Обов’язкового медичного страхування немає вже понад 10 років, хоча воно може підняти лікарні та замінити соцстрахування з тимчасової втрати працездатності та з нещасного випадку на виробництвіЗгідно ст. 49 Конституції України кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. На практиці хворі та їхні родичі мусять платити і за ліки, і за аналізи, і за процедури, і лікарю особисто. Відносно безкоштовним є перебування у лікарняних ліжках. Цю проблему безгрошів’я можна було би вирішити медичним страхуванням, на жаль нині в Україні є лише добровільне медичне страхування від низки страхових компаній, а загальнообов'язкового медичного страхування наразі нема. Народження медичного страхування передбачено Указами Президента України від 08.08.2000 р. N 963 "Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України"; від 24.05.2000 р. N 717/2000 "Про Основні напрями соціальної політики на період до 2004 року"; від 15.08.2001 р. N 637 "Про Стратегію подолання бідності"; від 07.08.2002 р. N 969/99 "Про Основні напрями політики щодо грошових доходів населення", від 7.12.2000 р. N 1313/2000 "Про Концепцію розвитку охорони здоров'я населення України"; від 03.08.99 р. N 958/99 "Про Основні напрями державної політики розвитку трудового потенціалу, а також Послання Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002 - 2011 роки". Основи законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування з 1998 року визначають медичне страхування складовою частиною системи загальнообов'язкового державного соціального страхування, правові та організаційні засади якого визначаються законом. Станом на січень 2009 року законодавство України відповідного закону не містить, і, на жаль, відповідного Закону, не буде ще з років 5-7, тобто обов’язкового медичного страхування немає вже понад 10 років, а український народ вимирає в основному від хвороб. Існує низка законопроектів щодо запровадження в Україні загальнообов'язкового державного медичного, які схожі між собою. Згідно проектів обов'язковому медичному страхуванню підлягають всі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Страхувальниками за обов'язковим державним медичним страхуванням визнаються: роботодавці - для найманих працівників; навчальні заклади - для осіб, які навчаються; органи місцевого самоврядування - для непрацюючих осіб; фонди соціального страхування - для осіб, що отримують матеріальне забезпечення за рахунок коштів фондів соціального страхування. Згідно проектів страхові внески сплачуватимуться до окремого Фонду медичного страхування. Їх розмір щороку має визначати Верховна Рада України. Кошти Фонду медичного страхування будуть використовуватись для оплати медичних послуг, що надаються застрахованим особам. Перелік медичних послуг має визначатись окремим законом. Реалізація положень проекту дозволить запровадити новий механізм фінансування системи охорони здоров'я, в основу якого покладено модель обов'язкового соціального страхування. Досвід розвинених країн світу свідчить про оптимальність такого підходу, оскільки він забезпечує високу якість медичних послуг та дотримання соціальних гарантій у сфері охороні здоров'я. Населенню забезпечується гарантований обсяг медичної допомоги, передбачений програмою загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування, що затверджується на рівні держави. Незважаючи на позитивну спрямованість проектів слід зауважити, що реалізація їх положень у сучасному вигляді призведе до суттєвого підвищення податкового тиску на суб'єктів підприємницької діяльності. В зв'язку з цим, запровадження ще одного виду внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування доцільно здійснювати лише в комплексі з одночасним переглядом ставок на інші види загальнообов'язкових платежів з метою уникнення підвищення загального рівня оподаткування. Але насправді медичне страхування має в себе включати як страхування з тимчасової втрати працездатності, оскільки це теж в хвороби, роди та вагітність, тобто медична сфера, а також соціальне страхування з нещасних випадків на виробництві та щодо професійних захворювань, що теж належить до медичної сфери. І е слід буде збільшувати страхових внесків... Але, вочевидь, загибель власного народу від нестачі медичної допомоги є більш важливою. Впровадження загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування змінює умови фінансування і діяльності медичних закладів. Медичні заклади стають самостійними суб'єктами господарювання. Їх фінансування здійснюватиметься за конкретно виконану роботу певного обсягу і якості, що передбачено умовами договору. Петро ПАТЛАТИЙ
Основи законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1998, N 23, ст.121 )
