ГЛАВА IIІ. МАРАЗМИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ТА ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА |
ПОСАДОВІ
ОСОБИ ДЕРЖНАГЛЯДПРАЦІ МАЮТЬ ПРАВО БЕЗПЕРЕШКОДНО В БУДЬ-ЯКИЙ ЧАС БЕЗ ПОПЕРЕДНЬОГО
ПОВІДОМЛЕННЯ ВІДВІДУВАТИ ПІДПРИЄМСТВА ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ДОДЕРЖАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА
ПРО ПРАЦЮ ТА УМОВИ ПРАЦІ
Постановою
Кабінету Міністрів України від 29.11.2000 р. №1771 "Про затвердження Положення
про Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю"
(далі - Положення) визначено повноваження оновленого органу нагляду за
дотриманням законодавства про працю (Держнаглядпраці). Держнаглядпраці
здійснюватиме контроль за додержанням всього законодавства про працю. Посадові
особи Держнаглядпраці мають право безперешкодно в будь-який час без попереднього
повідомлення відвідувати підприємства для перевірки додержання законодавства
про працю та умови праці, вимагати від роботодавців необхідні пояснення,
матеріали та інформацію (при використанні найманої праці). Держнаглядпраці
отримав право заслуховувати звіти керівників підприємств з питань додержання
вимог законодавства про працю та умови праці.
Відповідно
до частини першої статті 259 Кодексу законів про працю, нагляд і контроль
за додержанням законодавства про працю здійснюють спеціально уповноважені
на те органи та інспекції, які не залежать у своїй діяльності від власника
або уповноваженого ним органу. Постановою
Кабінету Міністрів України від 30.08.2000 р. №1351 "Про утворення Державного
департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю" (див.
"Документи для роботи" №37/2000) утворено у складі Міністерства праці
та соціальної політики на базі його структурних підрозділів - головної
державної інспекції праці та Державної експертизи умов праці України -
Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю як
урядовий орган державного управління. Розміщується
Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю за
адресою: 01023 м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10. На
відміну від Положення про державну інспекцію праці Міністерства праці та
соціальної політики, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України
від 02.08.96 р. №906 (далі - Попереднє положення, яке чомусь не скасоване
Положенням), та Положення про Державну експертизу умов праці, яке затверджене
постановою Ради Міністрів УРСР від 01.12.90 р. №357 (яке теж не скасоване),
Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю (далі
- Держнаглядпраці) здійснюватиме контроль за додержанням законодавства
про працю, слід розуміти, що всього законодавства про працю. В
Попередньому положенні було значно чіткіше визначено сферу контролю: про
трудовий договір і ведення трудових книжок; про робочий час і час відпочинку;
про оплату праці, гарантії і компенсації; про укладання та виконання галузевих
і регіональних угод, колективних договорів; про трудові відносини у разі
банкрутства та приватизації підприємств; про відшкодування шкоди, заподіяної
працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням
ним трудових обов'язків; про працю жінок, молоді, інвалідів та інших категорій
громадян, які потребують соціального захисту; про трудову дисципліну і
матеріальну відповідальність працівників. Це
посилить тиск з боку державних органів на керівників підприємств (адже
під поняття "законодавство про працю" при бажанні можна підвести досить
багато нормативних актів, навіть Закон про ПДВ, адже додана вартість складається
із заробітної плати, прибутку та амортизації). Також
у складі того самого Міністерства праці та соціальної політики є Державний
комітет України по нагляду за охороною праці, а законодавство щодо охорони
праці є частиною законодавства про працю. Що може викликати міжвідомчі
конфлікти або спільні дії двох контролюючих органів. Також
посадові особи Держнаглядпраці отримали право (підпункт 1 пункту 4 Положення)
безперешкодно в будь-який час без попереднього повідомлення відвідувати
підприємства для перевірки додержання законодавства про працю та умови
праці, вимагати від роботодавців необхідні пояснення, матеріали та інформацію
(у разі використання найманої праці). В
Попередньому положенні щодо "без попереднього повідомлення" нічого сказано
не було. Більш того, було уточнено, що Державна інспекція праці контролює
