РЕАЛІЗАЦІЯ
ГАЗУ ВСІМ КАТЕГОРІЯМ СПОЖИВАЧІВ У 2001 РОЦІ
ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ТІЛЬКИ ЗА УМОВИ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО 100-ВІДСОТКОВОЇ ОПЛАТИ
ГРОШИМА
Постановою Кабінету Міністрів
України від 11.12.2000 р. №1800 "Про порядок
забезпечення галузей національної
економіки і населення природним газом у
2001 році" (далі - Постанова) визначено, що
реалізація газу всім категоріям
споживачів у 2001 році здійснюється тільки
за умови забезпечення його 100-відсоткової
оплати грошима. Споживачі,
які не здійснюють поточних проплат за
використаний природний газ та одержані
послуги з його транспортування,
відключатимуться від газопостачання у
встановленому порядку. Затверджено Порядок забезпечення
галузей національної економіки і
населення природним газом у 2001 році, який
набирає чинності з 01.01.2001 р., який загалом
подібний до Порядку, затвердженого
Постановою Кабінету Міністрів України
від 28.11.99 р. №2184 "Про порядок
забезпечення галузей національної
економіки і населення природним газом у
2000 році". Однак у Порядку є і досить революційні
нововведення. Зокрема, вирішено, що
здійснення газотранспортними
підприємствами та відкритими
акціонерними товариствами з
газопостачання та газифікації поставки
природного газу споживачам
здійснюватиметься виключно з
урахуванням рівня його оплачених обсягів.
Споживачі, які не здійснюють поточних
проплат за використаний природний газ та
одержані послуги з його транспортування,
відключатимуться від газопостачання у
встановленому порядку. Однак найбільш революційним
нововведенням є те, що Порядком
встановлено, що реалізація газу всім
категоріям споживачів у 2001 році
здійснюється тільки за умови
забезпечення його 100-відсоткової оплати
грошима. Таким чином, Кабінет Міністрів вирішив
запровадити на ринку природного газу
такі самі умови розрахунків, як за
електроенергію. Але річ у тім, що 100-відсоткова
оплата електроенергії грішми
запроваджена Законом України від 22.06.2000 р.
№1821-III "Про внесення змін до Закону
України "Про електроенергетику" (див.
"Документи для роботи" №29/2000), а не
Постановою Кабінету Міністрів України. А Закону "Про природний газ" в
українському законодавстві немає. Більше
того, вимога 100-відсоткової оплати
грошима природного газу є порушенням
статті 15 Закону України "Про
підприємництво", відповідно до якої
втручання державних органів у
господарську діяльність підприємців не
допускається, якщо вона не зачіпає
передбачених законодавством України
прав державних органів щодо здійснення
контролю за діяльністю підприємців. А державні органи і службові особи
можуть давати підприємцям вказівки
тільки відповідно до своєї компетенції,
встановленої законодавством. У разі
видання державним чи іншим органом акта,
який не відповідає його компетенції або
вимогам законодавства, підприємець має
право звернутися до суду чи арбітражу з
заявою про визнання такого акта
недійсним. Збитки, завдані підприємцю внаслідок
виконання вказівок державних чи інших
органів або їх службових осіб, що
призвели до порушення прав підприємця, а
також внаслідок неналежного здійснення
такими органами чи їх службовими особами
передбачених законодавством обов'язків
щодо підприємця, підлягають
відшкодуванню цими органами. Тому
розрахунок за природний газ у 2001 році
векселями або за бартером є законним. Відповідно до підпункту 3.4.1 Умов та
правил здійснення підприємницької
діяльності (ліцензійні умови) з
постачання природного газу за
нерегульованим тарифом, які затверджено
постановою Національної комісії
регулювання електроенергетики України
від 12.08.99 р. №1042 та зареєстровано в
Міністерстві юстиції України 09.09.99 р. за
№609/3902, ліцензіат здійснює постачання
природного газу споживачам на договірних
засадах за вільними цінами. Також 100-відсоткова сплата природного
газу грошима не передбачена Умовами та
Правилами здійснення підприємницької
діяльності (ліцензійними умовами) з
постачання природного газу за
регульованим тарифом, які затверджено
постановою Національної комісії
регулювання електроенергетики України
від 12 серпня 1999 р. №1043 та зареєстровано в
Міністерстві юстиції України 09.09.99 р. за
№610/3903. Більше того, відповідно до частини
першої статті 4 Закону України від 20.04.2000 р.
№1682-III "Про природні монополії" (див.
"Документи для роботи" №22/2000),
регулювання діяльності суб'єктів
природних монополій здійснюється
національними комісіями регулювання
природних монополій, які утворюються і
функціонують відповідно до цього Закону. У випадках, встановлених законом,
регулювання діяльності суб'єктів
природних монополій може здійснюватися
органами виконавчої влади та органами
місцевого самоврядування. Оскільки за
Законом Кабінет Міністрів не має права
вимагати від недержавних постачальників
та споживачів 100-відсоткової сплати
грошима за газ, то цими питаннями повинна
займатися Національна комісія
регулювання електроенергетики, а не
Кабмін. Особливо несправедливою вимога 100-відсоткового
розрахунку за газ грішми є в контексті
того, що з іноземними постачальниками за
природний газ (Росія, Туркменистан)
держава навпаки передбачає бартерну
складову оплати (до 50 відсотків), а
вітчизняні споживачі чомусь повинні бути
в гіршому економічному становищі, аніж
іноземні постачальники. Негативним наслідком прийняття
постанови зі 100-відсоткової оплати
природного газу грошима буде те, що у 2001
році бюджетним організаціям - боржникам
та підприємствам - постачальникам
природного газу годі розраховувати на
продовження дії Порядку проведення
розрахунків за електричну та теплову
енергію, природний газ, житлово-комунальні
послуги та послуги водопостачання і
водовідведення, який затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 07.06.2000 р. №934 (у редакції постанови
Кабінету Міністрів України від 14.11.2000 р.
№1693, див.
"Документи для роботи" №49/2000). За цим Порядком можна проводити до
кінця 2000 року взаємозалік за боргами
бюджетів усіх рівнів за електричну і
теплову енергію, природний газ, послуги
водопостачання і водовідведення, спожиті
бюджетними установами і організаціями,
та боргами підприємств-постачальників зі
сплати податку на додану вартість,
рентної плати за нафту та природний газ,
плати за транзит природного газу, різниці
в цінах на природний газ власного
видобування, плати за користування
надрами, податку на прибуток підприємств
(крім податку на прибуток підприємств
комунальної власності), а також
фінансових санкцій, нарахованих за
порушення податкового законодавства. Але заборона таких взаємозаліків була
передбачена і в Держбюджеті-2000, що не
завадило їм відбутися після внесення
відповідних змін до Держбюджету-2000
Закону України від 19 жовтня 2000 р. №2062 "Про
внесення змін до Закону України "Про
Державний бюджет України на 2000 рік" (див.
"Документи для роботи" №43/2000).
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|