Конституційний парадокс: в “демократичних” країнах вищі суди не мають права законодавчої ініціативи, а в деяких “недемократичних” - маютьВідповідно до статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Розподіл влади – це запобіжник її узурпації та зловживанням, влади одна одну контролюють та доповнюють. Але одночасно має дотримуватися принцип рівноправності влади, тобто жодна з них не має бути в підпорядкуванні чи в незрозумілих обмеженнях. Однак є сфери діяльності, де суттєво та з незрозумілих причин переважають органи виконавчої та законодавчої влади. Зокрема це стосується права законодавчої ініціативи. У нас згідно статті 93 Конституції право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України. Як бачимо виконавча влада має два джерела законодавчої ініціативи (а до 2004 року таке право було ще в Нацбанку), законодавча – одне, а судова – жодного. Як на мене, то принаймні Конституційному Суду України варто надати право законодавчої ініціативи. Оскільки саме цей суд офіційно знаходить кричущі порушення Конституції. Це сприяло би швидкому покращенню якості законодавства та перетворенню України на правову державу. Цікаво, що в “демократичних” країнах Заходу вищі суди теж не мають права законодавчої ініціативи, а ось в деяких “недемократичних” воно є. Зокрема Конституція Росії у статті 104 наділяє правом законодавчої ініціативи Президента РФ, Раду Федерації в цілому й окремих її членів, депутатів Державної Думи, Уряд Російської Федерації, законодавчі органи влади суб'єктів Російської Федерації. Право законодавчої ініціативи з питань, щоправда з їхнього спеціального ведення належить також федеральним судам: Конституційному Судові, Верховному Судові і Вищому Арбітражному Судові. На мій погляд це вагомий аргумент на розвиток демократії в Росії порівняно із західними країнами, але чомусь російське керівництво не використовує його навіть в PR-акціях. Цікаво, що Верховний суд “недемократичного” СРСР, а також Верховні суди радянських республік також мали право законодавчої ініціативи. Голова Верховного Суду Василь Онопенко нині виступає за надання Верховному Суду України права законодавчої ініціативи. Цікаво, що в “недемократичній” Бєларусі право законодавчої ініціативи навіть мають групи виборців в кількості 50 тис. чоловік, аналогічно в Польщі це право гарантовано для груп з 100 тис. виборців. Віталій МОСЕЙЧУК 27.07.2010 р. Всупереч Конституції в Україні запроваджується прецендентне право АНІ КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД, АНІ ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА НА ЗАКОНОДАВЧУ ІНІЦІАТИВУ Виявляється, у господарських справах Верховний Суд України не є Верховним Судом
Стаття 93. Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України. Законопроекти, визначені Президентом України як невідкладні, розглядаються Верховною Радою України позачергово. ____________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/law/0000_156.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|
|||||||||