Для будівництва АЕС слід приймати окремі Закони, але добудову Хмельницької та Рівненської зроблять за постановами КабмінуЄ у нас Закон України від 8 вересня 2005 року N 2861-IV «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення». Відповідно до цього закону, ядерний об'єкт можна будувати тільки на підставі окремого закону України у відношенні конкретного об'єкта. Однак це стосується будівництва з нуля. Блоки на Хмельницькій та Рівненський АЕС закладалися ще в СРСР до появи відповідного українського законодавства. Тому результат тендера щодо добудови Хмельницької АЕС затвердили постановою КМУ №118 від 18 лютого 2009 року, де для 3-го і 4-го блоків ХАЭС вибрали реактор ВВЭР-1000/У-392Б і фактичного генпідрядника — російський «Атомстройекспорт». Але насправді там доведеться будувати все з нуля, оскільки Державний комітет ядерного регулювання в червні 2010 року повідомив, що вважає небезпечною добудову третього і четвертого блоків Хмельницької атомної електростанції. Це пояснюється тим, що залишки будівельних конструкцій не були законсервовані після оголошення мораторію на будівництво АЕС в Україні, арматура проржавіла, приміщення нижче нульової позначки залите водою. Так, у Болгарії, де в аналогічній ситуації залишки конструкцій навіть були законсервовані, було прийнято рішення повністю їх знищити і розпочати будівництво енергоблоків на АЕС "Белене" з нуля. Оскільки ще і стандарти будівельні с тих часів змінилися. А у нас – маразм та неповага до безпеки, і закон український “добудовою” вже обійшли. Петро ПАТЛАТИЙ В порядку експерименту термін експлуатації ядерних реакторів Рівненської АЕС продовжено на 20 років Будь-яка АЕС постійно викидає радіоактивні сполуки, але про це замовчують У вересні 1979 року на шахті «Юнком» у Донецькій області було здійснено підземний ядерний вибух Київ – найбрудніша столиця Європи? В Київський області планують будувати загальноукраїнське сховище відпрацьованого ядерного палива Державна програма “Ядерне паливо України” не передбачає збагачення вітчизняного урану в Україні
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА від 18 лютого 2009 р. N 118 Київ Про першочергові заходи з будівництва енергоблоків N 3 і 4 Хмельницької АЕС Кабінет Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ: 1. Погодитися з пропозицією Міністерства палива та енергетики щодо застосування технічних характеристик реакторної установки типу ВВЕР-1000/В-392 для розроблення техніко-економічного обґрунтування інвестицій та проекту енергоблоків N 3 і 4 Хмельницької АЕС та щодо визначення державного підприємства “Національна атомна енергогенеруюча компанія “Енергоатом” (далі — Компанія) замовником будівництва зазначених енергоблоків. 2. Установити, що закупівля реакторних установок для енергоблоків N 3 і 4 Хмельницької АЕС, а також робіт з їх проектування здійснюється Компанією за процедурою закупівлі в одного учасника із погодженням з Міністерством економіки цінових пропозицій. 3. Взяти до відома, що до затвердження проекту енергоблоків N 3 і 4 Хмельницької АЕС виконання підготовчих робіт за окремими проектами, а також ремонтно-відбудовних робіт згідно із затвердженою в установленому порядку проектно-кошторисною документацією здійснює Компанія з інформуванням до початку проведення відповідних робіт Міністерства охорони навколишнього природного середовища і Державного комітету ядерного регулювання, наданням за їх запитами необхідних матеріалів та подальшим включенням витрат, пов’язаних з виконанням таких робіт, до зведеного кошторису витрат з будівництва зазначених енергоблоків. 4. Рекомендувати Національній комісії регулювання електроенергетики передбачати під час формування ціни на електричну енергію, що виробляється атомними електростанціями Компанії, кошти для розроблення техніко-економічного обґрунтування інвестицій та проекту енергоблоків N 3 і 4 Хмельницької АЕС, виконання підготовчих і ремонтно-відбудовних робіт, пов’язаних з початком їх будівництва, а також для закупівлі відповідного обладнання, що виготовляється протягом тривалого строку. Прем’єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО Інд. 37
ЗАКОН УКРАЇНИ Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2005, N 51, ст.555) ( Із змінами, внесеними згідно із Законом N 1566-VI ( 1566-17 ) від 25.06.2009 ) Цей Закон установлює загальні правові засади прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. Стаття 1. Перелік ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняДо ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, належать: атомні електричні станції; атомні станції теплопостачання; дослідницькі ядерні реактори; об’єкти з переробки радіоактивних відходів (крім установок, що включені до технологічного циклу ядерної установки, або сховища для захоронення радіоактивних відходів); сховища, призначені для зберігання відпрацьованого ядерного палива або високоактивних радіоактивних відходів з проектним терміном зберігання понад 30 років (крім установок, що включені до технологічного циклу ядерної установки); сховища, призначені для захоронення відпрацьованого ядерного палива або радіоактивних відходів. Стаття 2. Компетенція Верховної Ради України у прийнятті рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняРішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймаються Верховною Радою України шляхом прийняття відповідного закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. Рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, Верховна