ЗА ПЕРЕВИЩЕННЯ СУМ РОЗРАХУНКІВ В 10 ТИС. ГРН. НБУ ЛЯКАЄ ПІДПРИЄМЦІВ КРУНБУ вважає, що якщо підприємець буде приймати в оплату від одного іншого підприємства чи підприємця готівку на суму понад 10 тис. грн на день, то йому загрожує стаття1642 “Порушення законодавства з фінансових питань” Кодексу про адміністративні правопорушення. Нагадуємо, що оскільки каси в підприємців немає і тому немає її ліміту, то прийняття готівки в будь-яких сумах не призводить до переліміту готівки і немає штрафів в двократному розмірі переліміту за кожен день переліміту відповідно до Указу Президента України від 12.06.95 р. №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки". Стаття 1642 КпАП зокрема передбачає відповідальність за порушення правил ведення касових операцій в розмірі у вигляді накладення штрафу від 8 до 15 н.м.д.г. (від 136 до 255 грн). І ніби НБУ все правильно сказав. Але на практиці КРУ (саме відповідно до статті 2341 КпАП органи державної контрольно-ревізійної служби в Україні розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням законодавства з фінансових питань (стаття 1642) ) не може штрафувати підприємців за великі розрахунки готівкою По-перше, КРУ має оштрафувати підприємця протягом 2-х місяців з дня проведення великого розрахунку готівкою. Відповідно до статті 38 КпАП адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - два місяці з дня його виявлення. Тому якщо КРУ не було у підприємця понад 2 місяці, то йому нічого не загрожує. По-третє, підприємці КРУ зовсім не цікавлять, навіть якщо вони отримують гроші з бюджетів. Справа в тому, що відповідно до Закону України від 26.01.93 р. №2939-XII "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" одна з основних функцій КРУ полягає в проведенні ревізії та перевірки фінансової діяльності, стану збереження коштів і матеріальних цінностей, достовірності обліку і звітності в міністерствах, відомствах, державних комітетах та інших органах державної виконавчої влади, в державних фондах, в бюджетних установах, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують кошти з бюджету та з державних валютних фондів . Інструкція про порядок проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні також не передбачає перевірок не лише підприємців, але і громадян взагалі. Тобто перевірка підприємців, навіть якщо вони отримують кошти з бюджетів, а не лише порушують касову дисципліну, головним Законом про КРУ та її документами не передбачена. По-третє, невідомо кого штрафувати, підприємця, хто взяв гроші (покупця), чи того підприємця, що заплатив (покупця). Вони обидва порушили правила ведення касових операцій, а тому їх слід штрафувати разом, інакше при оскарженні штрафу (накладання його малоймовірно вже з двох вищеназваних причин) один постраждалий підприємець буде захищатися тим, що інший чомусь за таке саме правопорушення не постраждав, а вони ж діяли спільно. А це зайвий клопіт для КРУ щодо поєднання справ і є межа в 2 місяці...
Але головне в тому, що КРУ також вважає, що воно може
вільно штрафувати підприємців. Про це йдеться зокрема в
Листі від 30.04.2004 р. № 12-14/169 "Щодо правомірності використання
повернутої в касу бюджетної установи невикористаної підзвітної суми".
Але вони не говорять про те, яким чином вони з'являться
у підприємця. Адже цей шлях появи - протизаконний. ДПАУ хоче обмежити готівковий обіг приватних підприємців ЗА ПЕРЕВИЩЕННЯ СУМ РОЗРАХУНКІВ В 10 ТИС. ГРН. НБУ ЛЯКАЄ ПІДПРИЄМЦІВ КРУ Як Податковий кодекс про переліміт каси та інші порушення касової дисципліни забув
НАЦИОНАЛЬНЫЙ БАНК УКРАИНЫ ПИСЬМОот 08.12.2004 г. N 11-113/4281-12827
Национальный банк Украины рассмотрел письмо газеты украинского бухгалтера "Все для бухгалтера в торговле" от 12.11.2004 г. об ограничениях при осуществлении наличных расчетов предпринимателями - физическими лицами и сообщает следующее. Согласно п. 2.3 Положения о ведении кассовых операций в национальной валюте в Украине, утвержденного постановлением Правления Национального банка Украины от 19.02.2001 г. N 72, с изменениями (далее - Положение), ограничения в сумме 10 тыс. грн. действуют при осуществлении наличных расчетов одного предприятия (предпринимателя) с другим предприятием (предпринимателем) через их кассы, кассы банков, других финансовых учреждений, предоставляющих услуги по переводу денег, и предприятий почтовой связи. Следовательно, указанные ограничения в 10 тыс. грн. распространяются и на предпринимателей - физических лиц, выступающих плательщиками наличности. В случае превышения предпринимателем - физическим лицом установленных при наличных расчетах вышеприведенных ограничений к нему могут быть применены санкции за нарушение правил ведения кассовых операций, предусмотренные ст. 1642 "Нарушение законодательства по финансовым вопросам" Кодекса Украины об административных правонарушениях.
