Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу України Комментарий Налогового кодекса Украины| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

ГЛАВА XIV. МАРАЗМИ АЛКОГОЛЮ ТА ТЮТЮНУ

ТОРГІВЛЯ ТЮТЮНОВИМИ ВИРОБАМИ – ОСТАННІ ЗМІНИ ТА МАЙБУТНЄ. ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА НЕВІДВЕДЕННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ МІСЦЬ ДЛЯ КУРІННЯ, ЯКІ ОБЛАДНАНІ ВИТЯЖНОЮ ВЕНТИЛЯЦІЄЮ ЧИ ІНШИМИ ЗАСОБАМИ ДЛЯ ВИДАЛЕННЯ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ, А ТАКОЖ ЗА НЕВІДВЕДЕННЯ НЕ МЕНШЕ ПОЛОВИНИ ПЛОЩ ДЛЯ НЕКУРЦІВ, ДЛЯ ВЛАСНИКІВ КАФЕ ТА ОФІСІВ НЕМАЄ

Торгівля тютюновими виробами в Україні є одним із самих популярних та прибуткових видів торгівлі. Україна має найбільший в Європі ринок для торгівлі тютюновими виробами – понад 19 мільйонів курців, за статистикою у нас палить навіть кожна четверта жінка і кожний другий восьмикласник, який за законом навіть не може придбати жодну цигарку. В цій статті ми розглянемо останні зміни та майбутнє торгівлі тютюновими виробами щоб виконати всі вимоги законодавства в тому числі щодо обмеження тютюнопаління.

Зміни, запроваджені Законом №2505

Вперше в цьому році суттєві зміни в умовах торгівлі тютюновими виробами були запроваджено Законом від 25.03.2005 року N 2505-IV “Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України”:

1) ставки акцизного збору на сигари, сигарети без фільтру з тютюну, сигарети з фільтром з тютюну, тютюн для паління, жувальний і нюхальний тютюн збільшено з 7% до 8% від обороту з реалізації товару (продукції). При цьому при визначенні податкового зобов'язання із сплати акцизного збору на тютюнові вироби за кожні 1000 штук реалізованого товару (продукції), що обчислюється одночасно за встановленими законодавством ставками акцизного збору у твердих сумах за 1000 штук реалізованого товару (продукції) на відповідні тютюнові вироби та у процентах до обороту з реалізації товару (продукції), розмір такого зобов'язання не може бути менше 22 відсотків від максимальної роздрібної ціни на кожну власну назву тютюнових виробів за 1000 штук реалізованого товару (продукції) (без податку на додану вартість та акцизного збору).

2) в десять разів збільшено річну плату за виробництво тютюнових виробів – з 25000 до 250000 гривень, річну плату щодо імпорту тютюнових виробів збільшено в 2 рази – з 250000 до 500000 гривень.

Ці зміни прямо не пов’язані із роздрібною торгівлею, однак, безумовно, вплинули на ціни та умови поставок.

Ліцензування

Наказом ДААК ДПА України  від 06.04.2005 р. N 123 “Про організацію роботи регіональних управлінь ДААК ДПА України щодо видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами” було затверджено нову форму заяви про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами. Форма цієї заяви не змінювалася з 1996 року, але і тепер її не спрощено.

Нагадаємо, що Порядком організації роботи пунктів приймання та видачі документів на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами в районних (міжрайонних) ДПІ в Автономній Республіці Крим та областях, який затверджено наказом ДПА України від 16.11.2004 р. N 652, передбачено, що для отримання ліцензії суб'єкт підприємницької діяльності подає заяву, до якої додається копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа.

У заяві повинно бути зазначено вид господарської діяльності, на провадження якого суб'єкт підприємницької діяльності має намір одержати ліцензію (роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами), і адреса місця торгівлі. При цьому вимагати представлення інших документів забороняється, про що не слід забувати. Ліцензія або рішення про відмову у її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів від дня одержання документів. Такі вимоги запроваджено статтею 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (далі – Закон про держрегулювання).

Максимальні роздрібні ціни

З 1 липня 2005 року виробництво та імпорт тютюнових виробів, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких не нанесені максимальна роздрібна ціна та дата їх виготовлення, забороняються. Вироблені в Україні або імпортовані в Україну до 1 липня 2005 року тютюнові вироби, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких не зазначено максимальної роздрібної ціни та дати їх виготовлення, знаходяться в обігу до 1 січня 2006 року.  Ці вимоги запроваджено до частини одинадцятої статті 18 Закону про держрегулювання. Таким чином після 1 січня 2006 року пачки мають місти максимальні роздрібні ціни, при цьому позначеними мають бути саме пачки, а не їхня прозора упаковка.

