Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА XI. МАРАЗМИ БАНКІВ ТА НЕБАНКІВСЬКИХ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ

Більшість скарг населення щодо обслуговування платіжних карток стосується невидачі договорів щодо зарплатних карток, непрозорої конвертації валют, міжбанківської роботи та ненадання виписок щодо руху коштів

З Листа НБУ від 27.01.2009  N 25-312/206-1177 “Про неякісне обслуговування держателів платіжних карток” можна дізнатися, що більшість скарг населення щодо обслуговування платіжних карток стосується трьох питань: порушення банками процедури відкриття рахунків, в тому числі не оформлення та/або не видачі клієнтам договорів про надання та використання платіжної картки під час запровадження зарплатних проектів, та при оформленні платіжних карток з кредитною функцією; здійснення банками недобросовісної реклами міжбанківського партнерства та непрозорого порядку нарахування комісійної винагороди під час конвертації валюти при здійсненні банківських операцій; неправомірних дій банків щодо ненадання на вимогу клієнтів виписок про рух коштів за картковими рахунками.

Петро ПАТЛАТИЙ

Куток споживача. Куток покупця. Куточок споживача. Куточок покупця

Кутки споживача від 99 до 399 грн. + все торговельне законодавство

Вантажний велосипед. Грузовой велосипед. Велорикша Украина

Універсальний вантажний велосипед + ручний вантажний візок в подарунок

Рекламна стійка, інформаційний стенд вертиться, вертящаяся стійка, стенд-листалка, стенд-вертушка

Ротаційна (гортальна) настільна система (промо-стійка), 11 прозорих кишень А4, 250 грн.

 


НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

Департамент платіжних систем

ЛИСТ

27.01.2009  N 25-312/206-1177

                                      Банкам України

Про неякісне обслуговування

держателів платіжних карток

 На адресу Національного банку України надходить багато скарг від громадян України стосовно виникнення спорів між клієнтами та банками щодо неналежного виконання працівниками банків операцій із використанням платіжних карток міжнародних платіжних систем.

Оскільки невиконання або неналежне виконання банками договірних зобов’язань негативно впливає на стан довіри населення до банківської системи, призводить до скорочення безготівкових розрахунків та до відмови громадян використовувати платіжні картки, Національний банк України неодноразово звертав увагу на те, що актуальним для банків має стати виконання вимог статті 55 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, яка зобов’язує банки докладати максимальних зусиль для уникнення конфлікту інтересів працівників банку та клієнтів.

Разом з тим, як свідчить аналіз скарг, більшість спірних ситуацій стосується:

1. Порушення банками процедури відкриття рахунків, в тому числі не оформлення та/або не видачі клієнтам договорів про надання та використання платіжної картки під час запровадження зарплатних проектів, та при оформленні платіжних карток з кредитною функцією.

Вимога укладання договору банківського рахунку під час відкриття банком рахунку клієнту регламентується чинним законодавством та нормативно-правовими актами Національного банку України.

Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України), договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною. Згідно з частиною першою статті 639 ЦК України, договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом. Відповідно до пункту 2 статті 208 ЦК України, у письмовій формі належить вчиняти, зокрема, правочини між фізичною та юридичною особою.

Правовідносини, що виникають під час відкриття банками поточних рахунків клієнтів, регулюються Iнструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах(1) (далі — Iнструкція). Згідно з вимогами пункту 1.8 Iнструкції банки відкривають своїм клієнтам поточні рахунки за договором банківського рахунку. Цим же пунктом Iнструкції встановлено, що до поточних рахунків також належать карткові рахунки, що відкриваються для обліку операцій за платіжними картками відповідно до вимог цієї Iнструкції. Операції за цими рахунками здійснюються з урахуванням особливостей, визначених цією Iнструкцією, Положенням про порядок емісії платіжних карток і здійснення операцій з їх застосуванням(2) (далі — Положення) та відповідними нормативно-правовими актами Національного банку.

_______________

(1) затверджена постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 N 492 ;

(2) затверджене постановою Правління Національного банку України від 19.04.2005 N 137 (із змінами).

Окрім цього, передбачено (пункт 6.7 Iнструкції ), що для здійснення деяких виплат на користь третіх осіб, тобто під час запровадження зарплатних проектів, банком укладаються:

з юридичною особою — договір про відкриття поточних рахунків на користь фізичних осіб;

з фізичними особами, на користь яких юридична особа відкриває поточні рахунки, — договір банківського рахунку та встановлено, що видаткові операції за цими рахунками здійснюються після звернення фізичних осіб до банку (зокрема, для отримання грошей або платіжної картки), пред’явлення ними документів, які дають змогу банку ідентифікувати цих клієнтів та укладення договору банківського рахунку.

Отже, укладання договору банківського рахунку під час відкриття банком карткового рахунку клієнту є обов’язковим. Згідно з вимогами пункту 2.4 Положення викладення умов, що визначають порядок відкриття картрахунку (тобто договору банківського рахунку) і порядок надання та використання платіжної картки, можливе або в одному договорі, або в окремих договорах.

