV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон №1058) роботодавці нараховують внески на пенсійне страхування на суми фактичних витрат на оплату праці, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України “Про оплату праці”, виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладанню податком на доходи фізичних осіб, а також суми оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності , яка здійснюється за рахунок роботодавця й суми допомоги по тимчасовій непрацездатності. Розмір внесків на пенсійне страхування в цьому випадку передбачений п.4.1 Інструкції “Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України”, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. N 21-1 й складає 32% Для застрахованих осіб відповідно до п. 2 ст. 19 Законe №1058 пенсійні внески нараховуються на всі суми сукупного оподатковуваного доходу (прибутку) застрахованих осіб, а для осіб, які беруть добровільну участь, - на суми, визначені договором про добровільну участь без належності до фонду оплати праці. В цьому випадку за п.4.4 Інструкції №21-1 розмір внесків складає 1-2% - в залежності від розміру доходу (до 150 грн. або вище). Отже об’єкт для нарахування (утримання) внесків на пенсійне страхування за ставкою 32% та 1-2% може відрізнятись тим, що деякі виплати можуть оподатковуватись податком з доходів фізичних осіб, але не включатись до фонду оплати праці. В такому випадку буде проводитись утримання внесків за ставкою 1-2%, але не буде проводитись нарахування внесків за ставкою 32% (адже для нарахування внесків на пенсійне страхування повинна виконуватись дві умови – включення витрат до фонду оплати праці при одночасному оподаткуванні податком з доходів фізосіб). Наприклад, одному із працівників, заробітна плата якого складає 600 грн. було надано 1 лютого 2005 року нецільову матеріальну допомогу в розмірі 500 грн на лікування. В цьому випадку сума матеріальної допомоги підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб на загальних підставах, оскільки заробітна плата працівника складає 600 грн., що є більшє за 570 грн, то він не має права на застосування соціальної пільги. А тому за пп..9.7.3 Закону про податок з доходів фізичних осіб така матеріальна допомога підлягає оподаткуванню податком з доходів. Однак така допомога за п.3.31 Інструкції зі статистики заробітної плати не включається до фонду оплати праці, оскільки цей пункт передбачає, що до фонду оплати праці не відноситься матеріальна допомога разового характеру, що надається підприємством окремим працівникам у зв'язку із сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, поховання. Таким чином, в наведеному прикладі необхідно провести утримання до Пенсійного фонду внесків в розмірі 2%, оскільки сума допомоги оподатковується податком з доходів фізосіб, але нарахування на суму допомоги за ставкою 32% проводити не потрібно, оскільки ця допомога не включається фонду оплати праці. Віталій МОСЕЙЧУК, Ольга РОМАШКО
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ ЛИСТвід 14.02.2005 р. N 1462/04 Пенсійний фонд України розглянув лист щодо сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і повідомляє в порядку поставлених питань. 1. Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, до яких належать страхувальники та Пенсійний фонд, регулюються Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон). Виключно цим Законом визначаються порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків. Статтею 19 Закону визначено об'єкт для нарахування страхових внесків до солідарної системи: для роботодавців - це суми фактичних витрат на оплату праці працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", виплати винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб, а також суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю. Отже, сума виплати є об'єктом для нарахування страхових внесків за наявності двох умов: вона повинна належати до фонду оплати праці та до загального місячного оподатковуваного доходу. 2. Враховуючи, що згідно зі статтею 19 Закону об'єктом для нарахування внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування є суми винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, то і на суми винагород, виплачених за виконання авторського договору замовлення, внески нараховуються на загальних підставах.
Надруковано:
Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/pens/23_8.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|