За наявності у місці торгівлі тютюновими виробами виробів однієї власної назви, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких вказані різні максимальні роздрібні ціни, продаж таких тютюнових виробів здійснюється за цінами, не вищими, ніж ті, що вказані на відповідних пачках, коробках та сувенірних коробках. Таким чином однакові тютюнові вироби можуть реалізовуватися за різними роздрібними цінами, що ускладнює облік та може викликати непорозуміння із покупцями. Щоб цього уникнути є таки шляхи: при збільшенні максимальної роздрібної ціни реалізовувати нові надходження за попередніми роздрібними цінами, які склалися; сконцентрувати в одній-двох точках товар із попередньою ціною і завести із новою, більшою максимальною ціною в точки, в яких товар із попередньою ціною було вилучено або він закінчився. У разі зниження максимальних роздрібних цін до рівня, меншого за поточний рівень роздрібних цін у торговця слід сконцентрувати більш дорогі цигарки в одному, прибутковому місці, а в інших – реалізовувати дешевші. Можна провести і зменшення націнки на дорогі цигарки.

З максимальними роздрібними цінами пов’язана ще одна проблема. Статтею 6 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 N 18-92 "Про акцизний збір" передбачено, що у суб'єкта підприємницької діяльності, який здійснює роздрібну торгівлю підакцизними товарами, на які встановлено ставки акцизного збору у відсотках до обороту, до 1 січня 2006 року у місці торгівлі такими товарами на видному місці повинні бути засвідчені виробником або імпортером копії чинних декларацій про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари, що були подані їх виробником або імпортером до центрального органу державної податкової служби України або центрального органу Державної митної служби України.

Однак відповідно до Закону України від 18.11.2004 N 2189-IV "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів"  з 16.12.2004 р. скасовано фінансову санкцію за роздрібну торгівлю за відсутності у місці торгівлі засвідчених виробником або імпортером копій чинних декларацій про максимальні роздрібні ціни на тютюнові вироби, які продаються у такому місці торгівлі, яка складала 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 1700 гривень. Таким чином склалася дивна ситуація – копія декларації повинна до 1 січня 2006 року бути на місці роздрібної торгівлі тютюновими виробами, але санкцій за її відсутність в 2005 році вже немає, про що і зазначає Держпідприємництво у Листі від 15.03.2005 р. N 1390 “Про надання роз'яснення”. Тому їх і не вивішують, особливо в умовах обмежених вітрин кіосків та магазинів.

 

Правила роздрібної торгівлі тютюновими виробами

З 28 жовтня 2005 року набули чинності зміни до Правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами, які затверджено Наказом Мінекономіки від 27.09.2005 N 308. Змінами передбачено:

  1. З 1 січня 2006 року в продажу можуть знаходитися тільки тютюнові вироби, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких зазначено максимальну роздрібну ціну та дату їх виготовлення. Цю вимогу продубльовано із частини тринадцятою статті 18 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".
  2. Роздрібна торгівля тютюновими виробами здійснюється за наявності в документах, згідно з якими вони надійшли, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності без наявності копій сертифікатів якості.
  3. Вироблені або ввезені в Україну до 1 липня 2005 року тютюнові вироби, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких не зазначено максимальної роздрібної ціни та дати їх виготовлення, можуть знаходитися в продажу до 1 січня 2006 року.
  4. Послаблено вимоги до зберігання тютюнових виробів. Тепер приміщення для зберігання тютюнових виробів повинні бути сухими, чистими, з відносною вологістю повітря 60 (±10) відсотків. Раніше рівень вологості повітря міг коливатися лише в межах 60-70 відсотків. Немає вимог щодо відділення від торговельного залу протипожежними перегородками першого типу, оснащеності охоронною сигналізацією та затемненості. Скасовано вимогу і про те, що підлога в складських приміщеннях для тютюнових виробів повинна бути на висоті не нижче 50 см від землі. Тобто тепер відстань між підлогою та землею на тютюнових складах може складати і 5, і 10 і 20 сантиментрів.

Закон України від 22.09.2005 р. №2899-IV "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" з 25 жовтня 2005 року посилив відповідальність за порушення Правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами шляхом викладення в новій редакції статті 156 КпАП. Ним запроваджено штрафування за торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами через торгові автомати чи неповнолітніми особами, а також за продаж алкогольних напоїв або тютюнових виробів особі, яка не досягла 18 років в розмірі від п'яти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 340 грн.). За цим правопорушенням справу розглядають органи захисту прав споживачів.

Торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами з рук тепер тягне за собою накладення штрафу від трьох до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 170 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі, замість попередніх від одного до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 119 грн.) з конфіскацією предметів торгівлі.

 

Як правильно курити

Великого розголосу в Україні, де понад половина населення є курцями, наробив вже згаданий Закон про обмеження тютюнопаління.

Цим Законом забороняється роздрібна та оптова торгівля, виробництво, крім виробництва для експорту, імпорт для реалізації на території України тютюнових виробів:

в яких показники вмісту нікотину та смоли в тютюнових виробах та тютюновому димі перевищують - нікотину 1,2 міліграма, смоли - 12 міліграмів (з 1 січня 2009 року). До цього часу діють норми щодо рівня смол - 15 мг, нікотину - 1,3 мг у димі однієї сигарети з фільтром; смол - 22 мг, нікотину - 1,5 мг у димі однієї сигарети без фільтра.

З 1 січня 2007 року забороняється торгівля тютюновими виробами на упаковці яких відсутні медичні попередження споживачів тютюнових виробів та із використанням на їх упаковці написів, назв, зображень, знаків, що можуть ввести в оману щодо характеристик тютюнових виробів, у тому числі включати такі характеристики, як "легкі", "ультралегкі", "м'які", "з низьким вмістом смол". Сподіваємося, що у торговців таких товарів до цього часу вже не буде, інакше їх доведеться повністю вилучати з обігу для перепакування виробниками або списувати.

З 25 жовтня 2005 року забороняється куріння тютюнових виробів на робочих місцях та в громадських місцях, за винятком спеціально для цього відведених місць. Власник або уповноважені ним особи, чи орендарі відповідних споруд, окремих приміщень зобов'язані відвести спеціальні місця для куріння, обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, а також розмістити наочну інформацію про розташування таких місць та про шкоду, якої завдають здоров'ю людини куріння тютюнових виробів чи інші способи їх вживання. Однак, як це не дивно, невиконання цих вимог власникам практично нічим не загрожує, прямої адміністративної відповідальності за відсутність спеціальної вентиляції немає і новий Закон її чомусь не запровадив ! Цю вентиляцію мають запроектувати, а вже потім можлива відповідальність за її відсутність у побудованому обєкті (і то лише із боку забудовника, а не власника будівлі, який цю вентиляцію може запросто демонтувати чи просто не використовувати), зрозуміло, що це не стосується вже побудованих приміщень (стаття 96 КпАП “Недодержання державних стандартів, норм і правил під час проектування і будівництва”; виконання будівельних робіт, що не відповідають державним стандартам, нормам і правилам або проектним рішенням, - тягне штраф у розмірі десяти відсотків вартості виконаних робіт, а прийняття в експлуатацію об'єктів, зведених з порушенням законодавства - у розмірі п'яти відсотків вартості відповідних об'єктів (Закон України від 14.10.94 р. №208/94-ВР "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування")).

Куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради тягне за собою попередження або накладення штрафу від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За ці правопорушення каратиме міліція (за винятком порушень, вчинених у місцях, заборонених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, в останніх справами займатиметься відповідна адмінкомісія)

З 1 липня 2006 року у громадських місцях для осіб, які не курять, відводиться не менше ніж 50 відсотків площі цих громадських місць, розміщеної так, щоб тютюновий дим не поширювався на цю територію. Однак і тут, як це не дивно, невиконання цих вимог власникам практично нічим не загрожує, прямої адміністративної відповідальності за невірний розподіл місць для курців та некурців теж немає ! Тому свої права некурці відстоюватимуть із власниками кафе самостійно шляхом скандалів та судів без явної допомоги державних органів.

З 1 січня 2007 року на кожній упаковці тютюнових виробів повинно бути зазначено нове основне медичне попередження споживачів тютюнових виробів та одне додаткове медичне попередження про шкоду, якої завдає здоров'ю людини куріння тютюнових виробів, відомості щодо вмісту нікотину та смоли, що входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння.

На одній більшій зовнішній стороні упаковки тютюнових виробів зазначається основне медичне попередження споживачів тютюнових виробів: "Куріння призводить до серцево-судинних захворювань та раку легенів". Досі застосовується напис: “Міністерство охорони здоров'я України попереджує: куріння шкодить здоров'ю”.