Відносини між емітентом та держателем платіжної картки при здійсненні розрахунків за операціями з використанням платіжних карток за кредитною схемою регулюються кредитним договором, який відповідно до статті 1055 Цивільного кодексу України, укладається у письмовій формі. Кредитний договір, укладений з недодержанням письмової форми, є нікчемним. Згідно з пунктом 2 статті 215 Цивільного кодексу України, нікчемним правочином є правочин, якщо його недійсність встановлена законом. Тобто кредитний договір укладений з порушенням письмової форми не підлягає виконанню та не створює ніяких юридичних наслідків.

2. Здійснення банками недобросовісної реклами міжбанківського партнерства та непрозорого порядку нарахування комісійної винагороди під час конвертації валюти при здійсненні банківських операцій.

Так, аналіз звернень свідчить, що банк-емітент, згідно з рекламою, гарантує держателям платіжних карток послуги бездоганної якості, задоволення від співпраці, а також те, що міжбанківське партнерство надає можливість здійснення безготівкових розрахунків та отримання готівкових коштів у розгалуженій мережі банкоматів і пунктів видачі готівки банків-партнерів без сплати комісійної винагороди.

Проте, мають місце випадки, коли замість проведення безготівкового платежу з використанням платіжної картки банк-партнер здійснює готівкові операції, а саме: проведення операції зняття готівки з рахунку клієнта та зарахування її, як оплату вартості товару, на поточний рахунок торговця. У зв’язку з цим, банк-емітент стягує комісійну винагороду з клієнта за видачу готівки, як бонус банку-партнеру за здійснення таких операцій, що приводить до збільшення вартості товару в порівнянні з його вартістю під час безготівкової оплати.

Положенням (пункт 5.3) визначено, що в разі здійснення розрахунку з використанням платіжної картки у валюті, яка відрізняється від валюти картрахунку, уповноважений банк здійснює перерахунок суми за операцією у валюту картрахунку за курсом, порядок установлення якого визначений у договорі між клієнтом та уповноваженим банком-емітентом.

Отже, не надання банками повної інформації клієнтам щодо порядку проведення банками-партнерами розрахунків із використанням платіжних карток призводить до непередбачених клієнтами втрат та їх незацікавленості у подальшому здійснювати безготівкові розрахунки з використанням платіжних карт.

3. Неправомірних дій банків щодо ненадання на вимогу клієнтів виписок про рух коштів за картковими рахунками.

Відповідно до пункту 4.14 Положення, емітенти платіжних карток зобов’язані в порядку та строки, визначені договором, надавати клієнтам виписки про рух коштів на їх картрахунках за операціями, що виконані клієнтами та їх довіреними особами.

Пунктом 5.6 Положення про організацію операційної діяльності в банках України(3) передбачено, що порядок, періодичність друкування та форма надання виписок (у паперовій чи електронній формі тощо) за картковими рахунками клієнтів обумовлюється у договорі банківського рахунку, що укладається між банком і клієнтом під час відкриття рахунку.

_______________

(3) затвердженим постановою Правління Національного банку України від 18.06.2003 N 254.

Отже, не надання банками на вимогу клієнтів виписок про рух коштів за картковими рахунками не дає змогу держателям платіжних карток здійснювати контроль за рухом своїх коштів, що в свою чергу викликає недовіру клієнтів до банків та відмови співпраці у подальшому.

Враховуючи вищевикладене та керуючись статтею 40 і Розділом X Закону України “Про Національний банк України”, Національний банк України, з метою підвищення довіри населення до банківської системи, зменшення в подальшому скарг громадян на банки та розширення масових безготівкових розрахунків із використанням платіжних карток, зобов’язує:

неухильно виконувати вимоги законодавства та нормативно-правових актів Національного банку України щодо укладення договорів;

забезпечувати держателя платіжної картки примірником договору, переліком тарифів банку, в тому числі за операціями з банками-партнерами, правилами користування платіжних карток;

надавати держателям платіжних карток повну інформацію про здійснення і оплату відповідних банківських операцій, у тому числі через банки-партнери, а також ознайомлювати клієнтів з тарифами банків щодо здійснення ними таких операцій;

забезпечити постійний контроль за роботою працівників, які здійснюють емісію платіжних карток та операцій з їх застосуванням для неухильного дотримання вимог законодавства України, правил платіжних систем та нормативно-правових актів Національного банку України щодо операцій із застосуванням платіжних карток;

неупереджено розглядати проблемні питання, які склалися у взаємовідносинах з клієнтами, уживати для їх покращення заходів, які б дали змогу врегульовувати спори в договірному порядку, а у разі недосягнення згоди — згідно з чинним законодавством України.

Заступник Голови П.М.Сенищ

____________

Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/bank/11_135.html


Попередня статтяНаступна стаття


[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"