ГЛАВА IIІ. МАРАЗМИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ТА ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА |
|||||||
ЗА КОРУПЦІЮ ЗАКОНОДАВСТВОМ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО ТАКОГО ВИДУ ПОКАРАННЯ ЯК ЗВІЛЬНЕННЯKорупцією є діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, спрямована на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг (ст. 1 Закону України «Про боротьбу з корупцією» від 05.10.95 № 356/95-ВР із змінами та доповненнями (далі — Закон). Kорупція становить сукупність різних за характером та ступенем суспільної небезпеки, але єдиних за своєю суттю корупційних правопорушень, а також порушень етики поведінки посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування, пов’язаних з вчиненням цих правопорушень. Виділяються кримінальні, адміністративні, дисциплінарні та конституційні корупційні правопорушення. Найбільш небезпечними з них є правопорушення кримінального характеру — корупційні злочини. Kорупційні правопорушення можуть здійснюватися у різних формах (одержання хабара, неправомірне втручання у діяльність інших державних органів або посадових осіб, надання незаконних переваг фізичним або юридичним особам під час підготовки і прийняття відповідних рішень тощо), але вони завжди пов’язані з неправомірним використанням відповідними особами наданих їм влади або службових повноважень. До корупційних діянь належать:
Під матеріальними благами розуміються матеріальні умови життєдіяльності, які здатні забезпечити достаток, матеріальне благополуччя, задовольнити матеріальні інтереси. Під матеріальними послугами розуміються будь-які дії майнового характеру, тобто дії, які потребують певних затрат праці для збільшення або поліпшення якості майна, а отже, мають свою грошову оцінку. Отримання таких послуг пов’язане з витратами майнового характеру (певного майна чи праці). При вчиненні ж корупційного діяння зацікавлена особа одержує такі блага без витрати ним свого майна і своєї праці за рахунок коштів держави або інших осіб. Такими послугами можуть бути: отримання коштів або матеріальних цінностей, у тому числі будівельних матеріалів та запчастин, для проведення ремонту квартири, транспортного засобу, побутової техніки, будівництва будинку, виконання робіт щодо догляду за літніми громадянами, дитиною тощо. Під пільгами розуміється звільнення тих чи інших осіб від відповідних рівних для усіх або для певних категорій громадян обов’язків або встановлення для них додаткових прав. Умови і порядок надання соціальних пільг в Україні регулюються Законом «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 5 жовтня 2000 року № 2017-III. Інші переваги — це переваги (привілеї, додаткові гарантії), які не охоплюються поняттям «пільги», але ставлять певну особу в нерівне становище з іншими особами. Вони можуть полягати, зокрема, у праві на позачергове або першочергове одержання матеріальних благ чи послуг або пільг, які належать особі за законом. Наприклад, як отримання переваги може бути розцінене одержання квартири від держави особою, яка хоча і перебувала на обліку як така, що має право на першочергове одержання житла, але у відповідному списку таких осіб не була першою, тобто фактично одержала житло поза чергою. Незаконним визнається таке одержання особою матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг, яке взагалі не передбачене для неї (на яке вона за законом не має права), або, хоча й передбачене, але було одержане нею з порушенням встановленого законом порядку (в обхід закону). Особливою формою (специфічним, замаскованим способом) незаконного одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг є прийняття чи одержання предметів (послуг) шляхом їх придбання за ціною (тарифом), яка є істотно нижчою від їх фактичної (дійсної) вартості. За таких обставин особа приймає (одержує) предмети чи послуги за фіктивною вартістю. В результаті цієї фіктивності одержувач предметів чи послуг виграє матеріально. Він не сплачує за предмет чи послугу ту ціну, яка є дійсною і яку за них сплачують інші особи. При цьому зменшення для нього вартості предмета (послуги) відбувається у зв’язку з виконанням ним функцій держави. Kорупційні діяння, відповідальність за які встановлена ст. 1 Закону вважаються закінченими з моменту незаконного одержання особою, уповноваженою на виконання функцій держави, матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг або з моменту одержання такою особою кредитів або позичок, придбання цінних паперів, нерухомості або іншого майна з використанням при цьому пільг чи переваг, не передбачених чинним законодавством. Під іншими правопорушеннями, пов’язаними з корупцією, слід розуміти передбачені Законом порушення спеціальних обмежень (ст. 5), вимог фінансового контролю (статті 6, 9), невжиття заходів щодо боротьби з корупцією (ст. 10), невиконання обов’язків по боротьбі з корупцією (ст. 11). Відповідальність правопорушення, що мають «корупційний характер», тягнуть за собою адміністративну (наприклад, ст. 184-1 «Неправомірне використання державного майна» Kодексу України про адміністративні правопорушення) або кримінальну відповідальність (наприклад, ст. 364 «Зловживання владою або службовим становищем», ст. 365 «Перевищення влади або службових повноважень», ст. 368 «Одержання хабара» Kримінального кодексу України, ст. 191 KK України «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем») тощо. До порушень спеціальних обмежень стосовно державних службовців або інших осіб, уповноважених на виконання функцій держави, відносять:
Таким чином за корупцію передбачено адміністративну, дисциплінарну та кримінальну відповідальність. Головне управління державної служби України в Наказі від 01.09.1999 N 65 "Про Довідник типових професійних характеристик посад державних службовців (випуск 76)" говорить, що дисциплінарна відповідальність – це обов'язок державного службовця відповідати за здійснений ним дисциплінарний вчинок та нести міру стягнення, передбачену чинним законодавством. До службовців, крім дисциплінарних стягнень (зауваження, догана, сувора догана), передбачених чинним законодавством про працю України, можуть застосовуватися і такі дисциплінарні заходи: попередження про неповну службову відповідність; затримка до одного року у присвоєнні чергового рангу або у призначенні на вищу посаду. В окремих випадках особи, винні у порушенні законодавства про державну службу, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством. Таким чином Закон України “Про боротьбу з корупцією”, а також Закон України “Про державну службу” та Кодекс законів про працю тощо передбачають різні види покарань за корупцію, крім елементарного – звільнення. Це є зайвий доказ, що Україна є корумпованою державою вже на рівні законодавства. І лише лише з 2010 року корупціонерів можна звільняти. Це передбачено Законом України від 11.06.2009 р. № 1506-VI “Про засади запобігання та протидії корупції”, який чиннимі з дня його опублікування (18.07.2009 р.), але вводиться Закон в дію з 1 січня 2010 року. За його статтею 19 особа, щодо якої винесено постанову про притягнення як обвинуваченої у вчиненні злочину у сфері службової діяльності або складено протокол про вчинення адміністративного корупційного правопорушення, пов'язаного з порушеннями обмежень, передбачених пунктами 1-3 частини першої статті 4, статтею 5 цього Закону, в тому числі в юридичних особах приватного права, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом, до розгляду справи судом, якщо інше не передбачено Конституцією України.
2. Дострокове припинення повноважень особи на виборній посаді,
звільнення особи з посади, що здійснюється Президентом України, Верховною Радою
України, Кабінетом Міністрів України, звільнення з військової служби військової
посадової особи, яку притягнуто до відповідальності за корупційне
правопорушення, проводиться відповідно до законодавства. Віталій МОСЕЙЧУК Див. також На службі в податкових органах продовжують працювати 79 співробітників, які притягалися за корупцію Дію Законів про запобігання та протидію корупції відстрочили Звільнені чесні чиновники через Закон про корупцію іноді не можуть працевлаштуватися протягом року ____________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/payment/3_36.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|