Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА 00. МАРАЗМИ, НОВИНИ ЗАКОНОДАВСТВА, ЮРИСПРУДЕНЦІЇ

КРИМІНАЛЬНО-ПРОЦЕСУАЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ, НА ВІДМІНУ ВІД ЦИВІЛЬНОГО ПРОЦЕСУАЛЬНОГО, НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО, В ЯКИЙ СТРОК СУД МАЄ РОЗГЛЯНУТИ КРИМІНАЛЬНУ СПРАВУ

Кримінально-процесуальним законодавством України на відміну від цивільного процесуального (ст. 157 ЦПК - Суд розглядає справи протягом розумного строку, але не більше двох місяців з дня відкриття провадження у справі, а справи про поновлення на роботі, про стягнення аліментів - одного місяця. У виняткових випадках за клопотанням сторони, з урахуванням особливостей розгляду справи, суд ухвалою може подовжити розгляд справи, але не більш як на один місяць) не передбачено, в який строк суд має розглянути кримінальну справу і постановити вирок чи інше рішення в ній. Таким чином в СІЗО можна просидіти більший строк, ніж суд вирішить дати...

Разом з тим форми квартальної статистичної звітності про роботу судів з розгляду кримінальних справ (затверджені спільним наказом Державного комітету статистики, Верховного Суду України, Міністерства юстиції України від 20 березня 2001 р. N 154/37/16/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 березня 2001 р. за N 270/5461), які були чинними до 25 грудня 2001 р. і готувалися Міністерством юстиції України, містили графу, де відображалася кількість справ, провадження в яких закінчене із постановленням вироку в строк понад один місяць.

У п. 2.15 Інструкції щодо заповнення форм квартальної статистичної звітності про роботу судів загальної юрисдикції (крім арбітражних судів), затвердженої тим же наказом, зазначено, що строк розгляду кримінальної справи - один місяць - обчислюється з дня надходження справи до суду по день постановлення в ній остаточного рішення. Якщо під час розгляду справи судом провадження в ній зупиняється у зв'язку з ухиленням підсудного від суду або через те, що він захворів на психічну чи іншу тяжку хворобу, яка виключає розгляд справи, період такого зупинення у строк розгляду справи при складенні статистичного звіту не включається.

У випадках, коли провадження у справі зупинялося багато разів, всі ці строки не завжди відповідним чином зазначаються у статистичній картці. Згідно з Інструкцією щодо заповнення форм статистичних звітів N 1-е, 3, 20, 21, 22, 30, 31, 32, 33, 34, 35 (затверджена спільним наказом Державного комітету статистики України, Верховного Суду України, Міністерства юстиції України від 25 грудня 2001 р. N 504/189/70/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 грудня 2001 р. за N 1071/6262) у звіті про розгляд судами першої інстанції кримінальних справ (форма N 3) було передбачено лише дві графи, де зазначалася кількість справ, у яких провадження закінчене, у тому числі тих, у яких порушено строки досудового розгляду та призначення до розгляду в суді, встановлені статтями 241 і 256 КПК, а графи, в якій раніше зазначалася кількість справ, провадження в яких закінчене з постановленням вироку у строк понад один місяць, вже не було.

Немає цієї графи й у формі N 3, затвердженій наказом Державного комітету статистики, Верховного Суду та Міністерства юстиції України від 27 травня 2002 р. N 206/90/44/5 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 травня 2002 р. за N 461/6749), яким обидві згадані вище інструкції визнано такими, що втратили чинність. Пленум Верховного Суду України у п. 1 постанови від 1 квітня 1994 р. N 3 "Про строки розгляду судами України кримінальних і цивільних справ" звернув увагу на підвищення особистої відповідальності суддів за своєчасний та якісний розгляд судових справ і на те, що дотримання суддями встановлених законом строків розгляду є їх обов'язком. У постанові зазначено, що навмисне порушення суддею процесуального закону чи несумлінність, які спричинили несвоєчасний розгляд, тяганину при розгляді справ та істотно обмежили права й законні інтереси громадян, слід розглядати, з урахуванням конкретних обставин, як неналежне виконання суддею професійних обов'язків, за що він повинен бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності. Таким чином, у наведених роз'ясненнях обгрунтовується відповідальність судді за затримку розгляду справ. Тому він повинен вживати всіх передбачених законом заходів до своєчасного розгляду кожної кримінальної справи, усувати недоліки і негативні явища, що виникають при організації та проведенні судових процесів, принципово й гостро реагувати на невиконання органами виконавчої влади обов'язків по забезпеченню належної роботи судів. Суди України в основному забезпечують своєчасне, законне і правильне вирішення кримінальних справ. За даними Міністерства юстиції України про роботу судів загальної юрисдикції, у 2001 р. було призначено до розгляду з порушенням строків, передбачених статтями 241 і 256 КПК, 4466 кримінальних справ; закінчено провадження у строк понад один місяць у 58320 кримінальних справах. Усього з порушенням строків закінчено провадження у 29,8 % кримінальних справах.

Таким чином, досить поширеною є тяганина при судовому розгляді зазначених справ. Особливе занепокоєння викликають випадки, коли вона допускається щодо підсудних, які тримаються під вартою. Верховний Суд України неодноразово вимагав від голів апеляційних судів усунути зазначені недоліки. Судді цього суду на місцях надавали судам нижчих рівнів допомогу в належній організації розгляду кримінальних справ. Найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції неодноразово направлялись інформації, листи Президенту України, Кабінету Міністрів України, міністерствам юстиції та внутрішніх справ з пропозиціями вжити всіх можливих заходів щодо належного фінансового, матеріально-технічного, кадрового забезпечення судів, своєчасної доставки підсудних конвойною службою з метою створення належних умов для нормальної роботи судів.