виконання законодавства про працю шляхом проведення перевірок підприємств:
планових; за дорученням Головного державного інспектора праці, голів
обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
а також за пропозицією правоохоронних органів, органів державної податкової
служби, органів місцевого самоврядування, профспілкових та інших об'єднань
громадян. Тепер
слід розуміти, що планових перевірок Держнаглядпраці не буде
(про них у Положенні жодної згадки). Підприємцям доведеться обігравати
варіанти того, що відвідання і перевірка за сенсом - такі самі різні поняття,
як огляд та обшук або затримання та арешт. Однак,
відповідно до статті 5 Указу Президента від 23.07.98 р. №817/98 "Про деякі
заходи з дерегулювання підприємницької діяльності", контролюючими органами,
які мають право проводити планові та позапланові виїзні перевірки фінансово-господарської
діяльності (дотримання законодавства про працю є частиною господарської
діяльності підприємства) суб'єктів підприємницької діяльності, є: а)
органи державної податкової служби - стосовно сплати податків і зборів
(обов'язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів, неподаткових
платежів; б)
митні органи - стосовно сплати ввізного мита, акцизного збору та податку
на додану вартість, які справляються у разі ввезення (пересилання) товарів
на митну територію України в момент перетинання митного кордону; в)
органи державного казначейства, державної контрольно-ревізійної служби
та органи державної податкової служби в межах їх компетенції - стосовно
бюджетних позик, позик та кредитів, гарантованих коштами бюджетів, цільового
використання дотацій та субсидій, інших бюджетних асигнувань, коштів позабюджетних
фондів, а також належного виконання державних контрактів, проавансованих
за рахунок бюджетних коштів. Як бачимо, Держнаглядпраці тут немає, що посилюватиме
роль судової влади у вирішенні трудових спорів. Держнаглядпраці
тепер не має права залучати до перевірок підприємств громадських інспекторів
праці. Чомусь серед завдань Держнаглядпраці зникло сприяння організації
правового навчання власників (керівників) підприємств або уповноважених
ними органів та проведенню роз'яснювальної роботи щодо законодавства про
працю. Вочевидь, це проводитиметься через семінари та конференції. Натомість
Держнаглядпраці отримав право заслуховувати звіти керівників підприємств
з питань додержання вимог законодавства про працю та умови праці (підпункт
3 пункту 5 Положення). Але жодним законом України на керівників не покладено
обов'язок озвучувати звіти з питань додержання законодавства про
працю (цікаво, що буде робити Держнаглядпраці у разі, коли керівник підприємства
- німий), тим більше ніхто не зобов'язаний свідчити проти себе. А
звітність з праці, яку затверджено наказом Держкомстату від 14.10.97 р.
№24 "Про затвердження річних та поточних форм державної статистичної звітності
з праці" треба подавати в письмовому вигляді. Положенням
також понижено статус директора Держнаглядпраці (Головного державного інспектора
праці). Тепер він за посадою є лише членом колегії Мінпраці, а раніше головний
державний інспектор праці був ще і заступником міністра праці та соціальної
політики. В
цілому Положення сприятиме посиленню тиску держави на керівників підприємств,
які, відповідно, тиснутимуть на працівників. Особливо це стає актуальним
у світлі останніх гучних нововведень у трудовому законодавстві: з 24 жовтня
2000 року запроваджено адміністративну та кримінальну відповідальність
за невиплату або затримку виплати заробітної плати Законом України від
21.09.2000 р. №1979-III "Про внесення змін до Кримінального кодексу України
і Кодексу України про адміністративні правопорушення" (див.
"Документи для роботи" №45/2000) та з 18 листопада 2000 року заборонено
надавати відпустку без збереження заробітної плати або з частковим її збереженням
у разі простою підприємства з не залежних від працівників причин Законом
України від 02.11.2000 р. №2073-III "Про внесення змін до Закону України
"Про відпустки" (див.
"Документи для роботи" №48/2000). Постійна адреса статті в Інтернеті: http://www.marazm.org.ua/index.html?/payment/3_10.html
(C)
Copyrіght by V.Moseіchuk, 1999-2023. All rіghts reserved. Тел. (067) 673-51-59, (099) 565-62-62, (093) 918-70-99. |
Розсилка новин
[an error occurred while processing this directive]
|