Рада України приймає тільки в разі погодження їх розміщення на своїй території місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування. До Верховної Ради України проект закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, подає Кабінет Міністрів України. Стаття 3. Компетенція місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядуванняРішення про погодження розміщення на територіях адміністративно-територіальних одиниць ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймають місцеві органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування з урахуванням думки відповідної територіальної громади (відповідних територіальних громад), висловленої під час проведення громадських слухань. Регіоном, де розглядається можливість розміщення ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, вважається територія адміністративно-територіальних одиниць (районів, міст, селищ, сіл), на якій можливе встановлення особливого режиму території у місцях розташування ядерних установок та об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами. Розміри даного регіону визначаються у затвердженому Кабінетом Міністрів України техніко-економічному обґрунтуванні створення ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, та вибору майданчика для їх розміщення. (Стаття 3 в редакції Закону N 1566-VI від 25.06.2009) Стаття 3-1. Розміщення в зоні відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняРішення про погодження розміщення в зоні відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймається центральним органом виконавчої влади, до компетенції якого належить питання правового режиму території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи. (Закон доповнено статтею 3-1 згідно із Законом N 1566-VI від 25.06.2009) Стаття 4. Зміст проекту закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняУ проекті закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, в обов’язковому порядку зазначаються: місце конкретного майданчика, де планується розміщення установки або об’єкта; для ядерної установки (крім сховищ для зберігання та захоронення ядерного палива) — кількість реакторів, їх тип та загальна характеристика; для сховищ для зберігання та захоронення ядерного палива - граничні параметри за обсягами, загальні характеристики палива, термін та загальні характеристики технології зберігання; для об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, — загальні характеристики радіоактивних відходів та технологій поводження з ними, граничні обсяги радіоактивних відходів та термін зберігання. Стаття 5. Обґрунтування прийняття закону про розміщення, проектування та будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняДо проекту закону про розміщення, проектування та будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, додаються: техніко-економічне обґрунтування створення такої ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, та вибору запропонованого майданчика для їх розміщення; висновок державної екологічної експертизи; результати консультативного референдуму стосовно розміщення ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, якщо він проводився в адміністративно-територіальних одиницях, або рішення центрального органу виконавчої влади, до компетенції якого належить питання правового режиму території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, в разі їх розміщення у зоні відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення; (Абзац четвертий частини першої статті 5 в редакції Закону N 1566-VI від 25.06.2009) звіт щодо заходів з інформування суміжних держав про можливий вплив у транскордонному контексті відповідно до закону; інші документи, якщо це передбачено законом. Стаття 6. Прийняття рішень щодо продовження терміну експлуатації існуючих ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняРішення щодо продовження терміну експлуатації існуючих ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки на підставі висновку державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки шляхом внесення змін до ліцензії на експлуатацію ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами. (Стаття 6 в редакції Закону N 1566-VI від 25.06.2009) Стаття 7. Прийняття рішень щодо розширення існуючих ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняРішення щодо розширення існуючих ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, у разі якщо таке розширення пов’язане з будівництвом реакторів або сховищ (крім тимчасових сховищ у межах промислового майданчика ядерної установки), на які не поширюється дія цього Закону, приймається в тому ж порядку, що і рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. Стаття 8. Особливості розгляду у Верховній Раді України проекту закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значенняПроект закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, доповідається на пленарному засіданні Верховної Ради України членом Уряду, що відповідає за реалізацію державної політики у відповідній сфері. Стаття 9. Прикінцеві положення1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. 2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом. Президент України В.ЮЩЕНКО м. Київ, 8 вересня 2005 року N 2861-IV ____________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/enegy/13_113.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2024. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|