НА ДРУГУ ПОЛОВИНУ ДНЯ ПРИПАДАЄ 70 % ПЛАТЕЖІВ У СЕП, У ТОМУ ЧИСЛІ В ОСТАННЮ ГОДИНУ РОБОТИ СЕП ВИКОНУЄТЬСЯ ДО 15 % УСІХ ПЛАТЕЖІВВ Листі НБУ від 03.06.2005 р. N 25-212/867-5690 “Про ефективність розрахунків засобами СЕМП” повідомляється, що в першій половині робочого дня через СЕП (систему електронних платежів) виконується близько 30 % платежів, у тому числі з 9:00 до 10:00 - біля 3 %, тоді як на другу половину дня припадає 70 % платежів, у тому числі в останню годину роботи СЕП виконується до 15 % усіх платежів. Це ненормально і призводить до перевантаження СЕП, а у разі збою в останні години проблеми ще більше посиляться. Мотиви банків зрозумілі – як можна довше потримати гроші клієнтів на своїх рахунках. НБУ пропонує кожному учаснику СЕМП ще раз ретельно проаналізувати організацію роботи з розрахункового обслуговування клієнтів та ефективність своєї роботи в СЕМП з метою забезпечення рівномірного її завантаження шляхом більш інтенсивного використання ресурсів системи на початку робочого дня, не погіршуючи при цьому умови обслуговування клієнтів. У разі збереження тенденції неодноразового звернення учасниками щодо продовження регламенту роботи СЕМП, Національний банк України, з метою забезпечення стабільної роботи системи в межах встановленого регламенту, залишає за собою право: контролювати банки, що є ініціаторами продовження технологічного регламенту роботи СЕМП, з питань обґрунтованості ними таких дій, а також їх організаційної, технічної та технологічної підготовленості до роботи в СЕМП; переглянути тарифи на послуги щодо обслуговування в СЕМП у разі продовження роботи системи за ініціативою окремого її учасника. Але це не вирішення проблеми. Ми пропонуємо свій варіант проблеми – тариф на виконання платіжних документів для учасників СЕП має бути діферецьований буквально по годинах. Таким чином банкам буде вигідно проводити ці платежі зранку. Адже і нині для багатьох клієнтів банків є дифіренційовані тарифи на проведення платежів до 15.00-16.00 і пізніше. Зараз згідно з пунктом 18 Переліком і тарифами операцій, що здійснюються Національним банком України, його територіальними управліннями та установами клієнтам і банкам - кореспондентам Національного банку України з розрахунково-касового обслуговування, які затверджено постановою Правління Національного банку України від 12 серпня 2003 р. N 333 оброблення електронних розрахункових документів та електронних розрахункових повідомлень замовника в системі електронних переказів коштує лише 20 коп. за один платіжний документ незалежно від часу його оброблення.
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ ЛИСТвід 03.06.2005 р. N 25-212/867-5690
Про ефективність розрахунків засобами СЕМПСистема електронних міжбанківських переказів Національного банку України (СЕМП), складовими якої є СЕП та СТП, функціонує за новим технологічним регламентом з 24 січня 2005 року. Моніторинг щоденного погодинного завантаження свідчить про те, що більшість платежів виконується засобами СЕП, однак завантаженість цієї системи вкрай нерівномірна. Так, у першій половині робочого дня, через СЕП виконується близько 30 % платежів, у тому числі з 9:00 до 10:00 - біля 3 %, тоді як на другу половину дня припадає 70 % платежів, у тому числі в останню годину роботи СЕП виконується до 15 % усіх платежів. При цьому файли, що надходять до СЕП в останні хвилини її роботи, можуть залишитися обліковуватися на "нічних" рахунках. Національний банк вже звертав увагу учасників СЕМП на неефективне використання системи та пропонував вжити відповідних заходів. На жаль, це не принесло відчутних результатів. Більш того, для окремих банків стають звичними неодноразові звернення до Національного банку з проханням продовжити роботу СЕМП на 1 - 2 години. Однак, продовження роботи всієї банківської системи за потребою одного банку пов'язано із суттєвими фінансовими витратами всіх учасників СЕМП, які змушені відволікати на це кошти та трудові ресурси. Оскільки більшість банків бажають і можуть працювати в межах стабільно діючого регламенту роботи СЕМП, вчасно отримувати і зараховувати своїм клієнтам кошти, а не тримати їх на "нічних" рахунках через незалежні від них причини, звертаємо увагу учасників СЕМП на необхідність вжиття відповідних заходів з метою упередження непередбачуваних ситуацій в роботі програмно-технічних, інформаційних ресурсів, забезпечення їх резервування та відновлення у разі порушення роботи. Підсумовуючи вищезазначене змушені констатувати, що можливості СЕМП використовуються упродовж робочого дня нераціонально. У зв'язку з цим, пропонуємо кожному учаснику СЕМП ще раз ретельно проаналізувати організацію роботи з розрахункового обслуговування клієнтів та ефективність своєї роботи в СЕМП з метою забезпечення рівномірного її завантаження шляхом більш інтенсивного використання ресурсів системи на початку робочого дня, не погіршуючи при цьому умови обслуговування клієнтів. У разі збереження тенденції неодноразового звернення учасниками щодо продовження регламенту роботи СЕМП, Національний банк України, з метою забезпечення стабільної роботи системи в межах встановленого регламенту, залишає за собою право: контролювати банки, що є ініціаторами продовження технологічного регламенту роботи СЕМП, з питань обгрунтованості ними таких дій, а також їх організаційної, технічної та технологічної підготовленості до роботи в СЕМП; переглянути тарифи на послуги щодо обслуговування в СЕМП у разі продовження роботи системи за ініціативою окремого її учасника.
____________ Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/bank/11_53.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|