ГЛАВА IIІ. МАРАЗМИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ТА ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА |
|||||||||||||
ВІДРАХУВАННЯ З ВИХІДНОЇ ДОПОМОГИ НЕ ЗДІЙСНЮЮТЬСЯ. АЛЕ З МЕТОЮ ОПОДАТКУВАННЯ ВИХІДНА ДОПОМОГА РОЗГЛЯДАЄТЬСЯ ЯК ЗАРОБІТНА ПЛАТА І ПОДАТОК УТРИМУЄТЬСЯНагадаємо зміст статті 44
Кодексу законів про працю. При припиненні трудового
договору з підстав, зазначених у пункті 6 статті 36 та
пунктах 1, 2 і 6 статті 40 цього Кодексу, працівникові виплачується вихідна
допомога у розмірі не менше середнього місячного заробітку; у разі призову або
вступу на військову службу, направлення на альтернативну (невійськову) службу
(пункт 3 статті 36) - не менше двомісячного середнього заробітку; внаслідок
порушення власником або уповноваженим ним органом законодавства про працю,
колективного чи трудового договору (статті 38 і 39) - у розмірі, передбаченому
колективним договором, але не менше тримісячного середнього заробітку. Відповідно до статті 129
КЗпП України відрахування з вихідної допомоги не
здійснюються. Однак ДПАУ в Листі від 25.05.2004 р.
№9402/7/17-3117 "Про деякі питання оподаткування доходів фізичних осіб"
нагадує, що, враховуючи положення абзацу третього пункту 1.1 статті 1
Закону
про податок з доходів фізичних осіб, з
метою оподаткування податком вихідна допомога розглядається як заробітна плата. Стаття 44 Кодексу
законів про працю. Вихідна допомога
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 25.05.2004 р. N 9402/7/17-3117
Державна податкова адміністрація України розглянула лист стосовно порушених в ньому питань і повідомляє. 1. Законом України від 22 травня 2003 року за N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб" (пп. 4.3.24 п. 4.3 ст. 4, далі - Закон), який набрав чинності з 1 січня 2004 року, установлено, що до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку не включаються (не підлягають відображенню в його річній податковій декларації) доходи у вигляді вартості путівок на відпочинок, оздоровлення та лікування на території України такого платника податку або його дітей віком до 18 років, які надаються йому безоплатно або із знижкою (у розмірі такої знижки) професійною спілкою, до якої зараховуються профспілкові внески такого платника податку - члена такої професійної спілки, створеної за законодавством України, або за рахунок коштів відповідного фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування. Путівки, що надаються платнику податку в іншому порядку, зокрема, за рахунок коштів підприємства - працедавця, розглядаються з метою оподаткування як додаткове благо, отримане таким платником податку від його працедавця, що підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб на загальних підставах з урахуванням вимог пункту 3.4 статті 3 Закону (пп. 4.2.9 "е" п. 4.2 ст. 4 Закону). 2. Згідно із Законом (п. 1.2 ст. 1), до отримуваних працівниками від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності доходів відноситься безоплатне надання їм у користування, зокрема, проїзних квитків на проїзд у міському пасажирському транспорті або відшкодування працівникам вартості проїзду в міському пасажирському транспорті. За умови, якщо специфіка роботи підприємства вимагає для виконання службових обов'язків переміщення (поїздки) працівників від основного місця роботи до іншого об'єкта, що засвідчується відповідними документами (розпорядження керівника підприємства щодо такого виїзду, фактичними маршрутними листами), вартість придбаних підприємством проїзних квитків, які персонально не розподіляються між працівниками, а видаються їм за необхідності для виконання виробничих завдань (у зв'язку зі специфікою роботи), а також суми, відшкодовані працівникам за проїзд під час виконання ними службових обов'язків, які за специфікою виконуваної роботи вимагають переміщення цих працівників від одного об'єкта до іншого, з метою оподаткування розглядається з урахуванням положень підпункту 4.3.2 пункту 4.3 статті 4 Закону і не є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичний осіб. 3. Згідно із підпунктом 4.3.22 пункту 4.3 статті 4 Закону не підлягають включенню до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку його працедавцем за рахунок коштів, що залишаються після оподаткування такого працедавця податком на прибуток підприємств, за наявності відповідних підтверджуючих документів, крім витрат, зазначених у підпунктах "а" - "з" підпункту 5.3.4 пункту 5.3 статті 5 Закону. Згідно із Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" (пп. 2.1.1 п. 2.1 ст. 2), платниками податку на прибуток є з числа резидентів - суб'єкти господарської діяльності, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи, організації, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку як на території України, так і за її межами. 