Основи законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — Основи) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові та організаційні засади загальнообов’язкового державного соціального страхування громадян в Україні. Розділ I ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯСтаття 1. Поняття загальнообов’язкового державного соціального страхуванняЗагальнообов’язкове державне соціальне страхування — це система прав, обов’язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, що включає матеріальне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом (далі — роботодавець), громадянами, а також бюджетних та інших джерел, передбачених законом. Стаття 2. Законодавство України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування та його завданняЗаконодавство України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування складається з цих Основ та прийнятих відповідно до них законів, інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування. Якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, то застосовуються норми міжнародного договору. Завданням законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування є встановлення гарантій щодо захисту прав та інтересів громадян, які мають право на пенсію, а також на інші види соціального захисту, що включають право на забезпечення їх у разі хвороби, постійної або тимчасової втрати працездатності, безробіття з незалежних від них обставин, необхідності догляду за дитиною-інвалідом, хворим членом сім’ї, смерті громадянина та членів його сім'ї тощо. { Частина третя статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 }
Стаття 3. Право громадян на забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуваннямПраво на забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням згідно з цими Основами мають застраховані громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено законодавством України, а також міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України. Стаття 4. Види загальнообов’язкового державного соціального страхуванняЗалежно від страхового випадку є такі види загальнообов’язкового державного соціального страхування: пенсійне страхування; страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; { Абзац третій частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 } страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття; інші види страхування, передбачені законами України. Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, регулюються окремими законами, прийнятими відповідно до цих Основ. Стаття 5. Принципи загальнообов’язкового державного соціального страхуванняЗагальнообов’язкове державне соціальне страхування громадян України здійснюється за принципами: законодавчого визначення умов і порядку здійснення загальнообов’язкового державного соціального страхування; обов’язковості страхування осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, та осіб, які забезпечують себе роботою самостійно (члени творчих спілок, творчі працівники, які не є членами творчих спілок), громадян — суб’єктів підприємницької діяльності; надання права отримання виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням особам, зайнятим підприємницькою, творчою діяльністю тощо; обов’язковості фінансування страховими фондами (установами) витрат, пов’язаних із наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг, у обсягах, передбачених законами з окремих видів загальнообов’язкового соціального страхування; солідарності та субсидування; державних гарантій реалізації застрахованими громадянами своїх прав; забезпечення рівня життя, не нижчого за прожитковий мінімум, встановлений законом, шляхом надання пенсій, інших видів соціальних виплат та допомоги, які є основним джерелом існування; цільового використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування; паритетності представників усіх суб’єктів загальнообов’язкового державного соціального страхування в управлінні загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням. Стаття 6. Суб’єкти та об’єкти загальнообов’язкового державного соціального страхуванняСуб’єктами загальнообов’язкового державного соціального страхування є застраховані громадяни, а в окремих випадках — члени їх сімей та інші особи, страхувальники і страховики. Застрахованою є фізична особа, на користь якої здійснюється загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Коло осіб, які можуть бути застрахованими за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, визначається цими Основами та іншими законами, прийнятими відповідно до них. Страхувальниками за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням є роботодавці та застраховані особи, якщо інше не передбачено законами України. Страховиками є цільові страхові фонди з: пенсійного страхування; медичного страхування; страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; { Абзац четвертий частини п'ятої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 } страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань; страхування на випадок безробіття. Страхові фонди беруть на себе зобов’язання щодо збору страхових внесків та надання застрахованим особам матеріального забезпечення і соціальних послуг при настанні страхових випадків. Об’єктом загальнообов’язкового державного соціального страхування є страховий випадок, із настанням якого у застрахованої особи (члена її сім’ї, іншої особи) виникає право на отримання матеріального забезпечення та соціальних послуг, передбачених статтею 25 цих Основ. Стаття 7. Особи, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуваннюЗагальнообов’язковому державному соціальному страхуванню підлягають: 1) особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту): а) на підприємствах, в організаціях, установах незалежно від їх форм власності та господарювання; б) у фізичних осіб; 2) особи, які забезпечують себе роботою самостійно (члени творчих спілок, творчі працівники, які не є членами творчих спілок), громадяни — суб’єкти підприємницької діяльності. Перелік, доповнення та уточнення кола осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, а також