На другій більшій зовнішній стороні упаковки тютюнових виробів зазначається одне із шести додаткових медичних попереджень такого змісту: "Куріння під час вагітності шкодить вашій дитині"; "Тютюновий дим шкодить здоров'ю тих, хто вас оточує"; "Куріння викликає залежність, не починайте курити!"; "Куріння викликає імпотенцію"; "Захистіть дітей: не дозволяйте їм дихати вашим димом"; "Курці помирають рано". Кожний варіант текстів додаткових медичних попереджень наноситься виробником тютюнових виробів на упаковки тютюнових виробів почергово. Однак періодичність такого чергування не вказано.

Основне та додаткове медичні попередження споживачів тютюнових виробів повинні займати не менше 30 відсотків площі зовнішньої поверхні кожної більшої сторони упаковки тютюнових виробів. Досі попередження "Міністерство охорони здоров'я України попереджує: куріння шкодить здоров'ю" займає не менше 10 відсотків кожної із лицьової та тильної площин.

Інформація щодо вмісту нікотину та смоли, що входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння, має зазначатися на зовнішній поверхні однієї меншої сторони упаковки тютюнових виробів і повинна займати не менше 15 відсотків площі цієї сторони. Нині ці написи займають не менше 10 відсотків цієї площини.

З 1 січня 2007 року запроваджуються нові штрафи від Держспоживзахисту: за роздрібну реалізацію тютюнових виробів без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів - від п'ятдесяти гривень до десяти тисяч гривень;

за роздрібну реалізацію тютюнових виробів, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від ста гривень до двадцяти тисяч гривень;

за оптову реалізацію тютюнових виробів на території України без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів - від п'ятисот гривень до десяти тисяч гривень;

за оптову реалізацію тютюнових виробів на території України, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від тисячі гривень до двадцяти тисяч гривень.

 

Як позбутися куріння

Кожна викурена цигарка скорочує життя людини на 5-10 хвилин, таким чином пачка з 20 цигарок скорочує життя курця на 100-200 хвилин. Якщо курець викурює 1 пачку за день, то за рік відбувається скорочення життя на 36500-73000 хвилин, за 20 років куріння це є 730000-14600000 хвилин або 1,4-2,8 року! Тобто 20 років активного куріння може забрати принаймні 3 роки життя ! Для відвикання від куріння рекомендують полоскати порожнину рота, безпосередньо перед бажанням закурити, в’яжучими засобами, наприклад, розчином 15-20 крапель евкаліптової олії на скляну води.

Віталій МОСЕЙЧУК

 

____________

Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/alko/14_11.html


Попередня статтяНаступна стаття


[an error occurred while processing this directive]


Головна сторінка | Українська національна ідея. Українократія | КУТКИ СПОЖИВАЧА для всіх міст з літературою |  ІНФОРМАЦІЙНІ СТЕНДИ, щити, дошки | Уголки потребителя для всех городов с литературой | Информационные стенды, щиты, доски | Перекидні системи Перекидные системы | Штендеры, Штендери | Буклетницы Буклетниці | Коментар Податкового кодексу, Митного Комментарий Налогового кодекса, Таможенного| НОВИНИ | RSS | Реклама | Контакт | Журнали з охорони праці та інші | Календар бухгалтера Календарь бухгалтера | Інструкції з охорони праці |Оперативна поліграфія, тиражування |  Фотоприколы | Термінологічний словник | Книги, словник, реферати з історії, ЗНО з історії України

Скачати Книгу маразмів України одним файлом

(C) Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99.
Пропозиції та зауваження надсилайте на
Електронним та друкованим ЗМІ дозволяється  цитування матеріалів Книги маразмів України за умови посилання на Книгу маразмів України та сайт www.marazm.org.ua Обов'язкове посилання наступного змісту: "За матеріалами Книги маразмів України (www.marazm.org.ua)…". з використанням в Інтернеті гіперпосилання (hyperlink) на Книгу маразмів України  (www.marazm.org.ua). Іншим організаціям та приватним особам використання матеріалів для публічних цілей дозволяється за умови окремого дозволу автора з дотриманням вищезгаданих посилань.

Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
Підтримка проекту:
U634971969297
Z404288205014
E208021446192

Новини
маразмiв


Нова українська національна ідея. Новая украинская национальная идея
 
Кутки споживача для всіх міст із законодавством та книгою скарг. Кутки покупця. Уголки потребителя для всех городов с законодательством и книгой жалоб. Уголки покупателя





Украинские 100x100




Газета "Правовий тиждень"