4. Згідно із Законом (пп. 4.2.1 п. 4.2 ст. 4), до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу з метою оподаткування податком з доходів фізичних осіб включаються, зокрема, доходи у вигляді заробітної плати, інші виплати та винагороди, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору, крім переліку доходів, що не включаються до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу, тобто не підлягають оподаткуванню, наведеного у пункті 4.3 статті 4 Закону. У згаданому переліку не зазначені суми одноразової грошової виплати громадянам похилого віку у зв'язку з виходом на пенсію, що здійснюються за рішенням трудового колективу за рахунок коштів підприємства відповідно до статті 15 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та громадян похилого віку", та суми грошової допомоги, що виплачуються державним службовцям відповідно до частини п'ятої статті 37 Закону України "Про державну службу", тому з метою оподаткування податком з доходів фізичних осіб ці суми включаються до місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку і підлягають оподаткуванню при їх виплаті на загальних підставах (п. 7.1 ст. 7 Закону). 5. Згідно із підпунктом 4.3.1 пункту 4.3 статті 4 Закону не є об'єктом оподаткування лише суми компенсацій, які отримуються платником податку відповідно з бюджетів, Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового соціального страхування згідно із законом. Суми вихідної допомоги, що виплачуються працівникові у встановленому законом розмірі згідно із статтею 44 Кодексу законів про працю України, при припиненні трудового договору з підстав, зазначених у пункті 6 статті 36 та пунктах 1, 2, 6 статті 40 цього Кодексу, виплата яких провадиться у зв'язку з умовами дотримання трудового договору за рахунок підприємства, враховуючи положення абзацу третього пункту 1.1 статті 1 Закону, з метою оподаткування податком розглядаються як заробітна плата. 6. З підстав, визначених підпунктом 4.3.1 пункту 4.3 статті 4 Закону, не оподатковується податком з доходів фізичних осіб допомога на поховання, що виплачується за рахунок коштів фонду загальнообов'язкового соціального страхування у порядку та розмірах, встановлених Законом України від 18.01.2001 за N 2240-III "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням". Крім зазначеної допомоги на поховання. Закон встановлює (пп. 4.3.21 п. 4.3 ст. 4 Закону), що не включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на поховання платника податку будь-якою фізичною особою чи благодійною організацією, та у подвійному розмірі суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 - у разі надання такої допомоги працедавцем такого померлого платника податку за його останнім місцем роботи (у тому числі перед виходом на пенсію). На сьогодні ця сума становить 1020 гривень (365 грн. х 2 х 1,4). Сума перевищення над такою сумою, за її наявності, підлягає оподаткуванню при її виплаті за ставкою, встановленою пунктом 7.1 статті 7 цього Закону. У разі надання працівнику матеріальної допомоги у зв'язку зі смертю члена його сім'ї, її суми при оподаткуванні слід розглядати з урахуванням положень підпункту 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону. 7. Як було зазначено вище, до доходів, одержаних з джерел походження з України, відноситься заробітна плата, визначення якої наведено у підпункті 1.3 та абзаці третьому пункту 1.1 статті 1 Закону. Зокрема, для цілей цього Закону під терміном "заробітна плата" розуміються також інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму, до яких відносяться і допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, та в інших випадках, визначених у статті 35 Закону України від 18.01.2001 за N 2240-III "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням", а також на період відпуски у зв'язку з вагітністю та пологами, що надається у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати і виплачується у відповідному розмірі середньої заробітної плати. Враховуючи викладене та те, що згідно з останнім абзацом підпункту 4.3.1 пункту 4.3 статті 4 Закону така допомога є об'єктом оподаткування, то для цілей цього Закону з метою оподаткування податком з доходів фізичних осіб вона розглядається як заробітна плата і враховується у відповідному звітному місячному періоді, до якого, крім того, застосовується податкова соціальна пільга.
____________
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|