конкретних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, до яких належать особи, визначаються законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Громадяни України, які працюють за межами території України та не застраховані в системі соціального страхування країни, в якій вони перебувають, мають право на забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням в Україні за умови сплати страхових внесків, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Стаття 8. Свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхуванняОсоби, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, одержують свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, яке є єдиним для всіх видів страхування та документом суворої звітності. Порядок видачі та зразок свідоцтва про загальнообов’язкове державне соціальне страхування затверджується Кабінетом Міністрів України. Стаття 9. Страховий стажСтраховий стаж — це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню та сплачуються внески (нею, роботодавцем) на страхування, якщо інше не передбачено законодавством. Особливості обчислення страхового стажу з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування визначаються відповідними законами України. Період, протягом якого особа є застрахованою за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, визначається відповідними законами України. Стаття 10. РоботодавецьРоботодавцем відповідно до цих Основ вважається: власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання і фізичні особи, які використовують найману працю; власники розташованих в Україні іноземних підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародних), філій та представництв, які використовують працю найманих працівників, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Стаття 11. Страховий ризик і страховий випадокСтраховий ризик — обставини, внаслідок яких громадяни та/або члени їх сімей можуть втратити тимчасово або назавжди засоби до існування і потребують матеріальної підтримки або соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням. Страховий випадок — подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи на отримання матеріального забезпечення або соціальних послуг, передбачених законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 12. Вирішення спорівСпори, що виникають із правовідносин за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, вирішуються в судовому порядку, якщо законом не встановлено досудовий порядок їх розгляду. Стаття 13. Iнформація про загальнообов’язкове державне соціальне страхуванняIнформація у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування використовується з дотриманням вимог, передбачених законодавством про інформацію. Забороняється розголошувати без згоди застрахованої особи відомості про страховий стаж, страхові випадки, результати медичних обстежень, суми одержуваних виплат тощо. Страховики через засоби масової інформації зобов’язані роз’яснювати населенню права та обов’язки, передбачені законодавством про загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Страховики надають страхувальникам та застрахованим особам консультації з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування на безоплатній основі. Розділ II УПРАВЛIННЯ ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВИМ ДЕРЖАВНИМ СОЦIАЛЬНИМ СТРАХУВАННЯМСтаття 14. Страхові фондиСтрахові фонди є органами, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, провадять збір та акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечують фінансування виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням та здійснюють інші функції згідно з затвердженими статутами. Усі застраховані громадяни є членами відповідних страхових фондів залежно від виду соціального страхування. Страхові фонди є некомерційними самоврядними організаціями. Цільові страхові фонди, якщо інше не передбачено законами України, не можуть займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої їх створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов’язані з цією діяльністю. Кошти цільових страхових фондів не включаються до складу Державного бюджету України. Страхові фонди діють на підставі статутів, що затверджуються у порядку, визначеному законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 15. Управління страховими фондамиУправління страховими фондами здійснюється на паритетній основі державою та представниками суб’єктів соціального страхування. Управління фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування здійснюють правління та виконавчі дирекції страхових фондів, які забезпечують визначені законами конкретні види соціального страхування. Правління страхового фонду: затверджує документи, що регламентують внутрішню діяльність фонду, в тому числі виконавчої дирекції; подає у встановленому порядку пропозиції щодо визначення розмірів загальнообов’язкових внесків для забезпечення відповідного виду соціального страхування (за винятком страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання); затверджує проекти річних бюджетів фонду та звіти про їх виконання, порядок використання коштів з окремих видатків бюджету фонду; створює резерви коштів для забезпечення виплат та надання соціальних послуг застрахованим особам; розглядає кандидатури та затверджує на посадах керівника виконавчої дирекції фонду та його заступників; спрямовує та контролює діяльність виконавчої дирекції страхового фонду та її робочих