За завданням Верховного Суду України апеляційними судами неодноразово вивчався стан додержання строків судового провадження у кримінальних справах щодо осіб, які тримаються під вартою. У процесі цього вивчення отримувані щомісяця зі слідчих ізоляторів списки ув'язнених, які рахуються за судами, звірялися з даними судів і в разі порушення строків тримання підсудних під вартою з'ясовувалися причини затримки розгляду справ щодо них, вживалися заходи до його прискорення, усунення виявлених порушень законодавства та їх причин, вирішувалися питання щодо відповідальності суддів і працівників апарату судів, з вини яких допускалася тяганина. Було виявлено ряд характерних причин затримки розгляду справ щодо осіб, які тримаються під вартою, як об'єктивного, так і суб'єктивного характеру.

На підставі даних, отриманих від апеляційних судів України, можна дійти висновку, що основними об'єктивними причинами порушення вимог кримінально-процесуального законодавства та тяганини при розгляді судами кримінальних справ є недостатнє фінансування, неналежне матеріально-технічне та кадрове забезпечення судів. Обмежені економічні та фінансові можливості нашої країни дуже негативно позначаються на діяльності судів. Згідно з вимогами ст. 130 Конституції України державні органи влади повинні забезпечити фінансування та належні умови для нормального функціонування діяльності судів, але, на жаль, упродовж багатьох років держава не виконує належним чином цей обов'язок.

Кабінет Міністрів України та Міністерство юстиції України щорічно фінансують суди набагато нижче від мінімального рівня, необхідного для нормального здійснення правосуддя. Це підтверджується такими даними. У 1997 р. районним і міським судам було виділено 80 % від запланованих бюджетних асигнувань. У 1999 р. при плані надати цим та обласним судам 85 млн. 860 тис. грн. бюджетних коштів було профінансовано лише 61 млн. 12 тис. грн. (71,1 % від запланованого). Не відчули суди поліпшення з фінансуванням і протягом наступних трьох років. Так, у 2000 р. вони були забезпечені всього на 65,4 %, в 2001 - на 65,7 %, а в 2002 р. - на 55,5 % від розрахункової потреби. Особливе занепокоєння викликає вирішення цього питання щодо апеляційних та місцевих судів. У 2002 р. їх потреба, за розрахунками, становила 603788,7 тис. грн., а бюджетом було передбачено лише 280892,8 тис. грн., або 46 %.

Майже в усіх судах України розгляд значної кількості справ затягується через відсутність достатнього фінансування на поштові витрати, що призводить до несвоєчасного направлення повісток, а також на телефонний зв'язок. Мають місце факти, коли органи зв'язку відмовляються приймати від судів поштові відправлення через наявність боргу за раніше надані послуги. У багатьох випадках місцеві суди, не маючи коштів на оплату рекомендованих бандеролей, посилок та листів, змушені передавати справи в апеляційні та Верховний суди через працівників правоохоронних органів, які від'їжджають у відрядження до обласних центрів та м. Києва.

У 2000 - 2001 рр. фінансування, наприклад, Апеляційного суду Харківської області складало лише 40 % від суми фактичних витрат на оплату послуг зв'язку, придбання необхідних бланків, канцелярських товарів тощо. В Апеляційному суді Одеської області міжміську телефонну розмову можна провести лише за двома телефонами. В Апеляційному суді Волинської області з 1 лютого 2002 р. за несплату боргів були відключені всі телефони, у тому числі факс. На превеликий жаль, такі проблеми виникають у судів майже всіх областей. І таке становище у багатьох апеляційних судах, а в місцевих - іще гірше.

На досить низькому рівні ще залишається матеріально-технічне забезпечення судів. Копіювальна техніка і персональні комп'ютери є далеко не в усіх судах, а наявні - застаріли, експлуатуються багато років, часто ламаються; друкарськими машинками, як правило старими, суди забезпечені на 55 - 70 %; автотранспортом - лише на 20 - 30 %. Значна частина меблів, які перебувають у користуванні судів, зношена на 80 - 95 %, оскільки була придбана ще за часів Радянського Союзу, при цьому зали судових засідань укомплектовані ними на 50 - 65 %. У більшості судів понад половину основних засобів застаріли, але через відсутність коштів на придбання нового обладнання продовжують експлуатуватися.

Зауважимо, що в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (1950 р.) у статтях 5 і 6  йдеться про розгляд справи судом "упродовж розумного строку", тобто і там немає конкретних строків...

 

Маразм взято (із авторським доробком) із УЗАГАЛЬНЕННЯ “Практика дотримання судами строків провадження у кримінальних справах щодо підсудних, які тримаються під вартою». Воно опрацьовано заступником голови Судової палати у кримінальних справах Верховного Суду України Є. І. Овчинниковим і начальником управління узагальнення судової практики та аналітичної роботи з питань застосування законодавства М. Г. Хоменком.

В СІЗО знаходяться підозрювані в скоєнні злочинів середньої та невеликої тяжкості

____________

  
  Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/law/0000_46.html


Попередня статтяНаступна стаття


[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"