Напечатано: ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ ЛИСТ 30.04.2004 N 12-14/169 Щодо правомірності використання повернутої в касу бюджетної установи невикористаної підзвітної суми ГоловКРУ України розглянуло Ваш лист від 05.04.2004 р. N 1134 щодо правомірності використання бюджетною установою невикористаної підзвітної суми на поточні витрати, не повертаючи її до банку, і повідомляє.
Порядок ведення касових операцій юридичними особами (крім установ банків і підприємств поштового зв’язку) незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, їх відокремленими підрозділами, представництвами іноземних організацій і фірм, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі — підприємства), а також зареєстрованими у встановленому порядку фізичними особами, які є суб’єктами підприємницької діяльності без створення юридичної особи (далі — підприємці), які здійснюють операції з готівкою в національній валюті, регулюється Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 19.02.2001 р. N 72 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.03.2001 р. за N 237/5428 (із змінами, далі — Положення N 72), та є обов’язковим для виконання зазначеними юридичними і фізичними особами. Відповідно до чинного законодавства, ГоловКРУ не наділено повноваженнями щодо надання роз’яснень з питань, викладених у Вашому листі, у зв’язку з чим пропонуємо Вам звернутися з запитом до Національного банку України. Водночас інформуємо, що відповідно до п.2.13 Положення N 72 ( z0237-01 ) підприємства (підприємці), які мають поточні рахунки в установах банків, одержують готівку з цих рахунків за грошовим чеком (з чітким формулюванням суті операцій, що буде здійснюватися) у межах наявних коштів і витрачають її виключно на цілі, які визначені в грошовому чеку та не суперечать чинному законодавству.
Пунктом 2.14 Положення N 72 ( z0237-01 ) встановлено, що суми готівки, одержані в установі банку і не використані за призначенням протягом установлених строків, повертаються підприємством в установу банку не пізніше наступного робочого дня установи банку та підприємства або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту) і видаватися на ті самі цілі.
Відповідно до пп.5.1.3 Положення N 72 ( z0237-01 ), відповідальність за дотримання порядку ведення операцій з готівкою покладається на підприємців та керівників підприємств. Особи, винні в порушенні порядку ведення операцій з готівкою, притягуються до відповідальності в установленому чинним законодавством порядку.
Статтею 164-2 “Порушення законодавства з фінансових питань” Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що порушення правил ведення касових операцій тягнуть за собою накладення штрафу від восьми до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, зазначених у частині першій цієї статті, — тягнуть за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Слід зазначити, що згідно з п.2.17 Положення N 72 ( z0237-01 ) до підприємств (підприємців) застосовуються штрафні санкції згідно з чинним законодавством України за: перевищення встановлених лімітів каси; неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне оприбуткування) у касах готівки; перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки, а також за видачу готівкових коштів під звіт без повного звітування щодо раніше виданих коштів; витрачання готівки з виручки на виплати, що пов’язані з оплатою праці, за наявності податкового боргу; використання одержаних в установі банку готівкових коштів не за цільовим призначенням; проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа, який підтверджував би сплату покупцем готівкових коштів. Згідно з пп.5.1.3 Положення N 72 ( z0237-01 ), у разі виявлення порушень установленого порядку ведення операцій з готівкою органи державної податкової служби України застосовують до порушників штрафні санкції на підставі подання контролюючих органів згідно з Указом Президента України від 12.06.95 р. N 436 ( 436/95 ) "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" (із змінами, далі - Указ N 436).
Так, відповідно до пункту 1 Указу N 436 ( 436/95 ), у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу: за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день; за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки — у п’ятикратному розмірі неоприбуткованої суми; за витрачання готівки з виручки від реалізації продукції (робіт, послуг) та інших касових надходжень (крім коштів, отриманих із кас установ банків) на виплати, що пов’язані з оплатою праці (за винятком екстрених (невідкладних) обставин — соціальних виплат громадянам на поховання, допомоги при народженні дитини, одиноким та багатодітним матерям, на лікування в разі хвороби, компенсацій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи), за наявності податкової заборгованості — в розмірі здійснених виплат; за перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки, а також за видачу готівкових коштів під звіт без повного звітування щодо раніше виданих коштів — у розмірі 25 відсотків виданих під звіт сум; за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів, — у розмірі сплачених коштів; за використання одержаних в установі банку готівкових коштів не за цільовим призначенням — у розмірі витраченої готівки. Штрафні санкції, передбачені Указом N 436 ( 436/95 ), застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.
Контроль за додержанням особами, зазначеними у статті 1 Указу N 436 (крім банків), норм з регулювання обігу готівки в національній валюті, що встановлюються Національним банком України, здійснюють органи державної податкової служби, державної контрольно-ревізійної служби. Міністерства внутрішніх справ України та фінансові органи, а банками — Національний банк України. Отже, за порушення встановленого порядку ведення касових операцій службові особи підприємств, установ та організацій притягуються до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, а до юридичних і фізичних осіб, які здійснюють підприємницьку діяльність, застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу. Заступник голом С.Бєльчик ____________
Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/bank/11_38.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|