органів; визначає кадрову політику; здійснює інші функції, передбачені статутом страхового фонду. Порядок обрання правління страхового фонду визначається законами України з окремих видів соціального страхування. Виконавча дирекція страхового фонду є виконавчим органом правління фонду, який забезпечує виконання рішень правління. Виконавча дирекція є підзвітною правлінню фонду та здійснює діяльність від імені страхового фонду в межах та порядку, що визначаються його статутом та положенням про виконавчу дирекцію, яке затверджується правлінням страхового фонду. Керівник виконавчої дирекції входить до складу правління страхового фонду з правом дорадчого голосу. Робочими органами виконавчої дирекції є її відділення, страхові каси тощо. Розділ III НАГЛЯД У СФЕРI ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВОГО ДЕРЖАВНОГО СОЦIАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯСтаття 16. Повноваження та функції Наглядової радиНагляд за діяльністю цільових фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування здійснює Наглядова рада. Наглядова рада здійснює контроль за виконанням статутних завдань та цільовим використанням коштів відповідним фондом із загальнообов’язкового державного соціального страхування. З цією метою до складу Наглядової ради входять у рівній кількості представники від застрахованих громадян, роботодавців та держави. Склад Наглядової ради та її повноваження визначаються законами з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 17. Нагляд у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхуванняДержавний нагляд у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування здійснює спеціально уповноважений Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади. У разі покладення функцій державного нагляду у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування на кілька центральних органів виконавчої влади Кабінет Міністрів України визначає порядок відносин між ними з цих питань. Стаття 18. Обсяг наглядуКонтроль за дотриманням страхувальниками та страховиками законів України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, інших нормативно-правових актів, виданих відповідно до них, здійснює держава. Страхувальники та страховики зобов’язані надавати посадовим особам органів державного нагляду за діяльністю страховиків усі документи та довідки, необхідні для здійснення ними функцій контролю. Стаття 19. Засоби наглядуЯкщо страховиком прийнято рішення з порушенням страхового законодавства або страхувальник не виконує вимог цього законодавства, орган державного нагляду вказує на допущені порушення і встановлює термін для їх усунення. Якщо протягом цього терміну страховик або страхувальник не усуне порушення, незаконне рішення скасовується органом державного нагляду з наступним відшкодуванням збитків за рахунок страховика або страхувальника. У двотижневий термін страховики або страхувальники можуть оскаржити рішення органу державного нагляду в суді. Орган державного нагляду може вимагати скликання засідання правління цільового страхового фонду. Якщо ця вимога не буде виконана, орган державного нагляду може сам скликати і провести засідання правління цільового страхового фонду. За невиконання своїх обов’язків за рішенням органу державного нагляду члени правління цільового страхового фонду можуть бути позбавлені своїх повноважень. Розділ IV КОШТИ ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВОГО ДЕРЖАВНОГО СОЦIАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ ТА ПОРЯДОК ЇХ ВИКОРИСТАННЯСтаття 20. Джерела коштівОсновними джерелами коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування відповідно до цих Основ є внески роботодавців і застрахованих осіб. Бюджетні та інші джерела коштів, необхідні для здійснення загальнообов’язкового державного соціального страхування, передбачаються відповідними законами з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 21. Визначення розміру внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхуванняРозміри внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування з кожного його виду визначаються виходячи з того, що вони повинні забезпечувати: надання особам матеріального забезпечення та соціальних послуг, передбачених законодавством; фінансування заходів, спрямованих на профілактику страхових випадків; створення резерву коштів для забезпечення виплат та надання соціальних послуг застрахованим особам; покриття витрат страховика, пов’язаних із здійсненням загальнообов’язкового державного соціального страхування. Розміри внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування залежно від його виду щорічно встановлюються Верховною Радою України відповідно для роботодавців і застрахованих осіб з кожного виду страхування на календарний рік у відсотках одночасно із затвердженням Державного бюджету України, якщо інше не передбачено законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Для визначення розміру внесків додаткові джерела коштів можуть враховуватися у разі їх систематичного надходження до фонду. Страхові внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування залежно від його виду встановлюються з кожного виду страхування, як правило, на календарний рік у відсотках: для роботодавців — до сум фактичних витрат на оплату праці та інших виплат найманим працівникам, які підлягають обкладенню прибутковим податком з громадян; для фізичних осіб — до сум оподатковуваного доходу (прибутку). Внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань сплачує виключно роботодавець. Джерела та порядок формування коштів цільових страхових фондів для забезпечення осіб, які повністю або на певний час звільняються від сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, визначаються законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 22. Порядок здійснення платежів і резервування коштів на загальнообов’язкове державне соціальне страхуванняПорядок здійснення платежів і резервування коштів, строки сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування визначаються законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 22-1. Здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за кошти загальнообов’язкового державного соціального страхуванняЗакупівля товарів, робіт і послуг за кошти загальнообов’язкового державного соціального страхування здійснюється відповідно до вимог та процедур, визначених Законом України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”. (Розділ IV доповнено статтею 22-1 згідно із Законом N 2664-IV від 16.06.2005) Розділ V БЮДЖЕТ, ОБЛIК ТА ЗВIТНIСТЬ ЦIЛЬОВИХ СТРАХОВИХ ФОНДIВСтаття 23. Нормативне забезпеченняСтраховики з дотриманням вимог законодавства розробляють нормативно-правові акти щодо порядку складання і виконання бюджету, здійснення платежів, проведення бухгалтерського обліку і звітності та інші документи, що стосуються їх діяльності. Стаття 24. Звіти про діяльністьСтраховики складають звіти про результати своєї діяльності і подають їх Кабінету Міністрів України або уповноваженому ним органові та доводять до відома застрахованих осіб через засоби масової інформації. З ініціативи органу державного нагляду за діяльністю страховиків може призначатися проведення аудиторської перевірки діяльності фондів із загальнообов’язкового державного соціального страхування. Розділ VI ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗА ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВИМ ДЕРЖАВНИМ СОЦIАЛЬНИМ СТРАХУВАННЯМСтаття 25. Види соціальних послуг та матеріального забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуваннямЗа загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням надаються такі види соціальних послуг та матеріального забезпечення: 1) пенсійне страхування: пенсії за віком, по інвалідності внаслідок загального захворювання (в тому числі каліцтва, не пов’язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсії у зв’язку з втратою годувальника, крім передбачених пунктом 4 цієї статті; медичні профілактично-реабілітаційні заходи; допомога на поховання пенсіонерів; 2) медичне страхування: діагностика та амбулаторне лікування; стаціонарне лікування; надання готових лікарських засобів та виробів медичного призначення; профілактичні та освітні заходи; забезпечення медичної реабілітації осіб, які перенесли особливо важкі операції або мають хронічні захворювання. Обсяг послуг, що надаються за рахунок коштів обов’язкового медичного страхування, визначається базовою та територіальними програмами обов’язкового медичного страхування, які затверджуються в порядку, встановленому законодавством; 3) страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням: { Абзац перший пункту 3 частини першої статті 25 із змінами, внесеними згідно із Законом N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 } допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах; { Абзац четвертий пункту 3 частини першої статті 25 виключено на підставі Закону N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 }
допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); забезпечення оздоровчих заходів; 4) страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання: профілактичні заходи по запобіганню нещасним випадкам на виробництві та професійним захворюванням; відновлення здоров’я та працездатності потерпілого; допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; відшкодування збитків, заподіяних працівникові каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров’я, пов’язаним з виконанням ним своїх трудових обов’язків; пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; пенсія у зв’язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; допомога на поховання осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; 5) страхування від безробіття: допомога по безробіттю; відшкодування витрат, пов’язаних із професійною підготовкою або перепідготовкою та профорієнтацією; { Абзац четвертий пункті 5 частини першої статті 25 виключено на підставі Закону N 799-VI ( 799-17 ) від 25.12.2008 }
дотація роботодавцю для працевлаштування безробітних, в тому числі молоді на перше робоче місце; { Абзац п'ятий пункту 5 частини першої статті 25 із змінами, внесеними згідно із Законом N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 } допомога на поховання безробітного; профілактичні заходи, спрямовані на запобігання настанню страхових випадків. { Пункт 5 частини першої статті 25 доповнено абзацом сьомим згідно із Законом N 799-VI ( 799-17 ) від 25.12.2008 }
У разі прийняття законів з нових видів загальнообов’язкового державного соціального страхування або внесення змін до законів України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування одночасно вносяться зміни до цих Основ. Доповнення переліку матеріального забезпечення та соціальних послуг, які надаються особам за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, можуть здійснюватись законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 26. Характеристика страхових випадків та умови надання соціальних послуг і матеріального забезпечення особам за загальнообов’язковим державним соціальним страхуваннямДо страхових випадків, з настанням яких надаються матеріальне забезпечення та соціальні послуги, належать: тимчасова непрацездатність; вагітність і пологи; { Абзац третій частини першої статті 26 із змінами, внесеними згідно із Законом N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007 } інвалідність; хвороба; досягнення пенсійного віку; смерть годувальника; безробіття; соціальні послуги та інші матеріальні витрати, пов’язані з певними обставинами; нещасний випадок на виробництві; професійне захворювання. Характеристика страхових випадків, умови надання соціальних послуг, їх види та розміри матеріального забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням визначаються законами України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, іншими нормативно-правовими актами, які містять норми щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування. Страховики у своїй діяльності співпрацюють у проведенні заходів, пов’язаних із наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг, і вправі спільно у кожному конкретному випадку приймати рішення щодо того, хто з них братиме участь у фінансуванні цих заходів. Фінансування заходів, пов’язаних із наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням особам з числа інвалідів, можуть здійснювати декілька страховиків. { Частина третя статті 26 із змінами, внесеними згідно з Законом N 3483-IV ( 3483-15 ) від 23.02.2006 }
Якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між страховиками виник спір щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернулася застрахована особа. При цьому неналежний страховик має право звернутися до належного страховика щодо відшкодування понесених ним витрат. Стаття 27. Підстави припинення виплат і надання соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуваннямВиплати та надання соціальних послуг, на які має право застрахована особа за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, може бути припинено: а) якщо виплати призначено на підставі документів, що містять неправдиві відомості; б) якщо страховий випадок стався внаслідок дії особи, за яку настає кримінальна відповідальність; в) якщо страховий випадок стався внаслідок умисної дії особи; г) внаслідок невиконання застрахованою особою своїх обов’язків щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування; д) в інших випадках, передбачених законами. Розділ VII ВIДПОВIДАЛЬНIСТЬ СТРАХУВАЛЬНИКIВ, СТРАХОВИКIВ ТА ОСIБ, ЯКI НАДАЮТЬ СОЦIАЛЬНI ПОСЛУГИСтаття 28. Відповідальність страхувальників, а також осіб, які надають соціальні послугиРоботодавці несуть відповідальність за шкоду, заподіяну застрахованим особам або страховикам внаслідок невиконання або неналежного виконання своїх обов’язків із загальнообов’язкового державного соціального страхування, відповідно до законодавства. Заклади охорони здоров’я, заклади професійної реабілітації і громадяни, які надають соціальні послуги застрахованим особам, несуть цивільно-правову відповідальність за шкоду, заподіяну застрахованим особам або страховикам внаслідок фальсифікації документів про обсяги та якість наданих послуг. Достовірність зазначених у документах даних, передбачених частиною другою цієї статті, перевіряється виконавчими органами цільових страхових фондів. Роботодавцю забороняється вчиняти будь-які дії, що можуть призвести до прийняття ним разом із застрахованою особою спільного рішення, яке може в подальшому завдати шкоди цій особі. Стаття 29. Відповідальність страховиків за невиконання або неналежне виконання умов страхуванняСтраховики несуть відповідальність відповідно до законодавства за шкоду, заподіяну застрахованим особам внаслідок несвоєчасного або неповного надання матеріального забезпечення та соціальних послуг, встановлених законодавством. Стаття 30. Обов’язки застрахованих осіб із загальнообов’язкового державного соціального страхуванняЗастраховані особи зобов’язані у повному обсязі та у встановлені законодавством України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування строки сплачувати внески страховикам, повідомляти страховиків про обставини, що спричиняють зміни розміру матеріального забезпечення із загальнообов’язкового державного соціального страхування та порядку його надання (зміни стану непрацездатності, в складі сім’ї, звільнення з роботи, працевлаштування, виїзд за межі держави тощо). Сума вартості матеріального забезпечення та соціальних послуг, наданих застрахованій особі внаслідок зловживання або невиконання нею своїх обов’язків, стягується з цієї особи в судовому порядку. Розділ VIII ПРИКIНЦЕВI ПОЛОЖЕННЯСтаття 31. Строки введення загальнообов’язкового державного соціального страхування в УкраїніСтроки введення загальнообов’язкового державного соціального страхування в Україні, яке забезпечить досягнення гарантій, передбачених Конституцією України, визначаються в законах України з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Стаття 32. Набрання чинності цими ОсновамиЦі Основи набирають чинності з дня їх опублікування. Президент України Л.КУЧМА м. Київ, 14 січня 1998 року N 16/98-ВР ____________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/med/12_73.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|